ONKO TÄMÄ HOMETTA?
Toinen vessanpöntön alasauma ja toinen kuva kylpyhuoneen ilmastointiaukosta. Olen puhdistanut aukon n. 2 vko sitten ja nyt tämmöstä taas. Onko vaan likaa? Asun kaupungin vuokra-asunnossa. Olen usein flunssainen, samoin vuoden ikäisellä tytöllä aina yskää. Kylpyhuoneen laatoista olen saanut mustat täplät kloriitilla pois. Noi ei lähde vessanpöntön saumasta.
Kommentit (19)
Minusta tuo näyttää ihan normaalilta kulumisjäljeltä. Siinä maalipinta on lähtenyt pois ja ruostetta tullut tilalle.
No vessanpönttökuvassa on ainakin hometta. Ilmastointiräppänä ruostunut.
Ilmastointiaukon kuvasta sanoisin, että ei ole hometta. Ilmastointikanavien nuohous olisi paikallaan.
Toinen kuva taas on niin epäselvä, ettei voi varmasti sanoa onko homeen näköinen oikeasti hometta. Pese homeen poistoon sopivalla aineella ja katso mitä tapahtuu jatkossa.
Hyi vittu. Kaikenlaisissa saatanan persereijissä ihmiset asuu. Oli muuten huvittavaa kaupungissa asuessani huomata miten kukaan ei tampannut mattoja tai mitään tekstiilejä ulkosalla. Koskaan ei edes kuulunut imuroinnin ääniä, vaikka asuin vuosikausia samassa rapussa ja tein töitä kotoa käsin. Miten paskaisia kaupunkilaiset kotonaan ovat? Taisin olla ainoa joka kävi siinä pihamaalla mattoja hakkaamassa ja petivaatteita ja patjoja tuulettelemassa? Voisko joku selittää?
Ei tollasesta kuvasta pysty sanomaan mitään muuta varmaksi, että jotkut rusertavat p7lkut sielä. Se voi olla ruostetta, kulumaa tai vaikka hometta.
Etköhän itse kuitenkin näe paremmin. Eihän me tuollaisen kuvan perusteella pystytä mitään sanomaan.
Miltä ne tuntuvat?
Mulla löytyy tommosta esinahan alta. Onkohan se vakavaa?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sitten paskaa. Oot vetänyt jotakuta viime yönä kännissä jännäreikään.
Jos ei sauna, viina ja terva auta niin se on kuolemaks.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä isännöitsijää tekemään kosteus- ja mikrobimittaukset. Kysy myös, milloin ilmastointikanavat on viimeksi nuohottu. Kaupungissa ilma on niin saasteista, että ilmastointikanavan venttiiliin kehittyy varsin nopeasti likaa / pölyä. Niitä venttiileitä ei muuten pitäisi itse kovin paljon käpälöidä, ettei ilmastointi mene sekaisin. Silloin kun kanavat nuohotaan, niin samalla myös venttiilit säädetään koko talossa niin, että ilma vaihtuu kunnolla.
Tässä nyt ei ole kyse siivottumuudesta. Minä kyllä siivoan kotia ihan riittävästi ja mikään tavarankerääjä en ole. Missään muussa kodissa tämmöstä p*skaa ei ole kerääntynyt. Jatkuvasti saa olla kloorin ja hinkkausharjan kanssa. Todella ällöä. Järjestääköhän kaupunki muuton, jos hometta..
Se pöntön samahan on silikonia. Todennäkösesti sitä ei oo koskaan vaihdettu vaan on kulunut ja kovettunut jolloin kerää likaa todella tehokkaasti. Eli uusi saunas ja kato toistuuko.
Venttiili on ruosteessa ja se kannattaa ulkonäkösyistä vaihtaa uuteen. Maksaa parikymppiä ja vaihto onnistuu perustyökaluilla helposti. On kiinni hakasilla, tai parilla ruuvilla, ehkä popniitillä?
Silikoniosaumassa on hometta ja se on aivan normaalia. Silikoni on halpaa eikä sisällä homeentorjunta lisäaineistusta, tai sitten se on niin vanha, että lisäaineet ovat haihtuneet?
Silikonisaumat pitäisi muutenkin vaihtaa n.5v. välein koska ne vanhenee, eikä tiivis tartunta ole enää varmaa. Sekin on helppo homma. Vanha lähtee todennäköisesti vetämällä irti, mikäli on kiinni kovissa pinnoissa? Uuden asentaminen on juuri niin helppoa, kuin sen voi kuvitellakin olevan.
M40
Mites tommonen nöyhtä puhdistetaan ilmastointikanavavasta? Imuroimallako? Entäs sääkö käyttä puhdistusaineita.
eentiijä kirjoitti:
Mites tommonen nöyhtä puhdistetaan ilmastointikanavavasta? Imuroimallako? Entäs sääkö käyttä puhdistusaineita.
Senkus käytät. Se kanava on luultavasti täynnä tota moskaa niin sieltä voi sitä tippua koko ajan lisää.
Pöntön silikooni on homeessa, mut se ei oo vaarallista. Samoin luultavasti kaakeleiden saumat. Lähinnä kosmeettinen ongelma mikäli kylpyhuoneen rakenteet ovat muuten kunnossa. Selviää vain purkamalla. Noissa sauma-aineissa on homeenesto ainetta, mutta se tietty kuluu pois sieltä ajan saatossa. Sitten alkaa kukkimaan, kun saumojen pieniin koloihin kuitenkin kerääntyy orgaanista ainetta vaikka miten siivoaisit. Ainut mikä oikeasti auttaa on pintojen kuivaaminen suihkun jälkeen ja reipas tuulettaminen.
"Osa asunnontarkastukseen liittyvistä tutkimuksista ja mittauksista on maksullisia. Maksulliset toimenpiteet ja maksujen suuruus käyvät ilmi Maksut-linkistä aukeavasta taulukosta. Maksut peritään kiinteistön omistajalta".
Asun yksityisellä vuokralla, onko niin et mun ei tarvi maksaa pennin hyrrääkää? Omistaja sano et mun pitää maksaa lisäselvitykset.
Mulla on Sinin lattiakuivain, minkä silikoni osa on täynnä mustia laikkuja. Ostettu 3 kk sitten. Ei ole ennen ikinä tullut kuivaimeen, homettako?
Pesen kylppärin kerran viikossa. Laatoissa on mustia täpliä.
Jospa nyt siivoisit kunnolla.