Kodin kuvalehden facebook sivuilla valitusta suksien ja luistimien hommaamisesta.
Suurperheellisillä ei kuulemma ole sellaisiin varaa kun monta lasta käy koulua ja kaikki tulee kalliiksi.
Kommentit (21)
Monissa eteläisemmän Suomen kouluissa/kunnissa ei enää tarvitse olla oppilailla omia.
Eipä täällä Turun seudullakaan ehtineet hiihtää kun kerran, lunta ehti olla riittävästi muutaman päivän.
Kyllähän se tuntuu omituiselta, että kouluun tarvittavien liikubtavälineiden arvo kesäkaudella on luokkaa 5 tai 10 euroa, talvella monta sataa.
Siitä voi hyvin päätellä liikuntakausien pituudet. Talviurheilua harrastetaan monikymmenkertaisesti kesäisempiin lajeihin nähden...
Esim. Turussa
"Päiväkotiryhmät ja koululuokat saavat maksutta käyttöönsä Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen suksivuokraamon sukset, monot ja sauvat. Välineitä löytyy pikkulapsista isokenkäisiin aikuisiin, monoja koosta 28 aina kokoon 48 asti.
Kaikki Turun koulujen opettajat voivat varata sähköisesti suksien käyttövuoroja ryhmille. Palvelu on ollut päiväkotien ja ala- ja yläkoulujen, erityisluokkien, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten ahkerassa käytössä jo monen vuoden ajan."
Minä taas ihmettelen miksi tehdä monta lasta jos ei ole varaa hommata liikunta yms välineitä heille, eikö silloin yksi lapsi riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi tehdä monta lasta jos ei ole varaa hommata liikunta yms välineitä heille, eikö silloin yksi lapsi riittäisi?
Kyllä minä ymmärrän että se harmistus tulee siitä kun noilla on niin vähän käyttöä. Kyllähän joku plkupyärkin on kallis, mutta siitä on ihan toisenlainen hyöty.
Mulla olis kyllä varaa ostaa lapselle uutenakin luistimet ja hiihtovälineet, en vain ole katsonut sitä järkeväksi. Kirppareilta löytyy ihan kohtuulliseen hintaan. Ja kun ekalle ostaa, niin muille voi sitten kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joo niin Pitää jo lasta tehdessä miettiä, että pystynkö ostamaan tenavalle sukset, kun menevät koulussa tunniksi hiihtämään helmikuun kolmas päivä 2023 (jos lunta on). Tätä minä sanoisin oikeaksi perhesuunnitteluksi.
Vai olikohan tässä kuitenkin kyse siitä, että mitä JÄRKEÄ on hankkia lapsille suksia, kun käyttö on todella vähäistä. Niih?
hiihtoa on talven aikana n 2-3 kertaa. emme harrasta hiihtoa muulloin. luistimet ostin hyvät ja muihin liikuntavälineisiin uppoaa paljon rahaa (ratsastus, uinti, vaellus) + perusvälineistä kertyy (pyörä, rullaluistimet, sadekamat) joten en osta "hiihtimiä" ja open mielestä se oli ihan ok, lainasuksilla hiihtely onnistui hyvin.
miksi näistä pitäisi valittaa ja varsinkaan nillittää?
Sehän on niin kiellettyä hiihtää/ luistella Vapaa-aikana lasten kanssa koululiikunnan lisäksi
Se että valittaa köyhyyttä tai sitä että ei ole paljon käyttöä, kertoo vain vanhemmaan laiskuudesta / kyvyttömyydestä suunnitella. Molempiin ratkaisu: osta välineet käytettynä, alennuksista tai lainaa tutuilta. Kierrätyskeskuksissa näin paljon suksia ja sauvoja kun vähän aikaa sitten kiertelin. Koska kausi ei ole enää huipussaan, jo 2vkoa sitten näin monissa urheiluliikkeissä alennettuna, ostin itselleni täysin uudet monot -70% normihinnasta, reilun kympin maksoivat.Paljon oli myös eri-ikäisten ja kokoisten lasten monoja ja suksia hyllyssä alenneettuna. Jos kyseessä nuorin lapsi, voi noi sitten heti sen parin käyttökerran jälkeen myydä torilla, huutonetissä tai facebookin kirppariryhmissä ostohintaan, varmasti menevät, jos vanhin, antaa sisaruksille käyttöön ensi vuonna.
