Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sen postikortti vaihto jutun nimi on?

Vierailija
20.02.2016 |

Siis että lähettää kortin jonnekin ja saa itse jostain muualta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postcrossing. Kokeilin 50 kortin verran, mutta vastaanottajien kohtuuttomat vaatimukset kortin aiheesta ja laadusta alkoivat ärsyttää.

Vierailija
2/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postcrossing. Kokeilin 50 kortin verran, mutta vastaanottajien kohtuuttomat vaatimukset kortin aiheesta ja laadusta alkoivat ärsyttää.

Täh? Kerro lisää, mitä nää vaatimukset oikein oli. Mä oon aina ajatellut, että postcrossing ois sellainen täydellisen harmiton harrastus.

Vierailija
4/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Vaatimukset. Mä luulin että voi lähettää millaisen haluaa..

mutta kiitos linkistä. Juuri tuota tarkoitin.

Vierailija
5/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä lisää kokemuksia?

Vierailija
6/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Kerro lisää, mitä nää vaatimukset oikein oli. Mä oon aina ajatellut, että postcrossing ois sellainen täydellisen harmiton harrastus.

Siis postcrossingin virallisten sääntöjen mukaan pitää lähettää postikortti, muita rajoituksia ei ole. Useimmilla käyttäjillä on kuitenkin profiilissaan pitkä lista siitä, minkälaisia kortteja he haluavat (ja eivät halua). Jotkut uhkailevat myös että eivät rekisteröi saamaansa korttia, jos se ei ole mieleinen. Tämä on tietysti kiellettyä, mutta sitä tapahtuu. Olen itse törmännyt mm. tapaukseen, joka halusi vain jalkapallostadioneja esittäviä kortteja. Muitakin erikoisia toivomuksia oli niin paljon, että melkein joka viikko oli lähdettävä korttiostoksille, milloin metsästämään enkelikorttia, milloin kirkkoarkkitehtuuria... Se kävi liian rasittavaksi ja lopetin harrastuksen.

Vierailija
7/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähettelin, mutta harrastus loppui. En kyllä koskaan törmännyt mihinkään kiristämiseen. Ihmisillä oli toivomuksia, mutta ne eivät olleet mitään kiveen kirjoitettuja vaatimuksia. Se oli kiva harrastus.

Vierailija
8/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva harrastus! Oon lähettäny yli 600 korttia, eikä kovin usein ole tullut kohtuuttomia vaatimuksia. Minusta juuri se korttien metsästäminen on parasta, ajatus siitä, että joku puolestaan näkee vaivaa löytääkseen minun toiveideni (ei vaatimusten) mukaisen kortin.

Vierailija
9/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko kuitenkin itse kortteja myös?

Vierailija
10/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sieltä myös saa kortteja, samassa suhteessa kuin lähettääkin.

Vierailija
11/23 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti lähetit kortin siitä kun sait osoitteen?

Vierailija
12/23 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi postcrossaaja :) Totta, että jotkut käyttäjät ovat aivan mahdottomia korttitoiveidensa kanssa mutta sellaiset on parempi opetella ignooramaan. Ääritapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä ylläpitäjiin. Toiveet ovat siis nimenomaan toiveita eikä kukaan voi vaatia saavansa ainoastaan vaikkapa suomenpystykorvakortteja, Mekan päämoskeija -aiheisia kortteja tai Maija Mehiläinen -kortteja. Toisaalta joidenkin käyttäjien englannin kielen taito on niin heikkoa, että profiiliteksti näyttää sen takia töykeältä ja vaativalta, kun kieli on haluttu pitää mahdollisimman yksinkertaisena.

Omien kokemusteni perusteella kyseinen harrastus ehdottomasti antaa enemmän kuin ottaa. Saamieni korttien ansiosta olen mm. löytänyt uuden, hyvän ruokareseptin sekä saanut hyvin paljon matkailuvinkkejä. Lisäksi on todella sydäntälämmittävää saada kiitosviesti lähettämäni kortin vastaanottajalta, kerran jopa vastaanottajan isoäiti lähetti minulle lämpimät kiitokset kortista :) Postcrossing on yleisesti ottaen helppo tapa ilahduttaa tuntemattoman ihmisen päivää jossain päin maailmaa ja siinä sen viehätys mielestäni piileekin. Lisäksi voit olla niin aktiivinen kuin haluat, esim. voit lähettää enempi kortteja silloin, kun elämäntilanteesi/rahavarasi niin sallivat ja olla enempi taustalla silloin, kun sinulla ei ole oikein aikaa postin säännölliseen kirjoitteluun ja lähettämiseen.

Korttien lähettämisestä: itse pyrin lähettämään kortin heti samana päivänä, kun olen saanut osoitteen. Aina tämä ei ole oikein järkevää, jos olen ottanut osoitteen esim. pyhäpäivänä. Nyrkkisääntö on itselläni kuitenkin se, että mitä pikemmin lähetän kortin osoitteen saamisesta, sen parempi.

Tsemppiä kiinnostuneille uuteen harrastukseen! :)

Vierailija
13/23 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin harrastin yli 500 kortin edestä crossailua, mutta kiitos Suomen posti, homma alkoi olla liian kallista. 

Yleensä pyrin löytämään korteistani lähettäjälle sopivan, mutta hyvllä mielin laitoin jotain muuta, mikäli sellaista ei löytynyt.  Tosi hyvin muutkin lähettäjät muuten pyrkivät toiveita täyttämään ja omasta toivelistastanikin sain vaikka mitä! Varsinkin jos erilaisia  vaihtoehtoja toivelistassa on useita. Nuo joiden toivelistat olivat kyllä aika kohtuuttomia. Mutta ne ovat vain TOIVEITA, eivät siis vaatimuksia, vaikka välillä toiveita onkin aika vaativasti esitetty, ei siis mitenkään sitovia ole. Kannattaa lukea PostCrossing -sivuilta säännöt tarkasti!

Vierailija
14/23 |
04.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up :)

Vierailija
15/23 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/23 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin postcrossauksen taas uudelleen tauon jälkeen. Kävin lukemassa PC-foorumilta, että ylläpitäjät haluavat ottaa nyt tiukemman linjan ylivaativien profiilien suhteen ja kehottavat ihmisiä ilmiantamaan esim. profiilit, joissa on ainoastaan vaatimuslista korttiaiheista mutta ei mitään käyttäjästä itsestään. Minulle on sattunut lähes poikkeuksetta mukavia profiileja mutta monilla postcrossaajatutuillani on ikäviä kokemuksia näistä vaatimuslistaihmisistä. Minusta toivelistat ovat sinänsä ok, onhan itsellänikin sellainen ja on mukavampaa lähettää kortti, kun tietää, millaisista teemoista vastaanottaja pitää erityisesti. Joillekin crossaajille ei ilmeisesti ole ollut selvää, että kyseessä ei ole keräilijöiden saitti (tämä toki selviää lukemalla sivuston säännöt mutta kaikkihan eivät niitä jaksa vaivautua tavaamaan). Toki joukossa on varmasti muutama sellainenkin, jotka ovat mielestään oikeutettuja vaatimaan vain tietynlaisia kortteja mutta jotka eivät vastaavasti ole valmiita satsaamaan lähetyspuoleen.

Vierailija
17/23 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puolisen vuotta harrastanut tuota ja tykkään hirveästi.

Joskus olen onnistunut lähettämään tosi mieluisan kortin kun vastaanottaja rekisteröidessään sitä hehkuttaa. Tosi kivaa on valkata korttia ilahduttaakseen vastaanottajaa. Postimerkitkin yritän valkata.

Ja mikä onkaan ihanaa, kun postiluukusta tupsahtaa postikortti, joskus jopa useampikin.

Eihän se halpaa ole, mutta kivaa :)

Vierailija
18/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa tätä ketjua. Itse harrastuksen aloittaessani ostin varastoon aika paljon kortteja, mutta pian huomasin, että suurella osalla todellakin on aika tarkkojakin toiveita siitä, millaisia kortteja haluavat (esim. luonnonmaisemia, tiettyjä eläimiä, paikallisia nähtävyyksiä, karttoja, kuninkaallisia...). Nykyään yleensä otan uuden osoitteen lähinnä vapaapäivinä, kun voin lähteä kaupungille toiveiden mukaista korttia metsästämään. :) Se on toisaalta tässä harrastuksessa juuri mielekkäintä, ainakin minulle, että en lähetä vain kasvotonta mitä tahansa korttia, vaan toiselle sydämellä valitun. Itselläni ei profiilissa mitään erityisiä toiveita ole, mutta olen aika laajasti kertonut, millainen ihminen olen.

Vierailija
19/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti aika harmiton harrastus verrattuna moneen muuhun, mutta kallista lähetellä Suomesta kortteja ympäriinsä, ja sitten nuo vaatimuslistat kuulostaa älyttömiltä. Varmaan lähes kaikissa muissa maailman maissa on korttien ja postimerkkien ostaminen halvempaa kuin Suomessa.

Vierailija
20/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on antoisa harrastus, voi usein harjoitella muitakin kieliä kuin englantia. Joskus kirjoitin kortin ruotsiksi, kun vastaanottaja jossain Taiwanilla kertoi sitä osaavansa. Ja olikin ilahtunut kielivalinnastani.

Minä ostan halpoja kortteja varastoon, pikkuhiljaa olen oppinut, millaiset kortit ovat toivottuja. Kukkia ja eläimiä ja maisemakortteja kun on varastossa, niin aika hyvin saa toteutettua toiveita. Mainoskortteja lähetän myös, jos aihe ja kuva tuntui sopivalta. Sitten ne tylsimmät ja mitäänsanomattomimmat kortit voi lähettää jollekin, joka ei profiilistaan kerro mitään itsestään, on vain osoite.

Minulla on ollut tapana lähettää uusi kortti, jos ensimmäinen ei mene perille parissa kuukaudessa ja vastaanottaja on aktiivinen. Eihän se ole vastaanottajan vika, jos posti hukkaa. Usein nämä vastaanottajat ovat erityisen iloisia, en lähetä sellaiselle, jolla ei ole omia lähetyksiä tämän parin kk aikana.

Parin tyypin kanssa on lähetetty joulukortteja vuosia, yhdestä tuli kirjekaveri ja yhden valokuvausta harrastavan valokuvia seuraan sähköpostin kautta, yhden kanssa vaihdettiin pieniä lahjapaketteja ja paikallisia herkkuja.

Valitettavasti olen ollut liian kiireinen muutaman kuukauden ajan, pitäisi taas aktivoituna. On näet vanhoja joulukortteja, joista pääsisin kätevästi eroon.