Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tehdä työtä, jos varusteet puuttuvat?

Vierailija
21.01.2016 |

Pitääkö työnantajan hankkia työvälineet? Voiko vaatia, että työ tehdään ilman tai tuodaan omat välineet esimerkiksi tietokone, jos työ tehdään tietokoneella. Onko työnantajan huolehdittava, että työpaikalla on mikro tai liesi, jolla saa ruoan lämmitettyä ja jääkaappi ruoan säilytykseen? Mitään työkaappeja ei myöskään ole, jossa säilyttää omia vaatteita tai tavaroita. Kyseessä pitkäaikainen työ.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät omia välineitä niin voit vähentää niiden hankinnan verotuksessa.

Vierailija
2/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan paikallaan tutustua vähän työsopimuslakeihin ja oman alan TES:een = TyöEhtoSopimukseen.

Kyllä siellä on yleensä mainittu, mitä työhön kuuluu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka metsuri. Jos työnantaja ei kustanna sahaa, palkkaan tulee 35% (? siitä on vuosia kun tämäkin piti tietää) sahan osuutta, josta ei mene veroa. Miten lienee tietokonetyössä.

Metsureilla on oltava myös taukotupa työmaalla, mutta ainakin entiseen aikaan moni vietti ruokatuntinsa mieluummin raikkaassa ulkoilmassa nuotiolla kuin hikisessä kopissa. Arvaa vaan, onko vieläkään kaikissa töissä edes sisävessaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla mitään rahaa ole. Itse on kaikki ostettava kynistä ja klemmareista lähtien. Sitä varten itse kukin meistä saa verotuksessa  tulonhankkimisvähennyksiä (myös muut kuin opettajat).

t. opettaja

Vierailija
4/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työnantaja huolehtii työvälineistä. Vessa tule olla, ja työolosuhteet muuten kunnossa, taukotila ei ole pakollinen sisätöissä.

Vierailija
5/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajalla mitään rahaa ole. Itse on kaikki ostettava kynistä ja klemmareista lähtien. Sitä varten itse kukin meistä saa verotuksessa  tulonhankkimisvähennyksiä (myös muut kuin opettajat).

t. opettaja

Ei minulla ole varaa ostaa ylimääräisiä tietokoneita, jääkaappeja, mikroja, siivousvälineitä tai työpuhelimia. Työantaja ei aio ostaa oleellisia työvälineitä, siirtää hankintaa monta viikkoa koko ajan, mutta työ pitäisi tehdä. Olen joutunut käyttämään omalla kustannuksella omaa puhelintani sekä iltaisin omaa tietokonettani, jotta työ tulee tehtyä. Mihin tuosta voi valittaa? 

Vierailija
6/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. opettaja

Ei minulla ole varaa ostaa ylimääräisiä tietokoneita, jääkaappeja, mikroja, siivousvälineitä tai työpuhelimia. Työantaja ei aio ostaa oleellisia työvälineitä, siirtää hankintaa monta viikkoa koko ajan, mutta työ pitäisi tehdä. Olen joutunut käyttämään omalla kustannuksella omaa puhelintani sekä iltaisin omaa tietokonettani, jotta työ tulee tehtyä. Mihin tuosta voi valittaa? 

Kaksi vaihtoehtoa: ammattiliitto tai AVI:n työsuojeluviranomainen.

Vierailija
7/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä valtiolla, meidän yksikössä on itse ostetut tietokoneet käytössä, koska enää ei ole varaa hankkia laitteita. Tilaus tehty joulukuussa, todennäköisesti läppärit saadaan huhtikuussa, siihen asti on pärjättävä omilla koneilla. Hiukan hankalaa, kun työpaikan ohjelmia ei saa ladata omalle koneelle tietoturvasyistä. Vanhoja koneita ei ole, koska leasingsopimus päättyi vuodenvaihteessa.

Vierailija
8/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. opettaja

Koeaikaa on vielä jäljellä, auttaako sen aikana valittaa vaan tyytyä ja kestää vielä kuukausi. Kahvitaukoja ei myöskään ehdi pitää. Ruoka on jo terveysriski kun ei voi ulkonakaan säilyttää kun jäätyy ja sisällä lämpenee.  Onko tällainen tavallista?

Vierailija
9/11 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirvesmiehillä hyvinkin yleistä. Meillä oli viime kesänä palkattu kirvesmies remonttityömaalla. Ei halua perustaa toiminimeä, joten oli palkansaaja ja me työnantajana. Hänen palkkaansa tuli lisäksi työvälinekorvaus. Se on kirvesmiesten tessissä sanottu, muutama euro/päivä. 

Minä olen puolestani tehnyt itse töitä omalla koneella mutta kotona. Sain verotuksessa työhuonevähennyksen. Muitakin vähennyksiä olisi voinut saada mutta olin liian nuori ja tyhmä etsiäkseni niitä. 

Vierailija
10/11 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monilla aloilla hyvinkin tavallista, aiemmin mainittujen metsä- ja rakennustöiden lisäksi monella muullakin alalla.

Ruoka säilyy kyllä huonelämmössäkin muutaman tunnin työvuoron alusta ruokataukoon saakka, ja jos ei ole lämmitysmahdollisuutta, hanki termospullo. Jos ruoka on sellaista, joka on nautittava kylmänä, termospullo säilyttää kyllä kylmänäkin - kunhan et laita kylmää ja kuumaa samaan pulloon.

Oikeasti, lue nyt sen alan TES ja kysele sen jälkeen lisää. Tapana on kuitenkin korvata yhtä ja toista omista työvälineistä ym. joko palkanlisänä tai verovähennyksenä.

Vierailija
11/11 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. opettaja

Koeaikaa on vielä jäljellä, auttaako sen aikana valittaa vaan tyytyä ja kestää vielä kuukausi. Kahvitaukoja ei myöskään ehdi pitää. Ruoka on jo terveysriski kun ei voi ulkonakaan säilyttää kun jäätyy ja sisällä lämpenee.  Onko tällainen tavallista?

Ei työntekijän pidä mihin tahansa suostua. Ei koeajallakaan. Työpaikkasi kuulostaa kehnolta. Etsisin sinuna aktiivisesti uutta työtä.