"Laiskuus taitaa olla syy siihen, miksi lapset pidetään vauvan kanssa kotona. --"
" -- Onhan se nyt ihan mahdotonta herätä aamulla ja viedä lapsi tarhaan joka arkiaamu, kun vaihtoehtona on pötkötellä peiton alla Facebookkia selaillen ja laittaa lapsi tuijottamaan tv:tä."
Ajatuksia tästä?
Kommentit (67)
Mainikaapa yksikin maa (ei kehitysmaa), jossa lapset lojuvat 6-vuotiaaksi asti kotona, jos hänellä sattuu olemaan pienempiä sisaruksia. Muualla sosiaalisia taitoja arvostetaan, ja KUKAAN normaali ihminen ei pidä 4-vuotiasta kotona. Joko koulu tai päiväkoti (miksikä sitä nyt kussakin maassa kutsutaan) on se paikka, jossa sen ikäiset oppivat sosiaalisiksi ja kouluvalmiustaitoja.
Esim. täällä Britanniassa 3-vuotiaat saavat ilmaista varhaiskasvatusta, kouluun 5-vuotiaana.
Ei kai tuo voi olla kuin trollausta? Vai jonkun laiskan mamman/papan puolustelua, kun ei huvittaisi pitää lapsia kotona.
ojöl kirjoitti:
Mistä tuon kopioit+
Toisesta ketjusta, jossa päiväkotia ja kotikasvatusta pidettiin toistensa kilpailijoina, vaikka nehän täydentävät toisiaan!
Ei kukaan lapsi ole vain päiväkotilapsi, eikä pelkkä kotikasvatus taida ihan riittää isojen lasten sosiaalistamiseen. Kerhot sopivat pienille, isommat kaipaavat järkevämpää toimintaa. T: ap
Kyllä juuri näin .
Eletään muiden rahoilla ja valitetaan + loisitaan :D
Tietysti instaan lisäillään kuvia kun meidän NiCo & jessiCa chillaa.
Kiireinen arki ja aikaiset aamut eivät ole meidän juttu mutta lisääntyminen on :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo voi olla kuin trollausta? Vai jonkun laiskan mamman/papan puolustelua, kun ei huvittaisi pitää lapsia kotona.
Miten on huvittamisesta kiinni, jos haluaa lapsilleen vaikka 4h päivässä sosiaalisia suhteita ikätovereihin, kehittävää opettajien suunnittelemaa toimintaa? Tv tai iPadiko ajaa saman asian, jos kotona on vauva johon menee aika paljon huomiota...
Mun sisko ainakin on tollainen laiska loisija... Ei olisi halunnut laittaa esikoista eskariin 2v sitten, onneksi saatiin edes sinne patistettua. Syynä oli kuulemma juuri se, että "sitten pitää joka aamu herätä ja lähteä sitä viemään".
Olen sitä mieltä, että kotihoidontuki pitäisi rajata VAIN alle 3v lasten hoitoon sillä ehdolla, että isommat lapset ovat päiväkodissa. Ainakin 4 vuotta täyttäneet.
Tanskassahan perheelliset mamut saavat tukia vain, jos lapset ovat päiväkodissa oppimassa kieltä ja kulttuuria. Tämä pitäisi saada Suomeen ja laittaa koskettaamaan myös niitä laiskoja wt-perheitä, että edes vähän junttiuden ja koulutusvastaisuuden kierre katkeaisi...
No koittakaa nyt päättää. Jos kasvatat lapsesi itse, olet laiska. Jos hoidatutat ne muilla, olet laiska.
Ps. Lapsi ei tarvitse päiväkotia oppiakseen sosiaaliseksi. Miten? Jokainen vähänkin järkevä hoksaa kyllä.
Wt:t ja juntithan ne lapset aina päiväkotiin kuskaa, viimeistään silloin kun lastensuojelu pakottaa. Tai neuvolasta ohjataan harjoittelemaan puhetta päiväkotiin. Pääsee äiti sitten facebookkailemaan ja kahvittelemaan yksin tai vauvan kanssa, kun muut kakarat ovat hoidossa. Ja viikonloppuna sitten rakkaat viedään ikääntyneille isovanhemmille hoitoon, että äippä ja iskä saa rentoutua raskaan viikon jälkeen alkoholin avulla. :D
Vierailija kirjoitti:
No koittakaa nyt päättää. Jos kasvatat lapsesi itse, olet laiska. Jos hoidatutat ne muilla, olet laiska.
Ps. Lapsi ei tarvitse päiväkotia oppiakseen sosiaaliseksi. Miten? Jokainen vähänkin järkevä hoksaa kyllä.
Tietenkin pitää itse kasvattaa, etkö sen vertaa ymmärrä? Miten joku 4 tuntia päiväkodissa vie vastuusi kasvattajana??? Sosiaalisuutta ei taida oppia kotona pädiä tuijottaessa tai vauvan itkua kuunnellessa.
Vai lopetatko lasten kasvattamisen siihen, kun he menevät kouluun? Ilmeisesti, sellaisia laiskimuksia nykyvanhemmat taitavat olla...
Kerho, perhekerho, avoinpäiväkoti ja puistot. Toimintaa riittää ja vauvakin saa virikkeitä, eikä tarvitse viedä päiväkoti paikkaa sitä tarvitsevalta (eli lapselta jonka vanhemmat käyvät TÖISSÄ tai opiskelevat).
Vierailija kirjoitti:
Wt:t ja juntithan ne lapset aina päiväkotiin kuskaa, viimeistään silloin kun lastensuojelu pakottaa. Tai neuvolasta ohjataan harjoittelemaan puhetta päiväkotiin. Pääsee äiti sitten facebookkailemaan ja kahvittelemaan yksin tai vauvan kanssa, kun muut kakarat ovat hoidossa. Ja viikonloppuna sitten rakkaat viedään ikääntyneille isovanhemmille hoitoon, että äippä ja iskä saa rentoutua raskaan viikon jälkeen alkoholin avulla. :D
Normaalit vanhemmat vievät lapset muutamaksi tunniksi päiväkotiin, koska tietävät varhaiskasvatuksen hyödyn lapsen kehitykselle. He eivät kuvittele, että heidän vastuunsa riistetään parin tunnin tarhapäivän aikana, eivätkä he kuvittele itse korvaavansa lapsille tärkeää vertaisryhmää eli oman ikäistä seuraa. Lapset oppivat parhaiten juuri yhdessä toimimalla, eivät äidin tai isän kanssa kotona lojumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää itse kasvattaa, etkö sen vertaa ymmärrä? Miten joku 4 tuntia päiväkodissa vie vastuusi kasvattajana??? Sosiaalisuutta ei taida oppia kotona pädiä tuijottaessa tai vauvan itkua kuunnellessa.
Vai lopetatko lasten kasvattamisen siihen, kun he menevät kouluun? Ilmeisesti, sellaisia laiskimuksia nykyvanhemmat taitavat olla...
No jäitä hattuun nyt. Voit viedä lapsesi vaikka loppuiäkseen päiväkotiin, jos et muuten hänelle osaa sosiaalisia taitoja opettaa/tarjota hänelle tilanteita joissa noita saa opeteltua.
Mua ei jaksettu viedä mihinkään koskaan, ei tarhaan, kerhoon, ei edes eskariin. Kouluun sentään pääsin 7-vuotiaana, kun itse kävelin. Joten ymmärrän ap:n aloituksen täysin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama virsi. Normaali lapsi oppii sosiaalisuutta ihan normaaliarjessa ja tilanteissa. Kaupungilla, kaupassa, leikkipuistoissa, harrastuksissa, kerhoissa, matkoilla, sukulais/kaverivierailuissa jne. Päiväkodissa on aina niitä huonosti käyttäytyviä hylättyjä lapsia, jotka kiusaavat ja hakkaavat muita saadakseen huomiota. Monissa päiväkodeissa on niin surkea ympäristö, että siitä on enemmänkin haittaa ja stressiä lapselle.
Yhden lapsen hoito kunnallisessa päivähoidossa maksaa tuhat euroa kuussa. Siitä vanhemmat maksavat vain murto-osan. Päivähoito on yleensä kunnan suurimpia menoeriä. Päivähoitoa ei ole tarkoitettu hupipalveluksi, se on siihen liian kallista. Jokaisessa kunnassa on tärkeämpiäkin rahareikiä, kuin maksaa enimmillään se 20 000 - 30 000 euroa vuodessa per perhe pelkästään päivähoidosta, jos perheestä on esimerkiksi kaksi tai kolme lasta hoidossa ihan vaan virikkeiden vuoksi, ja vanhemmat on tulojensa perusteella siinä maksuluokassa että käytännössä eivät maksa juuri mitään.
Varhaiskasvatusta saa myös kerhoissa. Ohjaajilla on siihen koulutus. Lapsen viemiseen päiväkotiin ei ole mitään todellista syytä, jos jompi kumpi vanhemmista on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kerho, perhekerho, avoinpäiväkoti ja puistot. Toimintaa riittää ja vauvakin saa virikkeitä, eikä tarvitse viedä päiväkoti paikkaa sitä tarvitsevalta (eli lapselta jonka vanhemmat käyvät TÖISSÄ tai opiskelevat).
Kiva jos sinulle kelpaa lapsiparkki, noissa ei vaadita henkilökunnalta koulutusta. Kuka tahansa työkkäristä revitty kielitaidoton mamu tai mielenterveyskuntoutuja voi olla lapsesi kanssa. 9e/päivä heille!
Päiväkodeissa työskentelee alan ammattilaisia (opettajat (yliopisto), sosionomit (amk) ja lastenhoitajat), jotka tietävät lasten kasvatuksesta ja kehityksestä, opettajilla on pedagogisia taitojakin. Heillä on vastuu lapsista, vaikka noita työkkäristä revittyjä on sielläkin. Pointti on kuitenkin se, että MINÄ en ainakaan USKALLA jättää lastani kenen tahansa vastuulle. Kiva jos et itse välitä lapsistasi sen vertaa, että vaadit heille parasta.
Kummasti ulkomailla lapset ovat ystävällisempiä, kohteliaampia ja fiksumpia kuin jurot suomalaistenavat. Olisiko yksi syy esim. se, että täällä lapset saavat olla elo pellossa 6v asti, muualla joutuu ottamaan toiset huomioon 3v alkaen viimeistään, eli silloin kun mennään päiväkotiin.
Isompaa ei hoitoon viedä, jos äiti on kotona pienemmän kanssa! Sehän se vasta sitä laiskuutta on.
Herranjumala sentään, miten saadaan asiat väännettyä taas ihan nurinkurisesti.
Mistä tuon kopioit+