Lapset sairastaa, kuka jää töistä kotiin hoitamaan?
Miten teillä jos lapset sairastuu, kuka jää kotiin? Vuorotteletteko?
Sain juuri pomolta vihaisen puhelun että eikö mies voisi jäädä välillä. Leuka loksahti auki, olen koko syksyn aikana ollut 3pvää pois lasten sairastelun vuoksi (ja muutenkaan siis). Kerroin että mieheni on määräaikainen miesvaltaisessa pienessä firmassa, ja minä siis suuren kaupungin julkisella puolella... Minun poissaolo tuskin on kovin iso lovi kaupungin budjetista, mutta miehen työpaikalla projektit viivästyy heti. Ja miten käy töiden jatkojen jos on riski että jää usein pois?! Ottaa pattiin.
Kommentit (19)
Mummo, puoliso tai minä tilanteesta riippuen mutta melkeinpä tuossa järjestyksessä. Jos puoliso jää, mummo ehkä hoitaa osan ajasta jolloin puoliso voi tehdä töitään tai sitten hän tekee ne kun minä tulen kotiin.
Minä, yh- ja kyllä olen joutunut ottamaan myös palkatonta.
Minä, saan ensimmäiseltäkin päivältä palkan, miehellä eka sairaspäivä palkaton..
Aika usein tehdään niin, että mies on aamupäivän kotona ja minä töissä ja iltapäivällä sitten vaihdetaan toisinpäin. Tämä on toiminut hyvin meillä. Olen itse opettaja niin pääsen kuitenkin pitämään tunnit kahteentoista asti ja pystyn antamaan ohjeet opiskelijoille iltapäivää varten. Mies taas pystyy joustamaan työajoistaan miten vain.
Töistä saatava vapaa, ei ole lapsen hoitoa varten, vaan LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISTÄ varten. Joten luonnollisesti se jää, kummalle on helpompi järjestä lapsen hoito.
Me tilataan kiva hoitotäti yksityiseltä hoivapalveluja tarjoavalta taholta koko päiväksi.
Yleensä mies, koska hän pystyy tekemään etäpäiviä. Joskus harvoin minä, koska kun olen poissa, siitä aiheutuu työpaikalla kauhea valitus (jo puhelimessa aamulla kun soitan, pomo alkaa voivotella), härdelli ja asiakastapaamisien peruutus- ja muillesiirtelyrumba. Sitten tulee huono omatunto kun työkaverit joutuu jäämään ylitöihin poissaoloni takia.
Meillä mies on ihan duunari niin ei pysty tekee töitä kuin "kohteessa".
Että mua sapettaa. Olin syksyllä pois siksi että lapset, siis molemmat ja vielä eri aikaan, oli vesirokossa. Ja siis yhteensä 3pvää jouduin olla pois. Meinasin huomiseksi kysyä tähän mun siskoa jos sillä ois vapaapäivä, mutta pomolta tuli äsken vielä viesti että eikö vaikka mummo voisi tulla meille lapsen kanssa? Ööö, mun vanhemmat on työelämässä ja miehen äidillä paha astma. Pyydän just häntä hoitamaan flunssaista lasta... Meni kyllä hermo. Tekisi mieli olla kysymättä ketään ja jäädä itse kotiin kun siihen on lakisääteinen oikeuskin. En todellakaan ole työpaikallani mitenkään korvaamaton ja tainu olla vähiten pois koko porukasta vaikka muilla ei ole edes lapsia.
Ap
Minä jään, molemmat olemme yrittäjiä ja mies tienaa enemmän. Ja itse pystyn tehdä töitä välillä myös koneella etänä, mies ei.
Vierailija kirjoitti:
Me tilataan kiva hoitotäti yksityiseltä hoivapalveluja tarjoavalta taholta koko päiväksi.
Taitaa maksaa niin paljon että mun hoitsun palkka menis kokonaan siihen ;)... Ja minusta tuntuisi kurjalta jättää kipeä lapsi ihan vieraan ihmisen kanssa.
Ap
Vuorotellaan. Lapsi ollut nyt koko viikon influenssassa, ja itkuinen pieni rassukka, joka ei nuku eikä syö kunnolla. Ei sairasta lasta voi viedä hoitoon. Tätä ei lapsettomat työkaverit ymmärrä sitten millään! Kyllä vituttaa, kun kuittailevat minulle, että "sulla on kiva miniloma", kun saat olla kotona! Haloo, sairaan lapsen hoito on paljon rankempaa, kuin töissä käyminen, ja yöunetkin menee, kukaan ei mielellään olisi tässä tilanteessa, vaan töissä ja lapsi terveenä hoidossa! Sairauksia ei vaan voi estää tahdonvoimalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa maksaa niin paljon että mun hoitsun palkka menis kokonaan siihen ;)... Ja minusta tuntuisi kurjalta jättää kipeä lapsi ihan vieraan ihmisen kanssa.
Ap
Ha, sattumoisin minäkin olen töissä kunnallisessa sairaalassa! asiakkaani = siis potilaat. t nro 8. Taitaa olla yleistä tuo th-alan pomojen valitus ja sijaisten hankkimisen mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että on kiva? Ovatko työnne todella niin tärkeitä, ettei lasta voi jäädä edes silloin hoitamaan kun on sairaana? Anteeksi, mutta minusta tuntuu pahalta. Raha, raha raha...:(
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on ihan duunari niin ei pysty tekee töitä kuin "kohteessa".
Että mua sapettaa. Olin syksyllä pois siksi että lapset, siis molemmat ja vielä eri aikaan, oli vesirokossa. Ja siis yhteensä 3pvää jouduin olla pois. Meinasin huomiseksi kysyä tähän mun siskoa jos sillä ois vapaapäivä, mutta pomolta tuli äsken vielä viesti että eikö vaikka mummo voisi tulla meille lapsen kanssa? Ööö, mun vanhemmat on työelämässä ja miehen äidillä paha astma. Pyydän just häntä hoitamaan flunssaista lasta... Meni kyllä hermo. Tekisi mieli olla kysymättä ketään ja jäädä itse kotiin kun siihen on lakisääteinen oikeuskin. En todellakaan ole työpaikallani mitenkään korvaamaton ja tainu olla vähiten pois koko porukasta vaikka muilla ei ole edes lapsia.
Ap
Jäät kotiin vaan! Pomollasi ei ole mitään oikeutta nillittää asiasta. Jos lapsi on sairas on oikeus jäädä kotiin!
Olen joutunut jopa kerran jättämään lapsen yksin kotiin sairaana kun meinasi työpaikka lähteä alta poissaolojen takia... Selvisihän se syy kipeilyyn, vakava pitkäaikaissairaus.
Aivan, sinun miehesi on korvaamaton, kuten miehet yleensäkin.
Minun lasteni isä oli armeijan palveluksessa, ja vielä siviilimiehenä, joten itsestään selvää oli, että hän jäi hoitamaan sairasta lasta.
Tiedättekö, että monissa miesten työpaikoissa sairaan lapsen hoito on palkallista?
Vierailija kirjoitti:
Minun lasteni isä oli armeijan palveluksessa, ja vielä siviilimiehenä, joten itsestään selvää oli, että hän jäi hoitamaan sairasta lasta.
Tiedättekö, että monissa miesten työpaikoissa sairaan lapsen hoito on palkallista?
Ei ole mies korvaamaton, siksipä juuri ei voi jäädä kotiin. On vasta valmistunut uudelle alalle (sai yt kenkää muutama vuosi sitten) ja on vieläpä määräaikainen. Tosin olen minäkin. Mutta mun alalla on töitä paljon paremmin. Kellään muulla firmassa ei ole pieniä lapsia, ei voi todellakaan ottaa riskiä ja jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas feministinen uhritulkinta - ap:n mies on määräaikainen, siis korvattavissa. Totta kai perheen pitää ajatella talouttaan kokonaisuutena ja turavata sitä työpaikkaa, joka uhatumpi.
Sitten kun ap:n mies on työttömänä, niin turha odottaa feministeiltä muuta kuin puhdasta vahingoniloa.
Meillä jää se, jonka työtilanteeseen sopii paremmin. Yritetään pitää noin 50/50 suhteella, ettei kummankaan työnantajalle tule kohtuutonta taakkaa ja että lapsi saa olla molempien vanhempiensa hoivattavana. Teidän tilanteessa tosin tekisin varmasti samoin kuin te, ainakin niin kauan kuin mies on määräaikaisessa työsuhteessa. Ettei käy niin että mies on pian kotona 100% ajasta.