Voisitteko suunnitella päiväohjelman lapsiperheelle... (lupa päteä!)
Joulun ja mitä sitä nyt olikaan jäljiltä taas vähän plaah-olo. Jos joku voisi miettiä päiväohjelman runkoa, niin inspiroituisin itse sitä fiilaamaan ja kokeilemaan käytännössä -> tulisi vähän ryhtiä taas olemiseen.
Taustatietoja pieni omk-talo maalla, kotiäiti & isä pitkiä päiviä työssä, kolme lasta ja vähän vaihteleva määrä koiria (0-3), auto käytössä. Isä tekee yleensä ruokaostokset. Vanhin lapsi pikkukoululainen, keskilapsi uhmaikäinen taapero ja pienin sylivauva. Kaikki lapset terveitä eikä erityistarpeita tms. Esikoisen oltava arkiaamuisin bussipysäkillä kodin lähellä kahdeksalta (saatetaan tai isä vie töihin lähtiessä) ja bussi tuo kahdentoista jälkeen takaisin (tulee itse kotiin). Esikoisella iltaharrastus kerran viikkoon, sovittu vuorottelukuljetus kaverin perheen kanssa.
Suurin ongelma lasten suhteen tällä hetkellä että taapero ei tunnu haluavan nukkua omassa sängyssä lastenhuoneessa (nukahtaa kyllä ihan ok mutta heräilee öisin). Jos otetaan viereen niin harvoin nukkuu, vaan kärttää tissiä, potkii jne. Omaan sänkyyn nukahtaa yöllä nopeasti kunhan lakkaa huutamasta, mutta haluaa että äiti laulaa ja havahtuu nopeasti kun laulu loppuu -> huuto alkaa taas. Yöunet taaperolla on välillä alle 9h, esim. menee klo 20-21 nukkumaan, heräilee yöllä, ja kuudelta on jo ihan hereillä. Ajoitus olisi muuten ok, mutta se yöllä heräily rassaa.
Vauvalla taas yöunijakso ajoittuu niin, että puoliltaöin voi olla vielä ihan hereillä ja taas sitten aamupäivästä nukkuisi vielä yöunia. Vauva ei huutele öisin, mutta syö toki pariin kertaan, usein nukkuu vieressä. Päiväsaikaan yleensä valvomiset ja nukkumiset menee 2h jaksoissa, nukahtamiset sujuu toistaiseksi hyvin kun vain laittaa vauvan vaunuun niin sinne nukkuu.
Toinen ongelma on se, että esikoisen kanssa lähtötilanteisiin yms. siirtymiin pitäisi varata aikaa, jotta en ala hermostuneena nalkuttamaan. Osaa kyllä sen pukemisen, mutta harhautuu ja höpöttää jne., mikä siinä tilanteessa raivostuttaa minua kun ne lähtemiset ei ole oma vahva alue ollenkaan.
Saisin kaiken tehtyä kyllä, jos olisi vielä se odottajan/vastasynnyttäneen hormonidraivi päällä, mutta se on alkanut hiipua ja unenpuute alkaa tuntua. Sen sijaan että tekisin asioita, jään vaan pyörittelemään niitä mielessäni ja aikaa menee ja menee ja menee ihan turhiin asioihin ilman että se kuitenkaan tuntuu levolta tai minkään aikaansaamiselta. Jos tekisin ne mitä pitää silloin kun pitää, jäisi sellaista kunnollista vapaa-aikaa myös. Nyt asioita joita on tullut laiminlyötyä nukkumisen lisäksi:
Viherkasvit kuolee, kun en muista niitä hoitaa. Koirista yksi vaatisi paljon enemmän huomiota ja tiukempaa kontrollia, että sillä pysyisi pää kasassa, ei keksi itse puuhaa esim. pihalla eikä leiki toisten koirien kanssa, kuten muut. Iltaisin, kun isoin ja keskilapsi nukkuu, haluaisin jonkin aikaa lukea, vauva voi silloin olla sylissä, mutta monesti on vielä pyykkiä ja järjestelyä tms. joka vie aikaa taikka aiheuttaa sen, että jään vaan telkkarin eteen. Kerran viikkoon voisi illalla katsoa elokuvan ja silittää vaatteita samalla, mutta muuten ei tarvitsisi telkkaria avata. Koirat pääsevät vapaana pihalle, mutta jonkinlainen kävelylenkki pitäisi vetää, yksi riittää. Olisi hyvä jos kerran pari viikossa lähtisin pienempien kanssa kerhoon esikoisen koulupäivän ajaksi. Ekstraprojekteja olisi kaikennäköisiä vaihtuvia juttuja, joille voisi varata pari tuntia päivästä (siis päivään joku sellainen aika, jolloin täytyy tehdä niitä asioita, jotka unohtuu mikäli niitä ei erikseen ota asiaksi, kuten vaatteiden karsiminen kirpparille tai valokuvien tilaus tai... sen sijaan että vaikka palstailee).
Kiitos jos joku jaksaa mulle kasata päivä-/viikko-ohjelman.