Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärissä ei tutkittu kuukautishäiriötä

Vierailija
24.01.2016 |

Eli olen 25v nainen, jolla ei ole tullut ikinä kuukautisia luomusti. Akne on, samoin hirsutismiä (aika lievä tosin). Söin 22-vuotiaana 2kk e-pillereitä, jolloin sain elämäni ekat "menkat" - tyhjennysvuodon - kaksi kertaa. Tästä nyt siis 3v, eikä menkkoja ole tullut. Gynellä otettiin papa, ja siinä se. Ei muuten tutkittu. Ei, vaikka huolettaa. Onko endomettioosi, pcos vaiko ihan normaali? Kiinnostaa jo ihan kumppanin valinnan puolesta. Miten nämä asiat yleensä on teillä edennyt, vai onko tutkittu vain jos lasta ei ole yrityksestä huolimatta kuulunut?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on kumma etteivät tutkineet sen tarkemmin.

Kävitkö julkisella vai yksityisellä? Suosittelen menemään yksityiselle jos vaan rahkeet riittää. 

Vierailija
2/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ois pitänyt tutkia jo kymmenen vuotta sitten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi ois pitänyt tutkia jo kymmenen vuotta sitten!

No.. Niin olisi, äitini vaan oli istuttanut häpeämisen kulttuurin. Eli oma keho ja sen toiminnot ovat likaisia, kuukautisista ei saanut puhua, saati murkkuiästä. Ei seksistä, ei miehistä, kaikista piti vaieta. Kesti siis tänne asti kerätä rohkeutta mennä puhumaan aiheesta.

Julkisella kävin. Lääkäri ei ollut huolissaan koska tyhjennysvuoto oli tullut. Eli kaiken pitäisi toimia? Mutta entä jos ei ole kohtua, se on viallinen, tai jos ob jtn hornonihäiriöä.

Ei edes mitään verikokeita! :(

Eli yksityiselle pitää mennä. Mutta, mitä siellä tutkitaan? Kuinkahan kalliiksi tulee? Olen aloitteleva yrittäjä, joten taloudelline tilanne ei ole mikään hurrattava.

Ap

Vierailija
4/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella kummalliselta! Itse menin ihan terveyskeskukseen tasan vuosi sitten (olin 22v), kun menkkojen väliin ilmaantui välivuotoja (ennen ollut säännölliset menkat). Yleislääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja otti verikokeet heti. Hormoniarvoissa oli häikkää, joten laittoi lähetteen gynekologille sairaalan polille. Gyne tutki + ultrasi ja lähetti vielä magneettikuviinkin. Näistä syy löytyi ja sain lääkityksen. Tämä kaikki tehtiin siis vain sen perusteella, että kolmen kuukauden aikana oli vuotanut ylimääräistä verta.

Suosittelen, että varaat uuden ajan ja muistat painottaa tuota, että asia huolettaa sinua. Joku kehotti menemään yksityiselle, mutta kuten kerroin, niin minä sain ainakin todella hyvää ja ymmärtäväistä palvelua myös julkiselta. Itsekin hakeuduin tutkimuksiin juurikin sen takia, että pelkäsin jotain vakavaa, kun eihän vaiva sinänsä mitään muuta ongelmaa (housujen sotkeutumisen lisäksi) aiheuttanut. Tyytyväinen olen, että menin, koska vaiva olisi tehnyt minusta lapsettoman.

Vierailija
5/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä todella kummalliselta! Itse menin ihan terveyskeskukseen tasan vuosi sitten (olin 22v), kun menkkojen väliin ilmaantui välivuotoja (ennen ollut säännölliset menkat). Yleislääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja otti verikokeet heti. Hormoniarvoissa oli häikkää, joten laittoi lähetteen gynekologille sairaalan polille. Gyne tutki + ultrasi ja lähetti vielä magneettikuviinkin. Näistä syy löytyi ja sain lääkityksen. Tämä kaikki tehtiin siis vain sen perusteella, että kolmen kuukauden aikana oli vuotanut ylimääräistä verta.

Suosittelen, että varaat uuden ajan ja muistat painottaa tuota, että asia huolettaa sinua. Joku kehotti menemään yksityiselle, mutta kuten kerroin, niin minä sain ainakin todella hyvää ja ymmärtäväistä palvelua myös julkiselta. Itsekin hakeuduin tutkimuksiin juurikin sen takia, että pelkäsin jotain vakavaa, kun eihän vaiva sinänsä mitään muuta ongelmaa (housujen sotkeutumisen lisäksi) aiheuttanut. Tyytyväinen olen, että menin, koska vaiva olisi tehnyt minusta lapsettoman.

Apua, mikä sinulla oli? Alkoi pelottaa enempi :(

Kiva, että sait asianmukaista hoitoa, mutta ärsyttää miten voi vaihdella laatu kunnallisella.

Ap

Vierailija
6/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä tutkittiin vasta vuoden yrittämiseen jälkeen vaikka kuukautisia ei ollut kuulunut aikoihin. Todettiin PCOS munasarjojen ultraamisen ja verikokeiden jälkeen.

Mun mielestä lääkärin pitäisi ehdottomasti ultrata munasarjat ja ottaa verikokeita, jotta selviää miksi kuukautisia ei kuulu. Mene takaisin lääkäriin ja vaadi että asia tutkitaan!

Tsemppiä!

Vierailija
7/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, mikä sinulla oli? Alkoi pelottaa enempi :(

Kiva, että sait asianmukaista hoitoa, mutta ärsyttää miten voi vaihdella laatu kunnallisella.

Ap

Minulla oli kaksi kasvainta aivolisäkkeessä, joista molemmat erittivät eri hormoneita, jotka sekoittivat kuukautiskiertoa. Myöhemmin olisi voinut kuulemma tulla muitakin oireita.

Kyllä sinulle ehdottomasti hoito kuuluu järjestää! Älä pelkää, mutta pidä puoliasi! :)

Vierailija
8/14 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin käymään kolmesti tk:ssa, ennen kuin sain lähetteen gynekologille, joka löysikin heti syyn ongelmiini. Älä siis luovuta!

Vierailija
9/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä jos ei ole mitenkään tutkittu?! Olisi kiva kuulla lääkärin perustelut tälle!

Vierailija
10/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mullakin oli iso kasvain aivolisäkkeessä. menkat kadoksissa vuoden. Itsellä oli paljon muitakin oireita jo siinä vaiheessa, kun kasvain huomattiin.

Vierailija
11/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kuukautishäiriöitä, joita ei tutkittu koska "voi johtua melkein mistä vaan". Lopulta löytyi kohdunkaulansyöpä, mutta jollen olisi hoitoa vaivoihin aktiivisesti vaatinut, niin olisin jo haudassa. Ei liity ap:n tilanteeseen, mutta aina se hoito ei vaan ole asianmukaista todellakaan, sitä tulin sanomaan!

Vierailija
12/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin yksityiselle gynekologille ja toisin esiin kaikki oireet, ettei luule että olen vain rutiinitsekissä. Jos mitenkään ei taloudellisesti onnistu niin sitten julkiselta lähete gynelle, ja koko ajan kerrot että kuukautisia ei ole ollut ikinä ja tuossa iässä syy on selvitettävä viimeistään. Tai ainakin suljettava pois nuo pahimmat pelkosi. Ja häpeilykulttuurin kai olet jo hylännyt kokonaan? Ei ole mitään hävettävää. Ja erittäin todennäköistä että ihan hoidettavissa olevaa, mutta aina helpompaa ajoissa. Olisi kiva tietää, missä päin Suomea tämäkin on mahdollista (vaikka eihän tuohon nyt ole tarvittu kuin yksi ammattitaidoton lääkäri) koska kuukautisten puuttuminen tytöiltä pitäisi selvittää jo kouluterveydenhuollon kautta.

Vierailija
13/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoi aikoinaan lääkäri joka kirjoitti pillerireseptin? Ja miksi vain kahdeksi kuukaudeksi?

Vierailija
14/14 |
25.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle vaan uudestaan vaatimaan palvelua, kyllähän tuo ehdottomasti tulee tutkia, eikä tuon takia yksityiselle kuuluisi mennä.