Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pari kysymystä uskovaisille, kirkossa käyville pienten lasten äideille ja raskaana oleville!

Vierailija
21.01.2016 |

1. Juotteko ehtoollisviiniä raskaana ollessanne?
2. Jos teillä on päiväuni-ikäisiä lapsia, miten sunnuntait sujuvat päiväunien ja lounaiden suhteen?

Meillä on todella haasteellista, kun jumalanpalvelus alkaa klo 11, joka on taaperon lounasaika ja päiväunet nukkuisi 12-14. Kirkolle menee kuitenkin sen verran aikaa, että pitäisi syödä se lounas jo 9.30 (herää klo 7, joten ei ole tuolloin nälkä) tai sitten kirkossa jollain penkillä (joka sekin on todella huono vaihtoehto). Ja nukuttaminen on lähes mahdotonta, vaikka olenkin joskus kirkon takaosassa tai ulkona yrittänyt nukuttaa. Menee vaan saarnat ohi ja miettii, miksi ylipäätään lähteä.. Niin ja ehtoollisviiniä olen juonut, ei kai noin pieni määrä mitään tee?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/5 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirkossa ei juoda ehtoollisviiniä, vaan sakramenttivesi. Siinä ei siis ole ongelmaa vaikka olisi raskaana, tosin en usko että oikea viinikään ehtoollismäärinä raskauteen mitenkään vaikuttaisi. Kokoukset kestävät 3t ajalla 10-13 (ja joissain seurakunnissa klo 14-17). Tässä on kolme eri osiota, ensimmäinen tunti on sellainen jossa kaikki on yhdessä, saarnaan verrattava tilaisuus. Pienille lapsille 1,5-vuotiaasta ylöspäin on sitten seuraavat 2t omaa ohjelmaa.

Tuon ekan tunnin aikana joutuu joskus pienen lapsen kanssa lähtemään ulos tilasta, jos ei jaksa istua nätisti ja suht hiljaa. Jos päiväuniaika sattuu kirkon ajaksi, niin nukutan lapsen rattaisiin käytävällä. Kirkon tiloissa on myös keittiö, jossa on esim. syöttötuolit ja mikrot yms, ja siellä voi tarvittaessa lasta syöttää. Myös imetyshuone löytyy, jossa saa rauhassa lasta hoitaa.

Joskus itsekin olen miettinyt, että miksi lähteä kun ei kuule mitään opetusta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että se on kuitenkin lapsille hyvä pienestä pitäen tottua kirkossa käymään. Lisäksi kun on noita isompiakin pieniä, joiden kanssa menee ihan hyvin niin he ei pääsisi sitten kirkkoon ollenkaan.

t. mormoni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirkkotilan takana sellainen takahuone, ns. leikkihuone, jossa pienet lapset vanhempineen voivat olla vapaammin jumalanpalveluksen aikaan. Sinne kuuluu kaiuttimista kaikki, mitä kirkkosalissa tapahtuu. Siellä voi hyvin yhtyä virsiin, imettää, vaihtaa vaippaa ja vaikka syöttää saarnan aikana. 

Päiväuni-ikäiset ovat yleensä ratasrivistössä naulakossa ja siihen näkee tuosta leikkihuoneesta. Päiväunia nukkumattomat, noin 3-vuotiaasta ylöspäin, istuvat kyllä sen 2-2,5 tuntia kirkkosalissa. Tai no saarnan aikana käyvät pyhäkoulussa.

Vierailija
4/5 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollista olen nauttinut raskaana, mutta jumalanpalveluksiin on mennyt vain joko mies tai minä niiden lasten kanssa, jotka jaksavat istua koko jumalanpalvelusajan hereillä. Joskus tulee joku sisarus jumalanpalvelusvahdiksi, että me päästään miehen kanssa kahdestaan. Tai siis myös niiden lasten kanssa, jotka hereillä pysyvät..

Vierailija
5/5 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuollainen takasali, johon kuuluu saarnat ja laulut, mutta jossa voi olla pienten lasten kanssa vapaasti. Päiväunia nukkuvat ovat yleensä eteistiloissa vaunuissa tai rattaissa.

Ehtoollisviini on meillä alkoholitonta, ollut varmaan viimeiset 10 vuotta. Jos olisi alkoholillista, ottaisin silti. Onhan se määrä tosi pieni ja se ei kuitenkaan olisi mitään viinaa, vaan mietoa viiniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan