Vierailija

Olen menossa ekaa kertaa salille uudenvuoden jälkeen. Joojoo tiedetään, siellä tulee olemaan täyttä. Mutta mitä tarvitsen mukaan? Jumppa-asun, kengät, jotain muuta? Osaatteko vielä kertoa, millaisia niiden pitäisi olla? Voiko mennä juoksutrikoissa vai nauretaanko pihalle?

En osaa mitään ennestään. Saako sieltä opastusta ja onko se kallista, vai onko ns. personal trainer erikseen?

Miten sali kannattaa valita? En haluaisi mihinkään teinien kokoontumispaikkaan, mutta en hirveän testosteronin hajuiseen äijäluolaankaan. Entä miten laskutus menee, voiko joka paikassa maksaa 1 kk kerrallaan? Onko jotain mitä pitää varoa?

Jos tulee jotain muuta mieleen missä voi aloittelija mokata niin kertokaa sekin. Kiitti! Ja saa kysellä muutakin jos täällä on muita aloittelevia salille lähtijöitä.

Kommentit (17)

Vierailija

Salista riippuu, saako opastusta. Meidän salilla saa uusi jäsen opastuksen ja treeniohjelman alussa. Fysioterapeutti oli opastamassa, teki ohjelman annettujen esitietojen ja toiveiden pohjalta. Laskutuksessa on monia käytäntöjä. Salin valinnassa kannattaa kertoa kaupunki. Aika usein ns. "merkkisalit" ovat sellaisia, missä käy eniten ns. tavallista porukkaa, satsin, elixiat, ladylinet yms, mutta ovat myös kalliimpia ja aika sitovia.

Kengiksi käy fitness-kengät, mutta tavalliset vaaleapohjaiset lenkkarit on ihan ok myös. Vaaleapohjaiset siksi, että tummista saattaa lähteä väriä, tosin fitness-kenkiä on myös mustapohjaisia. Tällä hetkellä yleisimpiä asuja ja ilmeisesti muotia ovat shorsit ja ihonmyötäiset täyspitkät trikoot sekä treenitopit, mutta muitakin näkee. Juomapullo pitää ehdottomasti olla ja hikipyyhe on hyvä, mutta se on vain osalla. Jotkut salit vaativat oman pyyhkeen. Matot on useimissa saleissa salin puolesta, jos tarviset venyttelyä tai ryhmäliikuntaa varten. Jotkut tuovat omiakin. 

Vierailija

Kaipa sitä joutuu täälläkin joskus asiallisesti vastaamaan.

Suosittelen ehdottomasti kaupungin kuntosaleja, varsinkin Helsingissä, eivät ole teinipaikkoja, monissa on nykyään parikin tilaa (joista yksi on enemmän sellainen testosteronin hajuinen äijäluola, sielläkin kyllä kannattaa uskaltaa käydä, yleensä ovat hyvinkin mukavia ja auttavat mielellään jos olet epätietoinen).

Opastusta ei yleensä yleisesti saa, mutta personal trainer palveluita on saatavilla, ja ne ovat sinänsä ihan suositeltavia, painojen nostamisessa on myös tekniikka-asioita jotka tulee olla kunnossa.

Kaikissa paikoissa ei voi maksaa vaikka 1kk kerralla, monille trendisaleille pitää ostaa jäsenyys, kaupungille voit ostaa millaisen kortin haluat, tai ainakin näin Helsingissä.

En osaa erityisesti sanoa mitä kannattaa varoa, varusteesi ovat ihan hyvät, oikeasti treenavia ne eivät kiinnosta. Jos hikoilet paljon niin pyyhe kannattaa olla mukana itse salillakin, laitat sen jotain liikettä tehdessäsi alle ja hikoilet mieluummiin siihen kuin yleisille tiloille joita muutkin joutuvat käyttämään.

Varsinkin noissa testosteronin hajuisissa äijäluolissa saa olla hyvinkin rennosti ja vapautuneesti, siellä voidaan myös hieman jutella, autetaan tosiamme. Radiokanavaa ei kannata luvatta vaihtaa. Trendikkäimissä paikoissa on kait olemassa jotain sääntöjä painojen kolisemisesta, mutta sellaiseen paikkaan ei kannata mennä.

Yleisenä ohjeena: etsi vähän tietoutta ruokavaliosta ja saliohjelmasta, jos tuntuu ylivoimaiselta, hanki niitä PT-palveluita. Aloita rennosti ja älä lähde liian tavoitekeskeisesti. Tuloksien näkyminen saattaa kestää jopa 6kk tai kauemminkin jos ruokavalio esimerkiksi on todella huonolla jamalla. Salitreeni on harrastus joka on välillä turhauttavaa, raskasta, ja monelta loppuukin into kun tuntuu ettei mitään tapahdu.

Aloita kevyesti ja hyvillä mielin, jaksa harrastaa yli sen ensimmäisen kuukauden joka on varmasti se kaikkein raskain, saat loistavan harrrastuksen.

Erityisesti, onnea! Toivottavasti harrastus on mieleinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Suosittelen ehdottomasti ohjausta tai mieluiten ihan aloittelijoiden kurssia. Ohjauksessa opastetaan liikkeet ja katsotaan teetkö ne oikein, mutta itse ainakin unohdin ekan kerran jälkeen kaikenlaisia tärkeitä juttuja, esim. pitikö olkapäät pitää paikallaan vai vetää taakse jne. ja olisi varmasti tullut virheasentoja. Kurssilla oli hyvä että sai monta kertaa harjoitella liikkeitä ja virheasennot korjattiin plus vinkattiin millaisella vastuksella kannattaa aloittaa. Omaa harjoitusohjelmaa tuolla ei saanut, joten se piti kehittää itse tai hommata maksua vastaan, eli jos aiot käydä säännöllisesti salilla, niin kannattaa varmaankin alkuun pyytää hyvä ohjelma. Meidän kurssillamme ohjaaja antoi perusvinkkejä, koska meillä oli sama rapakuntotaso ja ohjaaja pystyi sanomaan että "tällä laitteella teille riittää näin ja näin monta toistoa".

Sisäliikuntakengät ovat tärkeät, useimmille saleille ei saa mennä ilman kenkiä ihan jo turvallisuussyistä. Kannattaa ottaa mukaan myös oma pyyhe alustaksi ja käsien pyyhkimiseen sekä juomapulloon vettä. Minusta on mukavinta käyttää kunnollisia urheilutekstiilejä, niin ei tartu puuvillainen paita ikävästi ihoon. Olen mallia valas, mutta olen kyllä löytänyt XL-kokoisia treenivaatteita. Housut voivat olla pitkät tai pyöräilyshortsimittaiset, mutta itse tykkään mahd. ihonmyötäisistä, niin eivät esim. jalkaprässissä valahda alas tai jää muuten ruttuun.

Olen käynyt Helsingin kaupungin kuntosaleilla, joissa on ihan taviksia, eikä tarvitse miettiä onko bikinikunnossa tai onko nyt vermeet ihan vimpan päälle. Kuntosaleja on monenlaisia, samoin jäsenyysohjelmia ja kerta- tai kuukausimaksuja, joten kannattaa vähän vertailla. Toisaalta hyvin tärkeää on sekin, että sali on sellaisessa paikassa, että sinne tulee oikeasti mentyä. Jos ei ole erityistä paloa liikuntaan, niin ei varmasti tule räntäsateella lähdettyä illalla pimeään bussilla, jos matka sisältää pari vaihtoa. Sen sijaan jos sali on päivittäisten kulkureittien (esim. työmatka) varrella, niin on paljon helpompi mennä, vaikka olisi miten kurja sää tai väsyttäisi.

Parin ekan kuukauden ajan kannattaa vain totutella salitreenirutiineihin, tutustua laitteisiin ja kuulostella mikä on oma kuntotaso ja mitkä kohdat vartalosta vaativat erityishuomiota. Jos olet huonossa kunnossa, niin ns. korsettilihaksiin kannattaa keskittyä.

Vierailija

Hurjan paljon kiitoksia näistä vastauksista! Auttoi jo todella paljon. Saattaa olla että kokeilen ensin saada opastusta kaupungin salilta ja jos siellä ei ole niin katson sitten vasta ketjusalit. Ja tosi kiva kuulla, että äijäsaleilla on noin hyvä meininki. Pelkäsin siis lähinnä "tosiharrastajien" tiellä olemista äijäsalien kanssa. Hyvä tietää että kenkien pitää olla valkopohjaiset. Mustat uudet juoksukengät olisi ollut valmiina, en sitten ota noita sinne.

Ruokapuoli on ehkä aika hyvin kunnossa. Oma historia siis sellainen että olen harrastanut aktiivisesti toista lajia kunnes tuli loukkaantuminen alkuvuodesta. Jalasta ei nyt taida olla ainakaan vuoteen pariin vanhaan lajiin, niin täytyy keksiä jotain uutta, ja mielellään tällaista missä ei hypitä ja on vakaat alustat. Rankkuutta saisi kuitenkin olla entisen verran, siksi järkeilin että sali voisi toimia. Eikä haittaa jos tulisi vähän monipuolisuutta lisää ja lihasta.

-Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa olet? Tai siis kuinka lihava olet? Laiha saa olla, salilla tulee lihasta. Mutta jos olet joku löysä lihapulla, turha tulla salille muita häiritsemään. Laihduta läskit vaikka lenkillä (juoksu, ei makkara-lenkillä!!!) ennenkuin lähdet salille. Oikeasti vituttaa kaikki paskanhajuiset läskit salilla jotka ei saa mitään tehtyä ja vie oikeilta treenaajilta tilaa ja pilaa ilman.

Sinä se olet, joka siellä oksettaa 90 % kävijöistä. Bimboille pitäisi olla omat salit, missä olisi selfiet ja kikatus sallittua sekä peilit katossakin, että saisivat parempia selfieitä. 

Vierailija

Eikä yleensäkään ulkokengillä saliin (tämä kaikille). Nyt kun on ollut lämmintä, moni tulee suoraan ulkoa samoilla kengillä, vaikka se on kielletty selvästi ovessakin. Ei ole kiva jumpata kivikasassa. Ihan oikeasti, sinne on tullut niitä hiekoituskiviä ja ne saattavat olla jopa vaaraksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa olet? Tai siis kuinka lihava olet? Laiha saa olla, salilla tulee lihasta. Mutta jos olet joku löysä lihapulla, turha tulla salille muita häiritsemään. Laihduta läskit vaikka lenkillä (juoksu, ei makkara-lenkillä!!!) ennenkuin lähdet salille. Oikeasti vituttaa kaikki paskanhajuiset läskit salilla jotka ei saa mitään tehtyä ja vie oikeilta treenaajilta tilaa ja pilaa ilman.

True!! läskit on perseestä! niiden pitäis laihduttaa jo senkin takia että rumentavat katukuvaa.

Vierailija

Kiitos ap aloituksesta ja vastaajat vastauksista. Minäkin olen menossa ensimmäistä kertaa kuntosalille eikä aavistustakaan, miten laitteet toimivat. En menisi nytkään, ellei olisi ortopedin käsky. Olen siis siellä salilla se plussapallon näköinen mummeli, joka koittaa vahvistaa jalkalihaksiaan ennen tekonivelleikkausta. Personal trainer on varmaan järkevintä ottaa ainakin aluksi, koska mulla on sekä nivelreuma että keskivaikea nivelrikko. Lisäksi luita napsahtelee poikki aika pienistäkin kolhuista. 

Vierailija

Kiitti vielä kommenteista! Alustava valinta on nyt tehty. Päädyin sittenkin kokeilemaan ensimmäisenä "äijäsalia" jolla oli ystävällisen kuuloiset nettisivut ja ei tarvitse sitoutua koko vuodeksi. Tänään pitäisi käydä piipahtamassa. Aion kysyä tuollaista pienryhmäopetusta tai ohjausta. Jännää, ja ihanaa päästä kohta liikkumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitti vielä kommenteista! Alustava valinta on nyt tehty. Päädyin sittenkin kokeilemaan ensimmäisenä "äijäsalia" jolla oli ystävällisen kuuloiset nettisivut ja ei tarvitse sitoutua koko vuodeksi. Tänään pitäisi käydä piipahtamassa. Aion kysyä tuollaista pienryhmäopetusta tai ohjausta. Jännää, ja ihanaa päästä kohta liikkumaan.

pysy himassa, en halua nähdä tyhmiä amatöörejä minun salilla

http://beastmotivation.com/wp-content/uploads/2014/01/1508540_4111785523...

Vierailija

Kuten jo monissa aiemmissa vastauksissa, minulla on ollut mukana vesipullo ja pyyhe. Vaatetuksena aika löysät verkkarit ,t-paita ja vaaleapohjaiset lenkkarit. Yleensä olen pyrkinyt käymään salilla mahdollisimman aikaisin aamulla, että siellä on mahdollisimman vähän muita ihmisiä. En pidä ihmispaljoudesta ja siitä, että joku tuijottaa ja odottaa muka kiireisenä vuoroaan siinä sen laitteen vieressä missä olen tekemässä harjoitusta.

Vierailija

Huomenna sitten kokeilemaan oikein salilla käyntiä. Oli oikein kiva paikka ja valoisa.  Nyt on uudet kengät hankittuina, pieni pyyhe ja kassi pakattuna. Huomenna salin ohjaaja näyttää miten pääsen alkuun. Onko muita jotka menevät?

-Ap

Vierailija

Kiva 16 kun kysyt. Taisi osua aika nappiin salin valinta. Ohjaajan kanssa oli treffit maanantaina ja hän oli tosi mukava ja kannustava. Oli tehnyt minulle ohjelman jolla aloin nyt treenata. Tai aika säälittävän pienillä painoilla mennään vielä. :) Olin kuvitellut että rupean nyt pumppaamaan oikein painavaa rautaa mutta kun oikeat lihaksetkin on kateissa niin alkuun tulee harjoittelua. En olisi ikinä uskonut mutta tiistaina oli selkä niin hellänä että oli melkein vaikea olla, vaikka oli hirveän pienet vastukset. Pidin kaksi päivää lepoa ja eilen uudestaan. Ihanan reipas olo ja kaikki kuntosalilla on tosi ystävällisiä. 

Kiitti vielä vastauksista. Kaikki taitaa olla just niin kuin asialliset vastaajat sanoivat tässä ketjussa.

Vierailija

Niin ja 17 oli siis ap. 

Tekisi mieli kokella jo kaikkia pirtelöitä ja smoothieita mukaan "palautusjuomaksi" mutta ei taida ihan pokka vielä riittää.  Näyttää vaan niin kivalta kun on iloisen värinen purkki jossa hyvän näköistä pirtelöä.

-Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla