Asunto-osakelaista ymmärtävät, apua!
Eli eli. Avomeheni osti viime kesänä asunnon, ja päättelimme, että hänen on viisainta ostaa asunto 100% itsellensä. Nyt kuitenkin asunto vaatii remontteja ja lisälainaa ja nyt meillä onkin monta syytä katua, etten omista asunnosta vaikka neljäskymmenesosaa. Miten mies voi siirtää minulle alle lahjaverollisen osuuden? Yritin Googlailla, mutta en osaa oikeaa termistöä. Mitä on "asunto-osakkeen osittainen lahjoittaminen" virallisilla sanoilla ja millaisia/minkänimisiä lappusia pitäisi hankkia?
Kommentit (6)
Sä voit ostaa asuntoa mieheltä remontiin sijoitettavalla summalla. Pitää vaan tehdä kauppakirja ja merkitä sut osakasrekisteriin. Ei mene lahjaveroa, ja kun mies ei myy voitolla, ei tule myyntivoittoveroakaan.
Teette lahjakirjan, jossa miehesi lahjoittaa x prosenttia osakkeista sinulle. Toinen vaihtoehto on luonnollisesti ostaa osuus. Kiinnostaa kylläkin vähän, miksi se on tarpeellista?
Kiitos vastauksista!
Tarkoitus ei ole saada minulle suuria prosentteja vaan saada minut virallisesti osakkaaksi. Asunto on suurilta osin avokin monesta ihan fiksusta syystä, mutta nyt onkin tarve tähän uudistukseen.
AP
Soita verottajan neuvontanumeroon. Sitten tiedät, paljonko voit saada verovapaana lahjana ja paljonko maksat remontteina jne. En kyllä usko, että kovin helposti saat 40 % kaavittua itsellesi ellei asunnon arvo ole vain parikymmentätuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Soita verottajan neuvontanumeroon. Sitten tiedät, paljonko voit saada verovapaana lahjana ja paljonko maksat remontteina jne. En kyllä usko, että kovin helposti saat 40 % kaavittua itsellesi ellei asunnon arvo ole vain parikymmentätuhatta.
Ei missään puhuttu 40 %:sta, vaan 40:s osa
Yhteys isännöitsijään, joka merkitsee uudet omistustiedot. Lahjaveroton määrä on 4000€ eli et montaa prosenttia saa.
Verottajaa varten voi tehdä lahjakirjan...sen voi tehdä itse tai esim pankin lakinmies tekee sellaisen parilla sadalla €.