Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini on muuten hyvä apu lapseni kanssa, mutta on ylipainoinen/ruokaongelmainen

Vierailija
02.01.2016 |

Olen koettanut keskustella, mutta kun äiti on jotenkin tosi sokea sille, mitä oikeanlainen syöminen on. Olen puhunut, että sopiva ruokailuväli on kolmekin tuntia, sopiva välipala on vaikka paloiteltu hedelmä tai leipä... En jaksa enää tolkuttaa, että murot ei ole terveellisiä, eikä hodari, eikä sokerirahka eikä vanukas. Tietysti olisi ok jos noita VÄLILLÄ söisi. Meillä ei ole kotona koskaan muroja eikä sokerimehua tai vanukkaita, herkut on oikeasti poikkeus. Äiti tekee kyllä oikeaa ruokaa myös, mutta se on jotain kermaista kastiketta, eikä kannusta lasta vihannesten syöntiin.Tarvitsisin kuitenkin hoitoapua 3-vuorotyön takia, mutta pitääkö mun hankkia joku muu tämän asian takia? lapsi on 6-vuotias - jolla paino ylärajoilla, on hyvä ruokahalu ollut aina ja varmaan kyllä vetää niitä herkkuja niin paljon kuin annetaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen pointti oli siis se, että puhuttu on, ja äitini sanoo että juu juu, ymmärrän. En silti usko että hän tajuaa, kuinka paljon ja epäterveellisesti lasta syöttää, koska itsellään ei ole normaali suhtautuminen ruokaan.

Vierailija
2/8 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattais itsekin selvittää, mitä on terveellinen ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattais itsekin selvittää, mitä on terveellinen ruoka.

Samaa katsoin.

Vierailija
4/8 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äiti sitten käy hoitoavuksi. Anna äitiparan olla, hän on mukulansa jo hoitanut. Eiköhän aikuinen ihminen jotenkin muulla tavalla pysty järjestämään asioitaan kuin hyväksikäyttämällä ylipainoista äitiään, jota muutenkin näyttää halveksivan.

Vierailija
5/8 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitpa taas kerran ikäviä vastauksia.

Oletko kokeillut jutella äisitis kanssa siitä, millaisia nykyiset ravintosuositukset ovat? Kerro hänelle, miksi on tärkeää, että lapsi saa terveellistä ruokaa ja miksi on tärkeää, että lapsi ei liho. Yleensä avoin keskustelu, joka perustuu faktoihin toimii, paitsi palstalla.

Ehdota ruokia, joita äitisi voi tehdä. Kerro hänelle, minkälaisia raaka-aineita kannattaa käyttää. Ei myöskään ole pahasta, jos hän toisinaan tekee oman mielensä mukaista ruokaa.

Opeta ap lapsellesi liikunnan ilo, niin kilot karisevat.

Vierailija
6/8 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on aika ikäviä vastauksia. Karppaajat kärkkäinä, kun mainitsin leivän ja kermaisen kastikkeen? Meillä syödään kotona pääosin itsetehtyä ruokaa, kasviksia ja hedelmiä, kananmunia ja hyviä rasvoja, marjoja ja luonnonjugurttia, herkkuja ei normaalipäivinä ole (ostan jotain pullaa vain erikseen jos on tiedossa että vieraita tulee) ja karkkia kerran viikossa kohtuullisesti. Harrastamme liikuntaa. Taidan luovuttaa, koska olen jo keskustellut kuten  5 ehdotti, kerroin myös että olemme puhuneet neuvolassa lapsen painosta ja olen sanonut, miksi terveellinen ruoka on tärkeää. Uskon, että hän ei vain tajua - luulee antavansa vain vähän ja välillä herkkua, ja kyllähän se hänen näkökulmastaan voikin olla vähän, kun itse syö niin luonnottoman paljon (ja varmaan vähättelee sitäkin, kyllähän päihderiippuvaisetkin valehtelee käytöstä myös itselleen). Eli sanon äidille, että hankin hoitoavun tästä lähtien muualta, mutta saa hän lasta nähdä. Hän siis HALUAISI olla lapsen kanssa varmaan enemmänkin kuin nyt annan, en rasita äitiä pakottamalla lapsenhoitajaksi! Ja lapsi myös tykkää olla siellä, ja taloudellisesti se olisi kätevää. Vain tämä yksi ongelma. Ymmärrätte ehkä, että tällä tavalla tilanne on ollut ristiriitaisen tuntuinen. Ap

Vierailija
7/8 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut äidin jatkossa teille hoitamaan ja teet ruoat valmiiksi jääkaappiin. Tyhjennät keittiön kaikesta epäterveellisestä ja laitat pöydälle kasa hedelmiä ja mainitset lähtiessäsi että niitä saa sitten antaa välipalaksi. 

Vierailija
8/8 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että lapsesi on ilmaisessa hoidossa useasti ja hän saa vielä ilmaiset ateriat ja välipalat? Aika paljon pokkaa valittaa ellei itse osallistu! Nyt alat tekemään itse ruuat/välipalat mukaan. Jos käy ilmi että niiden sijasta/lisäksi syödään jotain muuta niin tiedät että kyseessä on tahallinen tottelemattomuus ja kunnioituksen puute. Sitten on jo syytä epäillä äitisi soveltuvuutta hoitajaksi.

Ja tee samalla sitä terveellistä ruokaa äidillesikin, kyllä hän vähintään ruokapalkan ansaitsee, ja oppii samalla hyviä ruokatottumuksia.

Minunkin äitini hoitaa lastani paljon, mutta teen kyllä ruuat ja äiti syö hoitokeikan aikana samaa ruokaa itsekin. En kehtaisi edellyttää häneltä ilmaista täysihoitoa, vaikka äitini onkin. Hän on minut ruokkinut, minun kuuluu ruokkia oma lapseni. (Tarkoitan siis arjessa, satunnaiset kyläilyt tietty erikseen, puolin ja toisin!)