Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulla äidiksi 30-v. tienoilla, liian myöhään?

Vierailija
20.01.2016 |

Onko sinusta 28-34-vuotias liian vanha saamaan ensimmäisen lapsensa? Mielipidetasolla siis. Tiedämme varmasti, että olemme erilaisia ja jollekin 21v on hyvä ikä saada esikoinen ja jollekin taas 36v. jne...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään normi-ikä esikoislapsen saamiselle. Ihan turha vääntää asioista. Itse sain esikoisen 21-vuotiaana ja viimeisen 37-vuotiaana, eli olen varmaan lähtökohtaisesti totaalisen kelvoton yhdenkään lapsen vanhemmaksi. Huoh.

Vierailija
2/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Olen 25 eikä kellään kaverilla ole lapsia vielä. Toisaalta pitäisikö huolestua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole.

Vierailija
4/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini tuli raskaaksi ekaa kertaa vasta 32-vuotiaana, usean vuoden yrittämisen jälkeen. Sen jälkeen viimeinen meistä neljästä syntyi äidin ollessa 37. Lääkärit eivät osanneet selittää miksi näin kävi :D Vanhemmat ovat sanoneet , että kyllä siinä joku tarkoitus oli etteivät tulleet parikymppisinä vanhemmiksi. Kaikki me lapset ollaan terveitä , joten hyvin meni.

Vierailija
5/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, mä sain esikoiseni 31v. taitaa olla ensisynnyttäjien keski-ikä pk-seudulla.

Vierailija
6/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa,a. On kovin vaikea sanoa, että mikä olsi oikea aika saada lapsi kun se on aina jonkun mielestä liian aikaisin tai liian myöhään. Itse olisin periaatteessa ollut valmis isäksi useammankin vuoden, mutta "se" toinen puolsiko puuttuu. 30 -vuotta on siis ihan yhtä hyvä ikä kuin 35 tai vaikka 25 -vuotias, jos itsestä ja mieluusti myös siitä toisesta puoliskostakin vain tuntuu sille, että teillä on mahdollista olla vanhempia. Monta kertaa tavataan korostaa minusta, ehkä jopa liikaakiin, että ensin pitää olla pysyvät ja hyvät  työpaikat ja hankittu elämänkokemusta ja viisautta. Kaikki asioita, joissa on toki perää, mutta jotenkin minusta tuntuu, että elämää jokaisella on kerrallaan vain yksi elettävänä ja jos liiaksi varmistelee sekä suunnittelee ja pohtii ja harkitsee, niin jos vielä haluaa biologisesti saada itse lapsen, niin voi käydä vaikeammaksi, kuin mitä saattaisi  ajatellakaan. 

Vierailija
7/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lapset 28v, 30v ja 32v. Ihan hyvä ikä, mutta vanhempana en kyllä tekisi (olen nyt 35v)

Vierailija
8/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis pohtii, tekevätkö useimmat lapsensa liian myöhään. Eivät.

Vierailija
9/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään esikoinen saada n.30-v koko Suomessa, ja pk-seudulla n.35-v....? Saa korjata jos olen väärässä! Aika moni saa siis 30+ vuotiaana esikoisensa, sillä joukossahan on kaikki "teiniäiditkin" mukana.

Maailma on muuttunut, jos ihan muutamia listaa (huom. nämä siis keskimäärin):

-Ennen elettiin pienemmällä alueella mitä nykyään, naitiin se naapurin poika eikä muusta tiedetty.

-Ehkäisy ei ollut ehkä ihan tällä tasolla mitä nykyään.

-Opiskeltiin vähemmän ja mentiin suoraan töihin, nykyään moni opiskelee tuonne lähemmäs 30-v ja sitten vasta aloittaa ns. oikeat työt.

-Ennen oli töitä enemmän tarjolla, nykyään pätkähommia ja epävarmuutta monen työelämä.

-Maailma on nykyään pienempi mitä ennen, ja tarkoitan myös henkisellä tasolla. Tämä avaa paljon enemmän vaihtoehtoja, maailmalle lähteminen on niin paljon helpompaa, ennen mentiin lähelle töihin ja perustettiin perhe, ei osattu edes kuvitella joogaopintoja Intiassa. Ihminen haluaa nykyään kokea enemmän koska tietää mitä kaikkea on tarjolla.

-Arvojen muutos, ei olla enää vanhoja piikoja vaan sinkkuja ja puumia, tuokin kertoo arvojen muutoksesta.

Vierailija
10/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja elämä ei todellakaan aina mene niinkuin itse suunnittelee. Itse edellisessä suhteessa ikävuodet 17-30, eli opiskeluajan ja aikuisuuden alun. Suhteen loppuvaiheessa halusin lasta monta vuotta mutta mies ei ollut valmis, aina puuttui sitä ja tätä yms. Periaatteessa hän halusi lapsia, mutta esim. ehkäisyä ei vain voinut jättää pois koska se olisi ollut pakottamista. Lopulta hän jätti minut toisen takia, kun olin 30. Parantelin haavojani eron jälkeen noin vuoden kunnes törmäsin nykyiseen puolisooni. Tutustuimme rauhassa ja nyt 2 vuoden seurustelun jälkeen ollaan muuttassa yhteen ja ehkäisy on jätetty pois. Olen 33 vuotta.

Varmasti monen mielestä olen liian vanha ja tämä on omaa syytäni. Itse olisin halunnut lapsia jo vuosia sitten mutta nämä asiat eivät aina ole itsestä kiinni. Ja olin niin rikki eron jälkeen,etten olisi voinut päästää ketään elämääni yhtään nopeammin. Toivottavasti lapsia siunaantuu.

Vierailija
11/11 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapseni 34-vuotiaana. Kukaan ystävistäni ei ole saanut lapsia alle kolmikymppisenä. Kenelläkään ei ole ollut mitään ongelmaa (päinvastoin) lapsen saamisena tämän ikäisenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan