Paljonko teininne kuukausiraha on?
Meillä 12 v poika. Ei saa viikkorahaa, mutta harkitaan sen antamista jatkossa.
Kommentit (15)
En teininä saanut kiinteää kuukausirahaa, mutta vaatteeni, meikkini, herkut ja kaikki mahdollinen maksettiin minulle. Jos lähti kavereiden kanssa shoppailemaan, vanhemmat antoivat 20-100€ :) Rahaa sai silloin kun sitä pyysi, mutta mielestäni en kovin usein pyytänyt.
N21
50-100e vähän riippuen siitä paljonko "ekstrahommia" tekee.
Kalliimmat ja tarpeelliset ostokset maksamme me.
15 v saa 50e/kk. Välillä myös haluaa vahtia pikkusisartaan jolloin saa 20-40e lisää.
Lapsilisät pistetään säästöön, ne saa itselleen silloin kun muuttaa omilleen.
Ei ole säännöllistä viikko/kuukausirahaa. Tarpeen mukaan rahaa, kaikki hommataan.
12 ja 14 pojat. Eivät saa mitään. Annetaan kun pyytää ja maksetaan kaikki. Meillä toimii näin parhaiten.
Saa 10 euroa viikossa. Käyttää karkkiin ja muuhun sellaiseen, jonkun verran on myös säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
15 v saa 50e/kk. Välillä myös haluaa vahtia pikkusisartaan jolloin saa 20-40e lisää.
Lapsilisät pistetään säästöön, ne saa itselleen silloin kun muuttaa omilleen.
Mitä teillä edellytetään, että tästä rahasta maksetaan? Meillä on maksettu vain 10/kk ja toisen on saanut, jos on tehnyt jotain töitä, esim. haravoinut syksyllä pihaa, pessyt ikkunoita tms. Toisaalta saa kyllä rahaa kaikkeen, mihin sitä tarvitsee. Jos päättää mennä vaikka leffaan kaverin kanssa, annan rahaa siihen. Tai jos lähtee laskettelemaan, saa rahaa hissilippuihin. Jos kuukausi raha on isompi, edellytetäänkö enemmän maksamista itse? Jos esim. on jo tuhlannut kk rahansa, onko niin, että leffaan ei voi lähteä vai saako siihen lisää rahaa?
Mulla ei ollut kuukausirahaa, asuttiin sen verran syrjässä että kaupungilla tuli käytyä kavereiden kanssa siinä 12-15 vuotiaana ehkä kerran kuussa tai kahdessa ja sain silloin shoppailurahaa ehkä 20-100e riippuen vähän oliko vaikka oikeasti tarve ostaa paita tai housut niin sitten enemmän, mutta jos vaan huvikseen pyörittiin kaupoilla ja käytiin ehkä mäkissä syömässä niin sitten vähemmän :) Tai jos oli ollut joulu/synttärit ja olin saanut lahjaksi rahaa niin silloin en tietty pyytänytkään mitään lisärahoitusta. Luulen että mun porukat pääsi kuitenkin loppujenlopuks aika halvalla mun kanssa kun ei ne koskaan valittanut, aika normituloinen perhe kai oltiin :)
Lukioiässä rahan antamisen kanssa vähän ehkä kitsasteltiin kun pelättiin että ne menee hölmöilyyn (niinkun kyllä välillä menikin :D) ja sillon yleensä porukat kysy että tarvinko vaikka uudet kengät tai uuden takin talveksi ja mennäänkö yhdessä ostamaan ennemmin kun antoivat rahaa kouraan.
16v poika saa 500eur/kk, lisäksi maksamme mopoauton kulut, sekä vaatteet.
13-16 vuotiaat saavat 10€ viikkorahaa, mutta sillä ei tarvitse kustantaa mitään.. Annan ylimääräistä extramenoihin ja maksan matkakulut, harrastukset, reissut ja ostan kaiken tarpeellisen. Lisää saa pyytäessä, jos edes jotenkuten perusteltu tarve. Mut meidän lapset kaikki säästävät aika pitkälti nuo viikkorahansa suurempia hankintoja myöten.
Vierailija kirjoitti:
16v poika saa 500eur/kk, lisäksi maksamme mopoauton kulut, sekä vaatteet.
Tämä on varsin avokätistä!
Meneekö se 500 ihan hengailuun vai miten? Oletan tietysti, että mainitsemiesi asioiden lisäksi poika asuu ja saa ruuan kustannuksellanne.
Opiskelee?
Pelkään varsinaiseen notkumiseen, meikkeihin ja muuhun "turhuuteen" meillä annetaan 200 euroa. Ja siitä pitää maksaa sitten laskettelureissut, leffakäynnit, kahvilat sun muut.
Pian 12v saa 2,50€, kun siivoaa huoneensa + 2€ karkkiin/sipseihin (usein säästää ne rahat), eli 18€/kk. 13-vuotias saa siivouksesta 4€ ja samat karkkirahat, eli 24€/kk. Rahat menee viihteeseen (pelit, tv ym.) ja vanhempi käy joskus kavereiden kanssa pizzalla. Jos huonettaan ei viikoittain siivoa, jää rahat siltä osin saamatta.
50e / kk / 15v.