Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutama kysymys, ensiraskaus

15.02.2006 |

HEI!

Lasketaanko äitiysloman alkaminen niin että lasketusta päivästä mennään 30 arkipäivää taaksepäin, ja siihen kuuluu lauantait?

Eli olisi 6 pvää vkossa?

Voiko joku kertoa milloin mielestänne loma alkaisi jos aloittaisi 30 pvää aiemmin ja laskettu aika on 28.7?

Kuinka paljon teillä on noussut paino? Olen 17 viikolla ja on noussut eka neuvolakäynnistä 1,5 kiloa.

Entä masu, missä vaiheessa näkyy " kunnolla" ? Minulla ei paljoa vielä näy, sellainen turpea on ja vyötärö hiukan jo kadoksissa mutta ulkopuolinen ei varmasti tajua mitään että olisin raskaana.

Ilmeisesti mahan kasvu alkaa kunnolla noin 20 viikon jälkeen eli puolivälissä?

Ostatteko äitiysvaatteita vai tavallisia joista vain otatte isommat koot?

Farkkuja ei varmasti saa jalkaan jonkin ajan päästä ja niistä ostettava äitiysmalli, mutta lähinnä yläosat, ajattelisin että voi käyttää ns tavallisia paitoja ja toppejakin.

kiitos!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä se lasketaan 6 pvää viikossa, eli viimeistään 5 viikkoa ennen laskettua alkaa äippäloma. Tarkemman laskennan voit antaa Kelan laskurin huoleksi, ohessa linkki :)

http://kelaapp.kela.fi:8080/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Mukavaa odotusta!

Huliana rv 30+2

(ensikertalainen myös)

Vierailija
2/3 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon noususi on melko ihanteellista, vko 20 tultaessa +/- 2kg on ihan ok. Itselläni pääsi hiukan enemmän nousemaan siinä vaiheessa, mutta sekään ei ollut paha. Nyt kokonaistilanne n. +8 kg, rv:t siis 30.

Masun muuttumisen vauvamasuksi omasta perusmöhiksestäni huomasi itse siinä 20 viikon paikkeilla, mutta silloin ei vielä ulkopuolinen voinut erottaa minulle tyypillisestä painonvaihtelusta (iso likka kun olen...) viimeiset työkaverit varmaan tajusivat vasta tuossa viikon 27 tienoilla, että raskaanahan tuo on, eikä vain lihonut. Siinä vaiheessa olin jo kertonut asiasta töissä, mutta kaikki eivät tietenkään aina tule informoiduksi...

Mutta tämähän on hyvin yksilöllistä!

Itse löysin hyvät äitiysfarkut mama-licious (katso jälleenmyyjät http://www.mama-liciuos.com) mallistosta, ja hinta ei ollut paha, n. 40 euroa. Viikolle 20 saakka tosin käytin normaaleja strechfarkkujani ja hameita, joissa vyötärö oli sopivalla kohdalla. Lindex ja H&M ovat myös hyviä edullisemman vaatteen ostopaikkoja.

Hyvä vinkki (täältä bongattu) sukkiksiin ym pitkiksiin: Osta kokoa/kahta suuremmat, ja laita ne peppupuoli eteenpäin jalkaan. Hyvin istuu ja mahtuu. Tämä tietysti sopii niihin sukkiksiin, joissa ei ole kantavahvikkeita...

Nyt kun vauvamasu on vauvamasu, olen kehdannut käyttää vähän naftimmaksi jääneitä (kun olen lihonut 10 kg ennen raskautta...) nättejä villapaitojani ja paitapuoli onkin ollut hyvin hanskassa :) Yhden äitiyskaulupaidan olen ostanut, ja yhden topin. Vähälläkin hankinnalla voi pärjätä, jos kaapissa on muuten varaa kokovaihteluun...

Hauskaa päivää,

Huliana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt viikko 19 meneillään ja painoa on ihan viimeisten viikojen sisällä tullut 1,5 kg. Eli yllättävän pitkään meni ennen kuin alkoi näkyä vaakassa ja olin jo huolissani, saako sikiö ravintoa. Eilen oli keskirask. ultra ja sikiön koko hyvin vastasi viikkoja. Maha ihan aavistuksen pömpöttää, kun oikein osaa katsoa ja haluaa jo kovasti nähdä. Onneksi en hamstrannut vielä joululomalla shoppaillessa isompia vaatteita, kun ei niille tosiaan ole ollut tarvetta. Kohtahan tästä kelit lämpiää eli ehkei ihan talvivaatetukseen tarvikaan tehdä lisähankintoja...

Lääkäri sanoi painostani, että ehkä en ole sellaista tyyppiä, jolle painoa tulee, mutta saapa nähdä. Hän korosti, että sikiö aina ottaa omansa ja äiti siinä jää heikommalle ravinnon kanssa. Siksi onkin tosi tärkeää syödä nyt hyvin valkuaisainepitoista ruokaa.

Vointeja,

Muska77