Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PANIIKKIHÄIRIÖISET! Miten todetaan/saa lääkityksen jne?

Vierailija
24.01.2016 |

Yritin googlata mutten oikeen saanut apua. Mulla tuli eka kohtaus syksyllä 2014, sen jälkeen päivittäin hengenahdistusta, rytmihäiriöitä (jotka saattaa kaataa viikoksikin sänkyyn), pahoinvointia ja huimausta jnejne. Musta tuntuu että kohtaus lähtee aina rytmihäiriöistä, mutta en ole varma. Lääkärissä olen käynyt kaks kertaa, viimeksi toukokuussa. Ensi viikon to menen taas lääkäriin, ja mietin tässä että voiko lääkäri määrätä niitä lääkkeitä paniikkihäiriön hoitoon, vai pitääkö käydä jollain psykologilla tms?
Verikokeet otettiin sillon 2014, ne oli käsittääkseni ihan ok, viitearvojen sisällä kaikki.
Ja auttaako lääkkeet, mitä syötte ja minkä verran jne, kertokaa kokemuksia, onko mulla toivoa koskaan parantua tästä? :| Elämä on nyt vähän "jäissä", opiskelemaan en voi hakea kun kohtauksua tulee päivittäin, joten en todellakaan pystyisi olla koulussa tällä olotilalla, kotoa haluaisin muuttaa mutten vielä uskalla jäädä tän kanssa yksin, töissä käyn 4-6pv viikossa, vaihtelee ja onneksi lyhyitä päiviä, uutta työtä en voi hakea kun en ole "terve".
Ja tiedän että näitä ph ketjuja on täällä usein, mutta ei se mitään.. :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse hengenahdistuksesta vai liikahengityksestä?

Yleislääkärille on usein haastavaa tehdä ph-diagnoosia. Suosittelen käyntiä psykiatrille, tai paikalliseen mielenterveystoimistoon.

Vierailija
2/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa lääke mikä mulla toimii on diapam 2,5mg tarvittaessa (puolikas 5mg).

Kahta eri mielialalääkettä on kokeiltu, mutta ne vain lieventää kohtauksia ja koko elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse hengenahdistuksesta vai liikahengityksestä?

Yleislääkärille on usein haastavaa tehdä ph-diagnoosia. Suosittelen käyntiä psykiatrille, tai paikalliseen mielenterveystoimistoon.

No siis henkeä ahdistaa, tulee sellanen outo painon tunne mahaan. Ja henkeä pitää vetää silleen oikein kunnolla, ikään kuin olisi puristuksissa jossain.

Ap

Vierailija
4/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahta eri mielialalääkettä on kokeiltu, mutta ne vain lieventää kohtauksia ja koko elämää.

Tuleeko sulla tarvetta lääkkeille päivittäin? Kun mulla oireet on päällä lähes koko ajan, niin tuollaiset tarvittaessa otettavat (esim. nuo rauhottavat mitä mulla on) on hankala ottaa, kun pitäs ottaa sitten päivässä useamman kerran. Enkä tavallaa uskalla ite napostella niitä, olis helpottavampaa syödä lääkkeitä ns. lääkärin valvonnan alla, eli sieltä suunnalta tulis määrät kuinka paljon ottaa jne.

Ap

Vierailija
5/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu lääkärin puheille ja pyydä reseptiä. Sain vuosia sitten paniikkihäiriöön reseptin ssri-lääkkeeseen nimeltä Citalopram. Joitakin sivuvaikutuksia oli, mutta vähäisiä. Ne auttoivat minulla noin viikossa ja lääkkeiden aikana en saanut ainoatakaan kohtausta. Lääkkeiden avulla sain "itseni" takaisin, enkä ole vuosiin enää mitään lääkkeitä edes tarvinnut. Silloin tällöin ahdistaa, mutta osaan kääntää olon pois tekemällä jotain muuta. Ja koska tiedän noista lääkkeistä olevan minulle apua, niin tieto helposti saatavilla olevasta avusta auttaa myös. Söin Citalopramia lähes kaksi vuotta. Lopetus oli helppoa. Suosittelen kokeilemaan, olen todella onnellinen, että söin lääkkeitä aikoinaan ja vielä onnellisempi etten niitä enää tarvitse.

Vierailija
6/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, luin aloitusviestin toisella silmällä. Olet menossa lääkäriin, hyvä. Pyydä reseptiä johonkin päivittäin otettavaan lääkkeeseen, suosittelen kokeilemaan. Söin tuota Citalopramia 20mg päivässä. En tiedä millaisia lääkkeitä nykyään käytetään, minun kuuristani on siis aikaa n. 10 v.

T: 5

Vierailija
7/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sulla tarvetta lääkkeille päivittäin? Kun mulla oireet on päällä lähes koko ajan, niin tuollaiset tarvittaessa otettavat (esim. nuo rauhottavat mitä mulla on) on hankala ottaa, kun pitäs ottaa sitten päivässä useamman kerran. Enkä tavallaa uskalla ite napostella niitä, olis helpottavampaa syödä lääkkeitä ns. lääkärin valvonnan alla, eli sieltä suunnalta tulis määrät kuinka paljon ottaa jne.

Ap

Ei mitään reseptilääkettä oteta ilman lääkärin valvontaa.

Mä otan tuon puolikkaan pamin tarvittaessa. Eli en säännöllisesti, tai päivittäin.

Vierailija
8/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko nuo sun rytmihäiriöt tutkittu? Ensin pitäisi tutkia mahdolliset elimelliset syyt.

Vierailija
9/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xanor paras lääke paniikkikohtaukseen. Ssri lääkkeet on satua.

Vierailija
10/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paras apu beettasalpaaja. Ollut opamoxiakin (tai on vieläkin kaapissa), mutta en pidä sen aikaansaamasta väsymyksestä. Beettasalpaaja hillitsee sykettä, ja näin ollen myöskin itselläni paniikkituntemusta

Vierailija
11/12 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuivat cipralexilla (10mg riitti). Kävin 3 kertaa juttelemassa terapeutilla ja opettelin hyväksymään kohtaukset ja tunnistamaan, mikä kaukaisi ne (kahvi, stressi, alkoholi, univelka). Sen jälkeen lopetin lääkkeet. Tuli vielä muutaman kerran, ajattelin, että siinähän tulevat. Makasin kyljelläni ja heijasin itseäni, 20 min kestivät. Nyt loppuneet kokonaan.

Vierailija
12/12 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä verikokeet oli viiterajojen sisällä?

Jos kyse on kilpirauhasarvoista, niin tässä ajassa ne voi olla ihan pielessä jo, eli ehdottomasti pyydät lääkäriltä ensisijassa lähetteen kilpirauhasverikokeisiin.

Ja kun saat tulokset niin pyydä tulostamaan ne itsellesi.

Uusimpien suositusten mukaan (on jo amerikassa käytössä, ja osa suomessa toimivista erikoislääkäreistä  myös tietää nämä uudet viitearvot.) tsh arvo terveillä on alle 2,5 tai jopa alle 2. Eli jos on sulla tuo tsh arvo yli 2,5 on kilpirauhaslääkitys tarpeen.

t4v arvon tulee olla viitteen yläpäässä eli n. 16-20 riippuen viitevälistä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja liikatoiminta ja näiden arvojen nopea heilahtelu aiheuttaa tosi herkästi rytmihäiriötä, palantunnetta kurkussa, happi loppuu - oloa, masennusta ja ahdistuneisuutta.

Kaikilla ei tapahdu kilpirauhasen vajaatoiminnassa painon nousua. On olemassa myös laihoja vajaatoimintaisia. Usein vajaatoiminta ja liikatoiminta oireet menevät sekaisin. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminnassa voi hyvinkin olla ripulia ja ylivirittynyt olo - mutta samaan aikaan olo on väsynyt ja elät kuin sumussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme