Linjasaneeraus - kuinka kauan kestää?
Kannattaako vuorotyötä tekevän lapsiperheen muuttaa pidemmäksi aikaa pois linjasaneerauksen alta? Esim. että koko rappu on tehty eikä pelkästään oma asunto. Vai onnistuuko kotona asuminen, vaikka naapurissa tehdään putkia? Kuinka pahoja meluhaittoja?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako vuorotyötä tekevän lapsiperheen muuttaa pidemmäksi aikaa pois linjasaneerauksen alta? Esim. että koko rappu on tehty eikä pelkästään oma asunto. Vai onnistuuko kotona asuminen, vaikka naapurissa tehdään putkia? Kuinka pahoja meluhaittoja?
Meitä kaksi vuorotyötä tekevää aikuista ja viereisestäkin rapusta kuuluva möykkä aivan penteleellistä. Totta kai, kun kylppärit vastakkain. Onneks ehdittiin kärsiä vain viikko sitä ja muutettiin pois, eikä takas tultu ennen kuin seuraavakin rappu oli tehty. Vielä riitti meteliä ihan tarpeeks kun tekivät pohjakerroksessa saunaa sun muuta.
Kuinka teillä putkiremontti tehdään?
Perinteinen putkiremontti on meillä meneillään. Alkoi elokuussa ja päättyy kokonaisuudessaan ilmeisimmin huhtikuussa. Oman linjan kohdalla remontti oli elokuun puolivälistä marraskuun alkupuolelle. Olin sen ajan vuokra-asunnossa ja asuntoni oli tyhjennetty.
Käsittääkseni tässä taloyhtiössä ketkään asukkaat eivät asuneet oman asuntonsa putkiremontin aikana asunnossaan. Kävin kyllä lähes päivittäin asunnollani myös remontin aikana, sillä teetin muutakin remonttia.
Melu on oikeasti järisyttävää, kun putkiremonttia tehdään perinteisellä tavalla. Pölyä on käytävällä ja sitä kulkeutuu myös asuntoihin. Itse kun palasin vuokralta takaisin, niin viimeisiä asuntoja vielä tehtiin, mutta kaikki purkutyöt oli jo tehtynä. Olen päivät töissä, mutta vieläkin pääsen aamuisin heräämään remontin ääniin, sillä nyt tehdään töitä käytävässä, yleisissä tiloissa (saunat, pesutupa) ja kellarikerroksessa.
Suosittelen tosiaan muuttamista toisaalle ainakin oman asunnon putkiremontin ajaksi. Itsellä oman asunnon remontointi oli heti putkiremontin alussa ensimmäisessä linjassa, joten säästyin siltä kovimmalta purkutyömetelin kuuntelemiselta, kun muutin pois jo pari viikkoa ennen kuin remontti alkoi asunnoissa.
On muuten kaikkineen (remontti, muutot, tilapäisasunto) kallista lystiä...