Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausaikana mua otti paahan kaikki imetysfanaatikot ja ihmettelin, etta miksi siita imettamisesta koko ajan vauhkotaan, mutta nyt itse imettaessa olen tullut toisiin ajatuksiin..

Vierailija
14.02.2006 |

Monet sanovat, että maitoa ei tullut, vaikka kyseessä ei ole maidon loppuminen. Liian moni imetys menee karikolle väärän otteen, pullosta ruokkimisen tai väärien uskomusten takia (rinnat tyhjän tuntuiset->rinnoissa ei maitoa, keisarinleikkaus->huonommin maitoa jne). Vain 10% imetyksistä epäonnistuu todellisen maidon loppumisen/vähyyden takia.

Miksi imetyksen hyödyistä ei puhuta enemmän? Miksi sitä ei tueta tarpeeksi? Itsekään en saanut neuvon neuvoa sairaalassa ollessani imetyksen suhteen. No, onneksi meillä onnistui hyvin, mutta harmittaa niiden puolesta, jotka haluaisivat imettää, mutta eivät onnistu ja luovuttavat, vaikka ammattiavulla imetys saataisiin varmasti onnistumaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän mulle saisi tukea. Ensimmäistä lasta imetin pakolla neljä kuukautta. Uusi vauva on nyt reilun kuukauden ja mä olen jo ihan kypsä tähän touhuun.

Maitoa kyllä tulee mutta työtä sen herumisen eteen saa tosissaan tehdä. Koko ajan pitää huolehtia syömisestä ja kotikaljaa ja perhekaljaa saa kitata ihan kyllästymiseen asti. Ja heti, kun ei ole saanut kunnolla nukuttua (eli käytännössä jatkuvasti), niin maitoa tulee liian vähän. Lisäksi mulle tulee oksettava olo aina, kun imetän. En ymmärrä mistä se johtuu.

Rintojen rupsahtamista en tosiaankaan pelkää. Ne ovat olleet rupsahtaneet teini-iästä saakka.

Vierailija
2/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi meillä onnistui hyvin, mutta harmittaa niiden puolesta, jotka haluaisivat imettää, mutta eivät onnistu ja luovuttavat, vaikka ammattiavulla imetys saataisiin varmasti onnistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä aatellut et imetys vois jotenkin epäonnistua, maailman luonnollisin asia. Vauva rinnalle ja siitä se lähtee. Sit odotusaikana kun luin vauvalehtiä ällistyin miten paljon imetyksestä puhutaan, neuvolan perhevalmennuksessakin yks kokonainen kerta käsitteli imetystä. Johan siinä alkoi stressi hiipiä et ompas se sit varmaan hankala juttu, mitenkähän mahtaa onnistua!

No kaks lasta oon imettänyt yksvuotiaiks saakka ilman mitään ongelmia. En sano etteikö toisilla vois olla oikeitakin ongelmia, mut musta tuntuu et osa ongelmista syntyy siitä et tulevat äidit stressataan jo etukäteen tekemällä asiasta monimutkaisempaa kuin se oikeasti onkaan.

Vierailija
4/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en stressannut enkä lukenut kaikkea imetyskirjallisuutta.

No, kävi toisin. Ei onnistunut kuin korkeintaan huonosti.

Vierailija
5/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisella kädellä neuvotaan antamaan kiinteitä tyyliin 3kk iästä alkaen... ongelmatilanteisiin ei tarjota apua....

Ei tragedia ole siinä, että äiti lopettaa imettämisen jos esim. ei siitä pidä. Jos maito loppuu, kuten joskus harvoin käy, tai ei riitä, kuten joskus harvoin käy, niin sitten korviketta/kiinteitä. Sama se mulle.

Mutta se tuntuu pahalta, että äidit saa minusta melko huonoa tukea siihen, että maito YLEENSÄ kyllä riittää, JOS halutaan täysimettää ja ylipäätään imettää.

Terv äiti, kaksi lasta, täysimetystä toisella 5kk, toisella 6kk, kokonaisimetystä 1v

Vierailija
6/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa en pistänyt vastaan, kun siellä heti tuotiin pulloa avuksi, kun vauva ei osannut kunnolla imeä tissiä heti.

Sen seurauksena taistelin 4 kuukautta imetyksen onnistumisen kanssa, joka sitten onnistui ja helpottui aina mitä enemmän aikaa kului.

Sairaalassa tehdään suurimmat virheet, henkilökunnan taholta.

