Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1677)

Vierailija
1161/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gregor Kalsong kirjoitti:

Itse voin vain suositella paineistettua järjestelmää, siinä saan kalsarit pestyä 120 asteessa jotta rannut irtoaa. Käytän hajullista ja hajutonta huuhteluainetta, näin sen pitää olla. Näissä kalsareussa viihtyy hyvin eikä ensimmäiseen 4-6 päivään ole tarvetta vaihtaa.

vakavasti ottaen naiset käyttäkää pikkuhoususuojaa, miespuoliset käyttäkää paremmin alapääsuihkua

Vakavasti ottaen jätämme käyttämättä, jos ei ole jostakin syystä aivan pakko. Mieluummin pesemme vaatteet puhtaiksi kuin haudomme alapäätä muovissa. Ei   pikkuhousunsuojien käyttö ole sen ekologisempaa kuin reipas pyykkäys. Eikä ensinkään ekonomisempaa.

Vierailija
1162/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hien haju ei lähde 40 asteessa. Siksi pesen 60 asteessa lähes kaiken. Vain aremmat materiaalit pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä siis juurikin toi hiki oli aiemmin ongelmana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa ja mies perheessä, jotka kaikki vielä urheilee. Kaikki vaatteet on kestäneet 60 asteen pesun tähän asti, vaikka suurimmassa osassa pesulapussa lukee 40 astetta. Enää ei vaatteet haise.

Tiiäkkönä että etikalla, ihan sillä tavallisella, lähtee 40 asteessa hiki vaatteista.

Löräys mukaan ja hoituu. Ei tartte olla "pyykkietikkaa", se on hönöille.

Etikalla lähtee se WC pönttökin ihan helposti pyyhkimällä puhtaaksi, ei tartte mitään ihme litkuja.

Jos putket tukkeentuu, koska sattuu olemaan laiska, eikä niitä huolla kerran kaks vuoteen,

niin on olemassa rae, jolla lähtee kaikki putket puhtaaksi, mutta se on vaarallinen aine se, eikä sen nimeä kannata mainita. Hönöille on putkimiehet ja muut bängit.

Kokeilepa ihan oikeasti "pyyhkiä" vessanpönttö etikalla sieltä alhaalta. Tule sitten kertomaan miten kävi. Minusta sooda ja kuuma vesi toimivat paremmin, vaikka sanayhdistelmä kuuma vesi saa joillakin pään savuamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teidän vaatteet on noin likaisia? Liittykö ammattiin tms? Vai pesettekö vain harvoin vaatteita että ovat noin likaisia? Meillä pestään vaatteet aina suositusten mukaan, esim. Zaralla useat vaatteet 30 hienopesu. Tämä on myös ekologisempaa. Puhdasta tulee, kun eihän ne vaatteet parissa käyttökerrassa kerkeä juurikaan likaantua. Lähinnä pieni hiki voi tuoksua kainalossa, mutta muutahan näkyvää/haisevaa likaa vaatteissa ei ole kun tavallista sisätyötä tekee.. Alusvaatteet ja sukat 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Juuri ostimme gantin pyyhkeet jotka saa pestä 40 asteessa, joten sitten pestään vaan vähän tiheämpäänettei ehdi likaantua niin pahasti ettei lika lähtisi.

30 astetta kertoo vaatteen surkeaeta laadusta ja valmistajan irtisanoutumisesta kaikesta vastuusta.

Kylmässä vedessä huljuttelu ei pudista yhtään mitään. Mitä ekologista on vaatteen pesussa 1-2 pitokerran jälkeen. Meillä menevät ainoastaan sukat ja pikkuhousut likapyykkiin yhden käytön jälkeen, muita vaatteita pidetään pidempään.

Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.

Eivätkö sikäläiset pesukoneet lämmitä vettä?

