Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ihan yleisenä ilmiönä kaikki, jotka noin tekevät.
.
Ärsyttää ne bloggaajat, jotka ovat jossain yliopistossa kirjoilla ja tekevät samalla blogia työkseen. Kuukausitulot useita tuhansia enemmän kuin "tavallisella" opiskelijalla. Lisäksi yhteistyökumppanit tarjoavat vaatteita, kosmetiikkaa, sisustamisen, kuntosalin, leffaensi-illat, ravintoillalliset ja matkustelun. Blogissa kuitenkin kirjoitetaan opiskelijabudjetilla elämisestä. "Opiskelijabudjetin ruokavinkit" ovat aina näissä blogeissa parhaita, ainesosat ovat kalliita ja sitten vielä jeesustellaan, miten pitää ostaa lähituotettua luomua "ei se lisähinta iso ole".
.
Yhden ystäväni työsopimus loppui syksyn alkaessa ja hän on siitä asti leikkinyt köyhää. Vaikka hän ei ole nyt töissä, hänellä on valtavia summia useilla säästötileillä ja edelleen kuukaudessa saa rahaa vähän vajaat parituhatta euroa, suunnilleen saman verran kuin sai työpaikastaankin. Kuitenkin yhtäkkiä hän on niin kovin köyhä, kun status muuttui työttömäksi.
Hän on tylsistynyt työttömyydestään (itsekin sanonut näin) ja etsii virikkeitä. Monta kertaa viikossa syö ulkona/käy yökerhoissa ja käy tylsyyttään shoppailemassa kallista kosmetiikkaa ja bilevaatteita, joita ei edes käytä. Jatkuvaa voivottelua että on niin köyhä työtön, vaikka elämäntyylinsä perustuu ostosten tekemiseen. Oikeasti köyhällä on kuukaudessa tietyt jutut jotka pitää ostaa, ei voi tehdä heräteostoksia jatkuvasti.

• ylös 29
  • alas 1

Kommentit (12)

Vierailija

Oikeasti köyhä ei voi tehdä niitä heräteostoksia koskaan. Ymmärrän kuitenkin mistä puhut, mutta jos on vielä varaa edes joskus heräteostoksiin, ei ole köyhä jonkun toisen näkövinkkelistä. Itsellä suurin viimeaikainen heräteostos oli perunat, jotka oli tarjouksessa, joten ostin vaikka ei olleet ostoslistalla... Mutta mulla on sentään rahaa ruokaan, vaikka pitääkin hyvin tarkkaan suunnitella, että riittää. Luomusta saa unelmoida, jos meinaa koko perheen mahat saada täyteen. Jollain toisella ei ole edes sitä luksusta, että saisi kaikille mahat täyteen. Sitä varmaan ärsyttää meidän keskustelu omasta "köyhyydestämme". 

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Kaverini on nuori nainen. Hänellä on tilillä melkein satatuhatta euroa ja vuokran jälkeen käyttörahaa jää kuukausittain 1500 euroa. Vanhempansa maksavat puhelinliittymän ja internetin, uuden elektroniikan kuten älypuhelimen, yksityislääkärikäynnit, kampaajakäynnit, autokoulun ja saipa hän autonkin itselleen, kun vanhemmat ostivat uuden ja heille jäi yksi "ylimääräinen" (joka ei ollut tosiaankaan vanha romu).

Tämä ihminen valittaa minulle, köyhälle opiskelijalle, kuinka on niin vähän rahaa eikä voi ostaa mitään kivaa. Valittaa mm merkkivaatteiden ja bensiinin hinnoista. Minä olen ostanut itse kaiken mitä omistan, kukaan ei auta. Kaveri vielä kehtaa piikitellä parista ei-niin-hyväkuntoisesta huonekalustani "millon sie oikeen meinaat ostaa uuden sohvan". Hän ei varmaan itse tajua miten pahalta tuntuu, joten annan olla.

• ylös 23
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miksi tuo ärsyttää sinua, ap? Onko sinusta jotenkin parempi, jos ihmiset leuhkivat rahoillaan?
Köyhyys EI ole kilpailulaji. Jos sille tielle aletaan, niin kukaan ei Suomessa ole köyhä, koska täällä ei kuolla nälkään.
Köyhyys on indentiteettilaji. Ihminen on köyhä, jos subjektiivisesti kokee olevansa, ja joutuu jatkuvasti miettimään, onko varaa tehdä suhteellisen normaaleja asioita.
Tietysti ymmärrän köyhyydestä puhumisen silloin, jos sillä elämöivä ihmettelee vielä köyhemmän valitusta rahapulasta. Tyyliin "miten sä et muka nyt voi ostaa luomulihaa, ei se nyt NIIN paljon kalliimpaa ole..."
Mutta se, että joku itse kokee tulotasonsa pudonneen ja joutuvansa miettimään, mihin on rahaa - se EI ole minulta poissa. Se on hänen oma arvionsa OMASTA elämästään. Muut voivat olla sitten vielä köyhempiä!
Poliittisesti on jopa hyvä, mitä vähemmän Suomessa on leuhkoja rikkaaksi itsensä mieltäviä björwahlrooseja, eipähän niin kerkeästi olla leikkamassa sosiaaliturvasta ; )

• ylös 3
  • alas 12
Vierailija

Kolmonen unohti yhden sanan: tietysti ymmärrän köyhyydestä puhumisen ÄRSYTTÄVYYDEN silloin..

Vierailija

Haha tiedän mistä aloittaja puhuu. En oikein tiedä miten päin pitäisi olla kun itsellä on yksi merkkitietoinen tuttu, joka ostaa satojen, tuhansien eurojen laukkuja ja vinkuu miten palkka ei riitä elämiseen. No eipä varmaan jos neljä-viisi kertaa vuodessa pitää tehdä tuhannen euron "investointi" ja siihen kaikki muut merkkituotteet päälle. 

Ei toki ole minulta pois mutta ymmärtääkseni tämä on ihan oma valinta...

Vierailija

Pitääkö siitä rahasta ja kuluttamisesta yleensä tehdä numeroa? Turhan valittajat (=ei voida laskea pienituloiseksi käytettävissä olevan varallisuuden perusteella) ovat yhtä rasittavia kuin "affluenssista" kärsivät ökyt. Molemmilla tyypeillä pyörii ehkä vähän liikaa oma napa mielessä. Annan kuitenkin anteeksi jopa keskituloiselle, joka joskus potee maailman tuskaa. On kuitenkin melko itsekeskeistä itkeä sellaisista vaivoista toiselle, joka samalla hetkellä kokee vaikeampia aikoja.

Vierailija

Itse kanssa tiedän yhden köyhän, joka käy leipäjonossa ja ettei ole rahaa. Silti on varaa matkustaa. Juurikin oli kaksi viikkoa thaimaassa.

Vierailija

Mun mieheni valittaa meidän olevan köyhiä. Nettotulot 3600 e (sis. lapsilisät ja äitiysrahan) ja lapsia 4. Asumme omistusasunnossa. Meillä on tila-auto. Koti täynnä tavaraa ja kaapeissa ruokaa. Mistään ei ole puutetta. Säästöjäkin löytyy.

En tajua tässä asiassa miestäni ollenkaan. Olemme asuneet toisella puolella maapalloa ja nähneet lapsiperheiden asuvan slummeissa ja sillan alla. Ruoka etsittiin kadulla lojuvista roskiksista.

Emme ole varakkaita ja kyllä, elämme tietyn budjetin sisällä ja välillä on ollut tiukempaa suurempien kulujen osuessa kohdalle, mutta silti olemme etuoikeutettuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaverini on nuori nainen. Hänellä on tilillä melkein satatuhatta euroa ja vuokran jälkeen käyttörahaa jää kuukausittain 1500 euroa. Vanhempansa maksavat puhelinliittymän ja internetin, uuden elektroniikan kuten älypuhelimen, yksityislääkärikäynnit, kampaajakäynnit, autokoulun ja saipa hän autonkin itselleen, kun vanhemmat ostivat uuden ja heille jäi yksi "ylimääräinen" (joka ei ollut tosiaankaan vanha romu).

Tämä ihminen valittaa minulle, köyhälle opiskelijalle, kuinka on niin vähän rahaa eikä voi ostaa mitään kivaa. Valittaa mm merkkivaatteiden ja bensiinin hinnoista. Minä olen ostanut itse kaiken mitä omistan, kukaan ei auta. Kaveri vielä kehtaa piikitellä parista ei-niin-hyväkuntoisesta huonekalustani "millon sie oikeen meinaat ostaa uuden sohvan". Hän ei varmaan itse tajua miten pahalta tuntuu, joten annan olla.

Ei kai sinun identiteettisi ole sohvasta kiinni? Mulla on sohva kahdesta tyynystä rikki, mutta ostan uuden vasta kun kolmaskin tyyny hajoaa, vaikka tilillä on tuhansia ;)

t. rapis

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki bloggaajat ovat rikkaita? Juupajuu...

Ei kukaan ole väittänyt, että kaikki bloggaajat olisivat rikkaita? Oli puhe niistä varakkaista bloggaajista, jotka luulevat itseään köyhiksi. 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat