Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Arvatkaapas lähteekö muljun haju edes 60° ? No ei lähde. Miehellä töissä omat alusvaatteet ja t- paidat.
Vaihtaa jokapäivä kaiken .
Pyykkiä pestään koneessa näillä kahden hengen taloudessa tosi paljon.
Mummu !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla vaatii 60°, jotta puhdasta tulee. Tietenkään silkki ja villa tms. herkkä materiaali ei kestä kuumaa, mutta peruskankaat kyllä. Rasva ja lika ovat edelleen alle kuudenkympin pestyssä vaatteessa, vaikka koneesta otettuna riepu tuntuisi puhtaalta.
Toki jokainen saa kulkea likaisissa vaatteissa, jos se tuntuu luontuvan paremmin.
Vaatteiden valmistajien antamat pesusuositukset ovat naurettavia, ei niitä voi noudattaa. Kas kummaa, silti vaatteet kestävät kuuan pesun.
Ystäväni on kanssasi samaa mieltä ja kulkee haalistuneissa vaatteissa, juu... kestäähän se kangas repeämättä, mutta kilometrin päähän näkee, että liian kuumassa on pesty. Lähes uudet vaatteet hänellä saman näköisiä kuin minulla vuosia käytössä olleet.
Haalistumisen syy ei ole kuuma pesu vaan väärä pesuaine ja mahdolliset muut käsittelyt, tai sitten vaatteet vaan ovat niin huonolaatuisia, että värit haalistuvat. Tämän todistaa se, että jopa 90 asteessa pestyissä lakanoissa ja pyyhkeissä voi alkuperäinen väri säilyä. Nykyään on olemassa erikseen sellaisia värillisille tarkoitettuja color-merkittyjä pesuaineita, joissa ei ole mitään valkaisuainetta.
Meillä pesut ratkaisee vaatteen likaisuus ja käyttötarkoitus. Kaikki lasten vaatteet, alusvaatteet sekä aikuisten koti vaatteet pestään samassa koneessa. Lämpö on 60, pesuaineessa on happeen perustuvaa valkaisuainetta ja tarvittaessa vanishia vielä koneeseen. Kyllä, joskus voi värit haalistua tai printit lähteä, mutta sekä vaatteiden että pesukoneen puhtaus ja raikkaus edellä mennään. Ei haittaa mua, jos näistä edellä luetelluista vaatteista joku näkee, että on vähän reippaimmin menetelmin pesty.
Tämän ulkopuolelle jää oikeastaan aikuisten paremmassa käytössä olevat vaatteet, jotka ihan ohjeen mukaan.
Itse toisinaan pesen samassa vaatteet ja petivaatteet, en ole ehdoton että "pitäisi" pestä aina erikseen. Ap
kyllä mä pesen 60 pyyhkeet, koska niilläon pyyhitty pimppaa ja peppua ja muutenkin käsipyyhkeet on hyvä pestä korkeassa koronan takia
Mutta myös säästäisi luontoa, jos ihmiset eivät pesisi puolipuhtaita vaatteita. Samaa farkkua, hupparia tms voi pitää useita päiviä. Itse pidän töissä koko viikon samoja housuja. Alushousut vaihdan päivittäin ja sukat.
Minimissään 60 asteinen pesu kaikille vaatteille niin puhdasta tulee.
Hikoilen helposti ja paljon, jos tulee jo yhden käyttökerran jälkeen isot hikiläikät paitoihin niin laittaisitteko pesuun
Vierailija kirjoitti:
kyllä mä pesen 60 pyyhkeet, koska niilläon pyyhitty pimppaa ja peppua ja muutenkin käsipyyhkeet on hyvä pestä korkeassa koronan takia
Siis pyyhitkö intiimialueet pyyhkeellä kuin käyttäisi wc-paperia? Jos niin tekee, niin parempi se on pestä useammin pyyhettä ja korkeassa lämpötilassa. Ei pyyhe ole minun mielestä intiimialueiden pyyhintää varten. Hyhyh. Kukin tavallaan.
60astetta on hyvä lampötila kotioloissa yleensäkin pyyhkeille.
Käsittämätöntä porukkaa, jotka jämähtänyt jonnekin viime vuosisadalle :D nykyiset pesuaineet on niin tehokkaita, että alempikin lämpötila riittää. Pyykkiä ei enää tarvitse keittää.
Mitä mieltä Lumme pyykkiaineista olette? Toki saa kertoa muistakin merkeistä kokemuksia? Olisi mukava kuulla erilaisia kokemuksia🙂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Lumme pyykkiaineista olette? Toki saa kertoa muistakin merkeistä kokemuksia? Olisi mukava kuulla erilaisia kokemuksia🙂
Ap
Samalla lailla hoitavat hommansa kuten muutkin pesuaineet. En ainakaan huomannut mitää suuria tunteita herättäviä ominaisuuksia. Lienevät siis kelvollisia pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä porukkaa, jotka jämähtänyt jonnekin viime vuosisadalle :D nykyiset pesuaineet on niin tehokkaita, että alempikin lämpötila riittää. Pyykkiä ei enää tarvitse keittää.
Pesuaine ei edelleenkään tapa bakteereita tai sieniä ellei se ole jotain voimakkaasti myrkyllistä ainetta riittävällä pitoisuudella. 60 celsiusasteen lämpötila tappaa.
Sillä se haju muuttui, kun jäi enemmän pesuaineen hajua.