Vierailija
1164/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuu varmaan koko pyykinpesu. Uusi sähkösopimus 20 snt/kwh

Vierailija
1165/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

fhjyukl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hien haju ei lähde 40 asteessa. Siksi pesen 60 asteessa lähes kaiken. Vain aremmat materiaalit pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä siis juurikin toi hiki oli aiemmin ongelmana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa ja mies perheessä, jotka kaikki vielä urheilee. Kaikki vaatteet on kestäneet 60 asteen pesun tähän asti, vaikka suurimmassa osassa pesulapussa lukee 40 astetta. Enää ei vaatteet haise.

Sairaiden ja so   ma   li  en hiki haisee kyllä niin pahalle ettei lähde edes 90 asteessa haju pois.

Onneksi meidän perheestä ei löydy kumpiakaan.

Vierailija
1166/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ankeat markettivaatteet voi huoletta pestä 60° kaikki. Aivan sama minkä näköisiksi menevät. Eihän täällä pidetä mitään hienompaa vaatetta ja arempia materiaaleja. Ilmaston vuoksi ei mitään kauniita ohuita mekkoja ja minihameita voikaan pitää kuin joskus kesäaikaan (muttei niitä silloinkaan käytetä, kun mennään mökille verkkapuvussa). Ja se on tutkittu tieto, että vaatteita ostetaan eniten marketeista, siitä on turha urputtaa.

Joku rähjäinen vaate, kaupan myyjätär vilkaisi julmistuneena sitä, että todellakin on väliä onko siisti.  Marketista ostin house-merkin paidan, sekin on siisti.

Tiedän kokemuksesta, että silkki on lämmin, ettei mennyt rahat hukkaan.

Vierailija
1167/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan muuten tästäkin syystä kaikenmaailman turkiskuoriaiset sun muut öttiäiset lisääntyneet kerrostaloissa, kun jengi pesee nykyään lähinnä vain 40 asteessa pyykkinsä? Yök.

Vierailija
1168/1677 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lasten urheiluharrastuksissa nähnyt omin silmin, kuinka jotkut vanhemmat pesee jopa lasten pelivaatteista nimen ja numerokin pois, koska pesevät 60 kaiken. Sitten käydään sanomassa coachille, että saisiko Venlalle uuden paidan, koska Venalla on nyt paha mieli kun pelipaita pestiin ja kävi näin. Lopulta Venla saa uuden paidan, mutta kuukauden kuluttua siitäkin lähtee pesussa nimi ja numero. Seuraavalla kaudella Venlaa ei enää kiinnosta jatkaa harrastusta.

Vuosikausia pelivaatteita pesseenä tuohon on mahdotonta uskoa. Viimeinen lause viimeistään paljasti keksityn tarinan.

Pelivaatteet painettuine mainoksineen ja numeroineen ei mene 60 pesussa miksikään, paitsi puhtaaksi. Jos ne painokuviot saa haalistumaan, niin tod.näk. syyllinen on joku tahranpoistoaine mitä pyykkääjä on käyttänyt.

Kerran olen nähnyt peliasuissa värien sekoittuneen, siis pelivaatteen toinen väri liuennut valkoiseen osaan. En tiedä miten se on tapahtunut, mutta veikkaan että vaate on pesty uutena kylmällä?

Ottakaa mittari käteen ja vettä hanasta, kokeilkaa käsin miltä se 60 astetta tuntuu. Hyvin heikkoa tekoa on vaatteen oltava jos siitä lämpötilasta hätkähtää.

Ei se ole lämpö vaan vimmattu hankaus tuntitolkulla ilman vettä, joka ne kuvat vie.

On sillä lämmölläkin vaikutusta tai tuskin olen ainut jolle on käynyt niin, että kuva kestää 40 ongelmitta mutta kun 60 asteen pesu koittaa niin se lähteekin sen siliän tien. Koskee nimenomaan lasten vaatteita markettihintaluokassa.

Ehkä lastenvaatteitten laatu on todella heikentynyt niiden vuosien jälkeen, kun niitä pestiin meillä. Se on ainakin varmaa, että ei nyt enää hurauteta paljon vettä käyttävää villapesuohjelmaa ja 60- tai peräti 90-asteista pesua niin kuin ennen. Pesuaika oli alle tunnin. Nyt koneet hyrskyttävät 4 tuntia ilman vettä.

Mä oon niin vanha, että muistan ajan, kun yhtäkkiä joka kakaralle ilmaantui päälle paita, joissa oli jokin kumista painettu värikuva. Ei ne silloinkaan kestäneet, eikä niitä ei osattu pestä. Sattuneesta syystä muistan tämän liiankin hyvin. Myös minä sain haluamani paidan kuvalla, jota sitten ylpeänä pidin pari päivää kunnes äiti halusikin pestä sen. En olisi millään halunnut antaa sitä pesuun, mutta äiti lohdutti että sehän on vain pieni pyörähdys pyykissä ja sitten se kuivuukin jo viimeistään seuraavaksi päiväksi taas käyttöön. Sen aikaisilla rutiinilla tämä pikku pyörähdys pesussa tarkoitti sitä, että valkoinen paitani matkasi muun pyykin mukana kiehuvan kuumaan valkopesuun. Kärsimättömänä odotin, että saan uuden paitani tältä pieneltä pyykkäykseltä takaisin ja sitten sain kuulla että paita on nyt puhdas mutta, kuvat lähtikin pestessä.

Seuraava paitani selvisi pesusta, mutta sen kuva taas jyrättiin silitysraudalla sulaksi mössöksi. Hassua oli se, että tuolloin todella silitettiin t-paidatkin.

Vierailija
1169/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lasten urheiluharrastuksissa nähnyt omin silmin, kuinka jotkut vanhemmat pesee jopa lasten pelivaatteista nimen ja numerokin pois, koska pesevät 60 kaiken. Sitten käydään sanomassa coachille, että saisiko Venlalle uuden paidan, koska Venalla on nyt paha mieli kun pelipaita pestiin ja kävi näin. Lopulta Venla saa uuden paidan, mutta kuukauden kuluttua siitäkin lähtee pesussa nimi ja numero. Seuraavalla kaudella Venlaa ei enää kiinnosta jatkaa harrastusta.

Vuosikausia pelivaatteita pesseenä tuohon on mahdotonta uskoa. Viimeinen lause viimeistään paljasti keksityn tarinan.

Pelivaatteet painettuine mainoksineen ja numeroineen ei mene 60 pesussa miksikään, paitsi puhtaaksi. Jos ne painokuviot saa haalistumaan, niin tod.näk. syyllinen on joku tahranpoistoaine mitä pyykkääjä on käyttänyt.

Kerran olen nähnyt peliasuissa värien sekoittuneen, siis pelivaatteen toinen väri liuennut valkoiseen osaan. En tiedä miten se on tapahtunut, mutta veikkaan että vaate on pesty uutena kylmällä?

Ottakaa mittari käteen ja vettä hanasta, kokeilkaa käsin miltä se 60 astetta tuntuu. Hyvin heikkoa tekoa on vaatteen oltava jos siitä lämpötilasta hätkähtää.

Ei se ole lämpö vaan vimmattu hankaus tuntitolkulla ilman vettä, joka ne kuvat vie.

On sillä lämmölläkin vaikutusta tai tuskin olen ainut jolle on käynyt niin, että kuva kestää 40 ongelmitta mutta kun 60 asteen pesu koittaa niin se lähteekin sen siliän tien. Koskee nimenomaan lasten vaatteita markettihintaluokassa.

Ehkä lastenvaatteitten laatu on todella heikentynyt niiden vuosien jälkeen, kun niitä pestiin meillä. Se on ainakin varmaa, että ei nyt enää hurauteta paljon vettä käyttävää villapesuohjelmaa ja 60- tai peräti 90-asteista pesua niin kuin ennen. Pesuaika oli alle tunnin. Nyt koneet hyrskyttävät 4 tuntia ilman vettä.

Mä oon niin vanha, että muistan ajan, kun yhtäkkiä joka kakaralle ilmaantui päälle paita, joissa oli jokin kumista painettu värikuva. Ei ne silloinkaan kestäneet, eikä niitä ei osattu pestä. Sattuneesta syystä muistan tämän liiankin hyvin. Myös minä sain haluamani paidan kuvalla, jota sitten ylpeänä pidin pari päivää kunnes äiti halusikin pestä sen. En olisi millään halunnut antaa sitä pesuun, mutta äiti lohdutti että sehän on vain pieni pyörähdys pyykissä ja sitten se kuivuukin jo viimeistään seuraavaksi päiväksi taas käyttöön. Sen aikaisilla rutiinilla tämä pikku pyörähdys pesussa tarkoitti sitä, että valkoinen paitani matkasi muun pyykin mukana kiehuvan kuumaan valkopesuun. Kärsimättömänä odotin, että saan uuden paitani tältä pieneltä pyykkäykseltä takaisin ja sitten sain kuulla että paita on nyt puhdas mutta, kuvat lähtikin pestessä.

Seuraava paitani selvisi pesusta, mutta sen kuva taas jyrättiin silitysraudalla sulaksi mössöksi. Hassua oli se, että tuolloin todella silitettiin t-paidatkin.

Ei todellakaan silitetty, vaan sinun äidilläsi oli joku omituinen pakkomielle pyykeistä. Ilmeisesti oli kotiäiti ja silittäminen kuului hänen toimenkuvaansa? Minun lasteni vaatteissa 1990-luvulta on vieläkin tallessa kuvia. Niitä ei silitetty koskaan. Pestiin kyllä 60 asteessa, mutta hienopesuohjelmalla. Siihen aikaan se oli vielä mahdollista, mutta laitapa nyt villapesu 90 asteessa, kun koneessa on vain käytettyjä mutta ei likaisia puuvillalakanoita ja pyyhkeitä.

Vierailija
1170/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietikkaa kannattaa käyttää, pysyy vaatteiden lisäksi konekin kunnossa. Alle 40 astetta ei kannata kyllä pestä mitään.

Vierailija
1171/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan silitetty, vaan sinun äidilläsi oli joku omituinen pakkomielle pyykeistä. Ilmeisesti oli kotiäiti ja silittäminen kuului hänen toimenkuvaansa? Minun lasteni vaatteissa 1990-luvulta on vieläkin tallessa kuvia. Niitä ei silitetty koskaan. Pestiin kyllä 60 asteessa, mutta hienopesuohjelmalla. Siihen aikaan se oli vielä mahdollista, mutta laitapa nyt villapesu 90 asteessa, kun koneessa on vain käytettyjä mutta ei likaisia puuvillalakanoita ja pyyhkeitä.

Meillä äiti oli kotiäiti ja silitti varmaan alusvaatteetkin. Lakanat meillä mankeloitiin, mutta osa silitti nekin. Ei ole tyttärelle periytynyt nämä tavat, minä en silitä kuin pakon edessä. (Ostan tämän vuoksi vaatteita, joita ei tarvitse silittää.)

Vierailija
1172/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, kaiken muun pääsääntöisesti 40 tai jotkut vaatteet myös pesuohjeen mukaisesti 30 asteessa. Hiki ei haise kun viitsii peseytyä, käyttää antiperspiranttia ja vaihtaa vaatteita tarpeeksi usein. Aina on pärjätty eikä perheemme ole koskaan sairastunut pyykkien takia. Omituisia juttuja teillä (" en osta mitään mitä ei voi pestä kuudessakympissä") Haloo? Varmaan kuljet lakanassa päivät pitkät sillä monessakaan vaatteessa ei sallita ohjeen mukaan niin kuumaa pesua. Mutta keittäkää toki riepunne vaikka rannassa padassa lipeällä. Tulee nimittäin puhdasta eikä sairaudet tartu, ei haise hiki. Hypätkää itse perään sinne pataan.

Vierailija
1173/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöpötpois kirjoitti:

Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä. 

Ööö, normaaleissa kotioloissa kaikkien "pöpöjen" ei tarvitsekaan kuolla mihinkään. Normaali bakteerikanta elinympäristössähän on vain hyväksi ihmisen oman immuunipuolustuksen toimimisen kannalta. Ei normaalin kotiympäristön kuulukaan olla steriili.

Oletko kuullut sienibakteerista ? Esim. jalkasieni voi kehittyä hiostavissa lenkkareissa ja jaloista se tarttuu sukkiin. Jos jalkasieni on hoitamaton pitkään, se leviää koko kehoon. Joskus ihmiset eivät heti huomaa, että sieni on alkanut kasvaa jalkapohjissa ja varpaiden väleissä. 

Kun huljuttelee liian matalassa lämpötilassa sukkia muun pyykin kanssa, sieni tarttuu sukista muihin vaatteisiin ja sitten ihoon. Myös froteepyyhkeen kautta se voi levitä jaloista muualle ihoon.

Koko vartalon silsa on hidas hoitaa pois, siihen voi kulua jopa kuukausia ennenkuin se paranee. Sisäinen reseptillä saatava sienilääkitys voi aiheuttaa sivuoireita, mm. pahoinvointia. Sen lisäksi ihoon pitää käyttää ulkoisia voiteita ja/tai luontaistuotteita (omenaviinietikka, ruokasooda, valkosipuli). Myös esim. Konact shampoolla voi pestä hiukset ja ihon.

Kannattaa pestä lenkkarit riittävän usein ja tarkistaa jalat joka viikko, sekä käyttää erillistä jalkapyyhettä.

Myös irtopohjallisia kannattaa käyttää kengissä ja vaihtaa ne pari kertaa kuussa uusiin.

Käytän itse myös kasvoille eri pyyhettä kuin vartaloon.

Vaatteiden, kenkien ja lakanoiden/pyyhkeiden pitäminen puhtaina on siis tärkeää.

Vierailija
1174/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas kirjoitti:

Pesen lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, kaiken muun pääsääntöisesti 40 tai jotkut vaatteet myös pesuohjeen mukaisesti 30 asteessa. Hiki ei haise kun viitsii peseytyä, käyttää antiperspiranttia ja vaihtaa vaatteita tarpeeksi usein. Aina on pärjätty eikä perheemme ole koskaan sairastunut pyykkien takia. Omituisia juttuja teillä (" en osta mitään mitä ei voi pestä kuudessakympissä") Haloo? Varmaan kuljet lakanassa päivät pitkät sillä monessakaan vaatteessa ei sallita ohjeen mukaan niin kuumaa pesua. Mutta keittäkää toki riepunne vaikka rannassa padassa lipeällä. Tulee nimittäin puhdasta eikä sairaudet tartu, ei haise hiki. Hypätkää itse perään sinne pataan.

Pesuohjeet ovat usein liioittelua ja kuvien ja glitterien, ei puuvillan vuoksi. Kokemus on osoittanut , että hyvälaatuinen kestää, huono ei vaikka sen miten pesisi.

Vierailija
1175/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia elimistöjä ja osan hiki haisee ja pinttyy dödöistä huolimatta niin, ettei haju lähde vaatteista 40 asteessa kunnolla. Itsellä oli monta vuotta tuollaista, pieni apu tuli kun aloin pestä vaatteeni 60 asteessa. Nykyään olen erilaisella ruokavaliolla eikä hikeni haise enää niin paljoa ja pesenkin monet vaatteet 40 asteessa. Kireät T-paidat ja muut ihoa nuolevat vaatteet sekä alusvaatteet menevät edelleen 60 asteeseen. Ja olen alkanut pitää t-paitaa aluspaitana (ennen pidin toppia), jotta päälipaidat voin pestä alhaisemmassa lämpötilassa ja kestävät sen myötä toivon mukaan hiukan pidempään. Ei tosin ole koskaan ollutkaan ongelmaa vaatteiden kestävyyden kanssa, vaan enemmän juuri sen hienhajun kanssa, joka pilaa vaatteet kauan ennen kuin materiaalit hapertuvat.

Vierailija
1176/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaiken 40 asteessa, paitsi osan 30:ssa. Eikä haise hiki.

Vierailija
1177/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teidän vaatteet on noin likaisia? Liittykö ammattiin tms? Vai pesettekö vain harvoin vaatteita että ovat noin likaisia? Meillä pestään vaatteet aina suositusten mukaan, esim. Zaralla useat vaatteet 30 hienopesu. Tämä on myös ekologisempaa. Puhdasta tulee, kun eihän ne vaatteet parissa käyttökerrassa kerkeä juurikaan likaantua. Lähinnä pieni hiki voi tuoksua kainalossa, mutta muutahan näkyvää/haisevaa likaa vaatteissa ei ole kun tavallista sisätyötä tekee.. Alusvaatteet ja sukat 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Juuri ostimme gantin pyyhkeet jotka saa pestä 40 asteessa, joten sitten pestään vaan vähän tiheämpäänettei ehdi likaantua niin pahasti ettei lika lähtisi.

30 astetta kertoo vaatteen surkeaeta laadusta ja valmistajan irtisanoutumisesta kaikesta vastuusta.

Kylmässä vedessä huljuttelu ei pudista yhtään mitään. Mitä ekologista on vaatteen pesussa 1-2 pitokerran jälkeen. Meillä menevät ainoastaan sukat ja pikkuhousut likapyykkiin yhden käytön jälkeen, muita vaatteita pidetään pidempään.

Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.

Eivätkö sikäläiset pesukoneet lämmitä vettä?

Itse asiassa ei välttämättä lämmitä. Olen kuullut monilta niinkin modernissa valtiossa kuin Japanissa asuneilta tutuilta, että siellä esimerkiksi on ilmeisesti aika yleistä, että pesukoneet eivät lämmitä vettä yli 40 asteiseksi.

Vierailija
1178/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkietikkaa kannattaa käyttää, pysyy vaatteiden lisäksi konekin kunnossa. Alle 40 astetta ei kannata kyllä pestä mitään.

Se on ihan sitä samaa etikkaa, jota myydään paljon halvemmalla väkiviinaetikkana. On vaan hajustettua.

Vierailija
1179/1677 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut pakkomiellettä eikä edes kotiäitiyttä, mutta älä silti kysy miksi lähes kaikki piti silittää tai mankeloida. Oli muutama muukin hiukan piintynyt tapa kotitöissä. Näistä pyykinpesu oli ainut mitä hiukan päivitettiin varmaan siksi, koska olin niin järkyttynyt siitä kun uuden paitani ennennäkemättömän hieno painatus pestiin vahingossa pesussa pois.

Seuraavan kerran kun sain uuden paidan painatuksella, äiti oli löytänyt koneesta hienopesun ja vakuutti, että tällä kertaa pyykkikone ei varmastikaan pese paidan kuvaa pois. En silti uskaltanut vilkaistaan pesukonetta kun korvaavaa paitaa pestiin, ja voi sitä helpotusta kun kuva kestikin pesun. Ja seuraavana päivänä äiti oppi kantapään kautta, että kuminen painatus sulaa silitysraudan alla.

Vierailija
1180/1677 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa siitä etikasta kun en tiedä: haiseeko pyykit tai kylppäri sille käytön jälkeen? En ole uskaltanut sitä käyttää, koska etikan haju tuntuu kammottavalta