Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kun työharjoittelupaikkoja ei ole?!?

Vierailija
12.02.2016 |

Miten saisi tutkinnon jos kolme neljästä luokalla ei saa työharjoittelupaikkaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokalla/ koululla oli samaa ongelmaa viime vuonna. Jos työharjoittelupaikkaa ei yksinkertaisesti onnistu saamaan, eikä koulu pysty auttamaan omilla suhteillaan, niin koulun velvollisuus on järjestää näytöt koululla teoria kokeina. Mikä koulutus kyseessä?

Vierailija
2/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelupaikkoja kannattaa kysyä itsenäisesti myös niistä yrityksistä, jotka eivät mitään paikkoja ilmoita. Saattaa hyvinkin tärpätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki sen harjoittelupaikan löytää, kun valmistuminen alkaa olla siitä kiinni. Pieni kiristäminen lisää kummasti aktiivisuutta. Että älä usko siihen opiskelukavereiden lobbaukseen, että ei niitä paikkoja mistään saa. Jotkut pelottelevat tahallaan toisia, jotta itse ehtisivät helpommin napata parhaat paikat päältä.

Vierailija
4/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnikkyys palkitaan. Vaikka ensimmäisessä kymmenessä paikassa, josta harjoittelupaikkaa kysyt, tarjotaan eioota, se yhdestoista voi tärpätä.

Vierailija
5/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskelee lvi-insinööriksi. Ei oo firmojen omillakaan työntekijöillä töitä, niin eivät halua ottaa harjottelijoita edes ilmaseksi. Ratkaisuna asentajankin paikka kelpasi harjotteluun. Hyvä sit hakea inssin hommia, kun ei oo töitä tehnyt yhtään. Mies sentään sai paikan kun oikeasti kysyi jokaisesta mahdollisesta firmasta. Mutta moni muu pääty niihin alempiin hommiin.

Vierailija
6/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavati oppilaitoksilla on velvollisuus hankkia/tarjota harjoittelupaikka vain nuorisopuolella eli alaikäisille. Jos sitä pakollista harjoittelupaikkaa ei löydy niin sit et valmistu tai siis valmistuminen siirtyy kunnes saat näytöt tehtyä. 

Vierailija
7/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aineessa yliopistolla on ruvettu hyväksymään mikä tahansa työkokemus työharjotteluks (meillä on siis maisterivaihees 5 op:n harjottelu). Virallisesti pitäis olla oman alan työ mut tällä hetkellä tilanne on niin vaikea et sääntöä on höllennetty. Toki omassa pääaineessani on vaikea määritelläkin mikä oikeesti on "omaa alaa" koska tästä ei suoraan valmistu ammattiin ellei tee myös opettajan pedagogisia opintoja. 

Vierailija
8/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin työharjoittelun tekemään ihan toisella alalla kuin mihin opiskelin (johonkin on pakko mennä, että op viikot tulee täyteen), näytöt kävin suorittamassa sitten kirjallisena koululla järjestetyssä näytössä.

Vierailija
9/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kandi roikkuu, kun ei vaan pääse harjoitteluun. Joka vuosi yhä useampi jää ilman paikkaa, ei mitään järkeä.

Vierailija
10/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aloilla ootte? Itse lähetin joku 10-15 hakemusta ja menin kuuteen tai viiteen haastikseen, plus 2 kutsua kun olin jo saanut paikan.

Viestintä ja markkinointi siis suuntautumisena.

Vierailija
11/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketalous oli mulla, siis olen tuo 1 ja 8 viestin kirjoittaja. Lisäksi koulu oli suunnitellut työharjoittelu ajan todella kehnosti, laittoivat meidät harjoitteluun alkuvuodesta ja kesti sinne maaliskuulle. Koita sitten saada esim.tilitoimistosta harjoittelupaikka, kun joka paikassa painaa tilinpäätökset päälle. Ei ne kaipaa mitään kaitsettavaa sinne silloin.

Vierailija
12/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö,mitä järke on opiskella alaa jossa niin huono työtilanne ettei edes ilmaista harjoittelijaa voida ottaa? Viitaten nyt teihin kaikkiin mutta erityisesti tohon lvi-inssin vaimoon...

Vierailija
13/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö,mitä järke on opiskella alaa jossa niin huono työtilanne ettei edes ilmaista harjoittelijaa voida ottaa? Viitaten nyt teihin kaikkiin mutta erityisesti tohon lvi-inssin vaimoon...

No tilanteet ja suhdanteet muuttuu. Tässä taloustilanteessa hyvinkin nopeasti. Omalla alalla meni hyvin kun aloin opiskelemaan, notkahdus tuli kolmessa vuodessa. Tää tilanne on järkyttävä ja koko ajan pahenee, koko ajan jankutetaan suurien ikäluokkien eläköitymisestä. Pjaskat, ne on jäänyt eläkkeelle jo. Sosiaali alalla lienee olisi töitä jonkin verran, ei vaan näin 37 vuotiaana huvittaisi uutta ammattia lähteä lukemaan toistamiseen ja peräkkäin.

Vierailija
14/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketalous oli mulla, siis olen tuo 1 ja 8 viestin kirjoittaja. Lisäksi koulu oli suunnitellut työharjoittelu ajan todella kehnosti, laittoivat meidät harjoitteluun alkuvuodesta ja kesti sinne maaliskuulle. Koita sitten saada esim.tilitoimistosta harjoittelupaikka, kun joka paikassa painaa tilinpäätökset päälle. Ei ne kaipaa mitään kaitsettavaa sinne silloin.

Isot vakuutusyhtiöt ja eläkeyhtiöt ottavat harjoittelijoita. Niissä on myös talousosastot yms.

Vierailija
15/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalta alaltani työllistyy paljon esim. valtiolle ja sinne ei yleensä suostuta ilmaiseksi ottamaan. Koko palkkaa he eivät kuitenkaan itse maksa vaan yliopisto-opiskelijalla on oltava yliopiston harjoittelutuki. Niitä taas on erittäin nihkeästi saatavilla ja tänäkin vuonna laitoksellamme tuen saajien määrä puolittui. Oikein hauskaa on myös että palkkatomaan harjoitteluun suostumisen tekis muutenki hyvin epämielusaks se että meillä harjottelusta saatava opintopistemäärä vastaa vaan 1/3 harjottelulle määritellystä kestosta. Eli jos kesällä toivois tekevänsä 5 op:n harjottelun (lukuvuodet kun on täynnä muuta opiskelua eikä harjottelulle oo erikseen varattu aikaa) niin tukea voisi hakea vain 1/3 kesäkuukausista ja muuten pitäis sit elättää ittensä pyhällä hengellä. 

Nää siis vaikuttaa hyvin paljon myös eikä pelkästään se et nyt on työtilanne huonontunu. Yleisesti ottaen mun alalta viel oikeesti työllistyy ihan hyvin. Suurin osa opettajiks. 

Vierailija
16/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin harjoitteluun kun pomo ymmärsi jossakin vaiheessa keskustelua, etten ole palkkaa vailla. Hänelle oli ihan uusi ja outo idea, että nykyään harjoitteluita tehdään ilmaiseksi. Varmaan aika monessa pienessä firmassa, johon ei tule juurikaan hakemuksia ei tajuta, että ne ajat kun harjoitteluista maksettiin ovat suomen sosialistisessa tasavallassa olleita ja menneitä. Sen takia sitten ei tule vihreää valoa.

Vierailija
17/18 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin harjoitteluun kun pomo ymmärsi jossakin vaiheessa keskustelua, etten ole palkkaa vailla. Hänelle oli ihan uusi ja outo idea, että nykyään harjoitteluita tehdään ilmaiseksi. Varmaan aika monessa pienessä firmassa, johon ei tule juurikaan hakemuksia ei tajuta, että ne ajat kun harjoitteluista maksettiin ovat suomen sosialistisessa tasavallassa olleita ja menneitä. Sen takia sitten ei tule vihreää valoa.

Kyllä meitä ohjeistettiin laittamaan hakemukseen, että harjoittelu on työnantajalle maksutonta ja koulu vakuuttaa harjoittelijan. Mutta oikeassa olet kyllä asian suhteen.

Vierailija
18/18 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tilanne tänä vuonna? 

Monella tutulla on vaikeaa päästä harjoitteluun insinöörialoilla. Yhteen paikkaan on satoja hakijoita. Taloudessa menee huonosti, eivätkä monet yritykset uskalla palkata harjoittelijoita, kun omaa väkeä joudutaan lomauttamaan.