Olen itsekin köyhä, "tienaan" mun osa-aikatyöstä verojen jälkeen 900e/kk, mies on työtön ja saa samaan verran työttömyystukea (saa mininmit eli 700e, koska ei oen valmistumisen jälkeen ehtinyt olla töitä tarpeeksi ismpaan tukeen kun töitä ei saanut)+asumislisää. Pk seudulla asutaan ja kyllä sillä pärjää ja ostaa itselleen ja lapsille urheiluvälineitä useammatkin, jos vähän osaa katsoa mistä ostaa. Kelalta voi myös anoa harkinnanvaraista tukea laspille, jos on lapsen harrastusvälineiden ostosta kyse. Itse en ole koskaan anonut mitään lisärahaa sossusta mutta varmasti anoisin jos en muuten lapsille onnistuisi hankkinmaan harrastusvälineitä, kyllä hiihtämään oppiminen on osa yleissivistystä Suomessa.
Suurperheellä jos jollain on mahtavan helppo kierrättää välineitä kakaralta toiselle! Toista se on hankkia yhtä mukulaa varten aina kaikki....
Vierailija kirjoitti:
Suurperheellä jos jollain on mahtavan helppo kierrättää välineitä kakaralta toiselle! Toista se on hankkia yhtä mukulaa varten aina kaikki....
:DMietipä nyt hetki uudestaan tuota sun logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä ja aiheellinen kysymys. Minäkin muistan yhden kesäpäivän , kun kerran nuorena vastarakastuneena parina saatiin mun miehen kanssa hetki omaa aikaa ja rynnättiin silmät kiiluen toistemme syliin. Voi sitä huumaa ja onnea.
Kunnes yhtäkkiä mieleeni tuli, että jos mä tulenkin raskaaksi ja voidaanko me sitten ostaa sille tulevalle sukset koululiikuntaan, kun ei tämä lapsi varmaan jää ainoaksi. Päätettiin olla järkeviä. Lähdettiin lemmenleikkin sijasta kirjastoon.
Meillä on neljä lasta ja mun mielestä on kätevää kun ei tarvitse ostaa kun joka vuosi yhdet uudet, koska pienemmät saa isomman vanhat. Uutena kun on ostettu on kestänyt hyvin neljän lapsen käytössä ja on vielä myyty eteenpäin kun on jäänyt pienimmälle pieneksi. Pyörät on ainoat jotka on saanut uutena, koska ovat niin kovalla käytöllä. Sukset ja laskettelukamat on vähemmällä käytöllä ja kestävät hyvin neljällä. Luistimia saa muutamalla eurolla kirpparilta ja teroittaminen maksaa alle kympin.
Onko teillä oikeasti niin isot kokoerot lapsilla että voi aina kierrättää? Meillä lapsilla 2 v ikäeroa eikä pituuseroa kuin muutama sentti, ei onnistu suksisettien kierrätys. Toisaalta pikkuveli ei ehkä myöskään suostuisi käyttämään isosiskon kaunoluistimia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä lasta ja mun mielestä on kätevää kun ei tarvitse ostaa kun joka vuosi yhdet uudet, koska pienemmät saa isomman vanhat. Uutena kun on ostettu on kestänyt hyvin neljän lapsen käytössä ja on vielä myyty eteenpäin kun on jäänyt pienimmälle pieneksi. Pyörät on ainoat jotka on saanut uutena, koska ovat niin kovalla käytöllä. Sukset ja laskettelukamat on vähemmällä käytöllä ja kestävät hyvin neljällä. Luistimia saa muutamalla eurolla kirpparilta ja teroittaminen maksaa alle kympin.
No en ole nähnyt noin halvalla kuin todella huonoja, sellaisia varresta lötköjä ja kärjet puhki potkittuja.
En ihan ymmärtänyt miksi ette voi kierrättää nuoremmalle? Ostatteko suksisetin aina sekä sille isommalle että pienemmälle? Ostakaa vain isommalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä oikeasti niin isot kokoerot lapsilla että voi aina kierrättää? Meillä lapsilla 2 v ikäeroa eikä pituuseroa kuin muutama sentti, ei onnistu suksisettien kierrätys. Toisaalta pikkuveli ei ehkä myöskään suostuisi käyttämään isosiskon kaunoluistimia.
Siis tätä suksisetti ongelmaa en ymmärtänyt.
Ihan kuin täällä olisi joku, joka ei tiedä perusopetuksen olevan maksutonta. Hassua. Mutta tässä tämä perusopetuslain pykälä jälleen kerran (niin, koskee myös suksia ja luistimia, ei pelkästään lyijykyniä):
31 §
Opetuksen maksuttomuus
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. Vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä 39 §:n nojalla järjestettävät palvelut. (13.6.2003/477)
Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria.
Ulkomailla järjestettävässä opetuksessa ja yksityisen yhteisön tai säätiön asianomaisen ministeriön antaman erityisen koulutustehtävän perusteella muulla kuin 10 §:n 1 momentissa tarkoitetulla opetuskielellä järjestämässä opetuksessa voidaan oppilaalta 1 ja 2 momentin estämättä periä kohtuullisia maksuja.
Kyllä ihmistä näemmä koetellaan.