Vierailija
7/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta että joku vieläkin uskoo tuohon kotikalja-juttuun. LOPETA NYT HETI SE KALJAN KITTAAMINEN JA SIIRRY VETEEN! Ei kun ihan hyvällä, tuo on juuri sellaisia vanhan kansan kliseitä. Juo vettä, 3 litraa päivässä. Huono olo imettäessä johtuu siitä että kaipaat enemmän ravintoa. Syö säännöllisesti, parin tunnin välein, kaksi lämmintä ateriaa päivässä, hedelmiä, vihanneksia jne. Itselläni tuli imettäessä heti huono olo kun verensokeri laski. Ulkoile vauvan kanssa ainakin pari kertaa päivässä - vauva nukkuu paremmin, luultavasti nukkuu myös yöllä paremmin ja sinä nukut paremmin. Ulkoilu auttaa myös sinua jaksamaan ja parantaa näin maidontuotantoa.

Sanoit että et pidä imetyksestä ja ymmärrän sen hyvin. Mutta syyt jotka aiheuttavat että et pidä siitä olisi riittävällä opastuksella poistettavissa.

Vierailija
8/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli oikea kätilön koulutuksen saanut terkkari ja kotikäynnillä opetti juurta jaksain imetysjutut. Olin kyllä jo odotusaikana lukenut Ritva Kuusiston imetyskirjan ja periaatteessa hommat osasin, mutta käytännössä en. En vain luottanut itseeni. Terkkari valoi minuun uskoa ja " esti" tarttumasta korvikkeeseen. Niin vain imetys alkoi sujua. Imetinkin esikoista 1 v 8 kk ja seuraaviakin lapsia yli vuoden, nuorinta melkein 3 vuotta.

Vierailija
9/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon maitoa janojuomaksi vauvalle.

Vierailija
10/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tärkeintä sen lenkin jälkeen on juoda tosi paljon koska muuten se maito pian loppuu. Ihan sama kun että sauna hetkellisesti parantaa maidontuotantoa mutta vain hetkellisesti. ja kyllähän olut ja kahvikin hetkellisesti parantavat maidontuloa mutta pidemmällä ajalla huonontavat sitä. Ihan sama kun että olut pissattaa kyllä sinä iltana kun sitä juo mutta seuraavana päivänä onkin sitten nestevajaus. Eli vettä vettä vettä.

Nro 12

Vierailija
11/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu mulla onkin jäänyt tosi vähäiselle. Ehkä osittain noiden pakkasten takia mutta osittain oman väsymyksen ja saamattomuudenkin vuoksi. Pitää alkaakin petraamaan, kun tässä päivät lämpenevät kevättä kohti.

Olen kyllä vettäkin yrittänyt juoda mutta nähtävästi liian vähän. Eli siinäkin korjaamisen varaa. Täytyy ottaa nyt neuvoista vaari.

T: 6

Vierailija
12/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti haluaa imettää, ansaitsee hän kaiken tarvitsemansa tuen. Ja tuella tarkoitan kannustamista, en syyllistämistä (" ongelmat ovat oma vikasi, mitäs teit noin..." tai " kysymys on vaan itsekkyydestäsi..." jne). Syyllistämisestä en usko olevan mitään hyötyä, päinvastoin. Jos heti alkuun saa kuulla tehneensä kaiken väärin, on vaikea suhtautua imettämiseen rentoutuneesti. Ja juu, vaikka lähes kaikki äidit pystyisivät imettämään, kuka hyvänsä voi kuulua siihen pieneen joukkoon joka ei pysty. Ja imettämisen ongelma voi löytyä paitsi äidistä, myös lapsesta. Kaikki lapset eivät suinkaan osaa imeä vaikka äiti kuinka yrittäisi imettää.

Itselläni alku oli lapsen vamman takia vaikeaa. Ilkeältä tuntui kuulla puolituttujen kommentteja kun otin tuttipullon esille. Ja juu, aina ei olisi ollut voimia selittää jokaiselle vastaantulijalle lapsen vammaa, jonka hyväksyminen ja ymmärtäminen oli vielä itsellekin vaikeaa. Mutta lopulta yhteinen sävel löytyi ja imetys alkoi onnistua, olen iloinen että jaksoin yrittää. Apua sain asiallisesta tuesta, mutta syyllistäminen vaan pahensi tilannetta.

Vierailija
13/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt kun imetän, niin tosiaan ottaa. Tärkeä asia, mutta liiallisella meuhkaamisella pilataan koko juttu ja luodaan älyttömästi paineita.

Vierailija
14/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli nimittäin esikoisen kanssa niin että en pitänyt imetyksestä, syitä oli monia. Sitten keskimmäisen kanssa mulle tuli juuri tuo huono olo juttu ja sillon päätin että nyt otan selvää itse imetyksestä, ihan oikeasti. Mulle selvisi paljon asioita mistä olin ollut täysin tietämätön =)

Sitten olen ikuisesti katkera kun esikoisen imetys meinasi mennä ihan pyllylleen koska sairaalassa kukaan ei viitsinyt neuvoa. Mäkin olin luullut että on ihan luonnollinen asia jonka kanssa ei voi tulla ongelmia. Niinpä sain vaan neuvoksi että " no, kyllä se siitä, harjottelet sitten kotona" . Grrrr.

12

Vierailija
15/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi..

Vierailija
16/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole fanaatikko vaan jos mahdollista, yritän auttaa niitä jotka haluavat imettää ja jotka pyytävät neuvoja. Jos joku kasvattaa lapsensa korvikkeella - olipa syy mikä tahansa - niin en todellakaan mene jakelemaan hänelle tietoa äidinmaidon paremmuudesta tai mistään muustakaan. Kyllä mä tiedän että äitiys on muutenkin täynnä itsesyyttelyä ja morkkista asiasta kun asiasta, myös sellaisista joista sitä ei todellakaan tarvitsisi tuntea!

12

Vierailija
17/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tärkeä asia, mutta liiallisella meuhkaamisella pilataan koko juttu ja luodaan älyttömästi paineita.

Raskausaikana en ehtinyt tämän lajin fanaatikkoihin törmätä, mutta lapsen synnyttyä kylläkin. Stressi (jos mikä) on imetyksen kannalta huono asia ja nämä fanaatikot vaan pahentavat asiaa luomalla paineita. Henk.koht. imetys sujui, melkein liiankin sutjakasti lopuksi (poika vieroittui 1v 8 kk:n kypsässä iässä). Kysyvä tarvitsee neuvoja, ei sormen heristelyä eikä pelottelua, mitä kauheaa lapselle tapahtuu, jos imetys ei ota sujuakseen. Itse olen tyytyväinen saamaani synnytyssairaalan ja neuvolan terkan tukeen.

P.S. Kotikalja tuskin lisää maidontuloa muita nesteitä enempää. Kotikalja-myytti on ilmeisesti seurausta irlantilaisesta perinteestä tarjota imettävälle äidille tuoppi Guinnessia maidontulon auttamiseksi. Ei tullut testattua, toimiiko, kun en oluesta pidä.

Vierailija
18/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin poikaani vuoden ilman korvikkeita ja tuttia.Siis luin koko raskaus ajan imetyksestä ja olin päättänyt että teen sen eteen kaikkeni.Luin myös että tutin ja korvikkeiden antaminen voi pilata imetyksen joten päätin olla ehdoton että niitä ei saa antaa.Sairaalassa olisivat tutin antaneet rokottaessa mutta kielsin ja pärjäs ilmankin.Sitten kun alussa imetys kesti kauemmin ja 2 tuntia olin imettänyt niin sanoivat ettei tule mitään ja vauvalle korviketta.Mutta kas kun sitten ilman korvikeita pärjäsin vuoden.Uskon että monilla nuo rintakumit,tutit ja pullot ja korvikkeet saavat aikaan sen että imetys ei onnistu.Jotenkin nykyään naisten on vaikea luottaa että ilman niitäkin voi pärjätä.Siksi lähipiirin uusia äitejä yritän saada ymmärtämään että ilman niitäkin voi pärjätä ja että ne voivat tehdä ongelmia imetykseen joka ilman niitä voisi onnistua.

Vierailija
19/19 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko vain tulla tuosta kaljasta...

Älkää juoko olutta tai muutakaan alkoholia imetysaikana, älkää ainakaan parantaaksenne maidontuotantoa! (Siis minusta on ihan ok juoda lasi olutta tai viiniä sillon tällön, mutta ei vanhan kansan mallia mukaellen joka päivä)

Ihan niin kun tuossa jo kirjotettiin, alkoholin vaikutus maidontuotantoon on juuri se sama kun alkoholin vaikutus pissaamiseen. Eli alussa pissaa tulee paljon ja koko ajan mutta seuraavana päivänä koko keho on kuiva. Näin käy myös tisseille ja maidolle. Eka saattaa virrata hyvinkin mutta sitten maito vähenee tosi paljon. Ja jos joka päivä juo olutta eikä edes tasaa nestetasapainoa vedellä niin kyllä pian loppuu maito kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän