Vierailija

Onko muilla kokemusta siitä että kaverit kommentoivat paljon rahankäyttöäsi. Olen ikäisekseni suht varakas, en nyt mikään raharikas, mutta olen saanut vuosien varrella säästöön useamman kymppitonnin. Ikää vähän päälle 20 ja olen opiskelija. Nimenomaan säästöön saatu, eli en ole perinyt mitään, voittanut lotossa jne. Töitä olen tehnyt todella paljon, koska en koskaan tiedä koska työni loppuvat. Menoihin olen myös kiinnittänyt huomiota, olen järkeistänyt autolla ajamistani, käyn kaupassa kerran viikossa jne. "Viihde-tupakoinnin" ja alkoholin juomisen baareissa olen myös lopettanut. Baareissa käyn vielä, mutta olen alkoholittomalla linjalla.

Se mikä mua tässä ärsyttää, on kavereiden naljailu ja kommentointi rahankäytöstäni. Aika monet kaverit ovat soittamassa poskea että sä oot kyllä niin sairaan pihi nykyään. Se miksi pahoitan mieleni tästä erityisesti, on että en todellakaan pihistele muiden kustannuksella. Osallistun aina yhteisiin kuluihin ja muutenkin aika usein istutaan iltaa minun luonani tai kun mennään johonkin niin minä kuskaan omalla autollani enkä todellakaan ota mitään polttoainekuluja.

Mistä tuo mahtaa johtua? Tulee paha mieli, kun jos lähdettäisiin ihan oikeasti laskemaan euroja, niin varmasti minä maksan noita yhteisiä menoja enemmän kuin kaverini. Ja yllättäen ehkä pahin asiasta valittaja on itse sellainen joka ei koskaan tuo mitään pyytämättä yhteisiin tilaisuuksiin. Tulot meillä kaikilla on suunnilleen yhtä suuret, sillä erolla että kaverini onnistuvat kyllä kuluttamaan kaiken mitä tienaavat.

Mitä mieltä te olette? Kellään samanlaisia kokemuksia? Olen jopa alkanut miettimään kaveriporukkani vaihtamista, koska keljuttaa yrittää laittaa omia rahojaan yhteisiin asioihin, josta palkkana on vain haukut takaisin.

Kommentit (15)

Vierailija

Jatkat vaan samalla fiksulla linjalla. Mulla on täysin erilainen elämäntilanne, mutta tunnistan tuosta paljon itseäni. Kaverit ostelee kalliita laukkuja ja minä kuljen vuosia sitten hankitussa, mutta esimerkiksi matkustelen aina kun siltä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

AP tässä jatkaa vielä.

Se unohtui sanoa, että en edes mitenkään kehu säästöilläni. Kaverini varmaankaan eivät edes tiedä paljonko minulla on säästöjä, tai ainakin arvioisivat alakanttiin. Sen olen sanonut että pyrin saamaan aina jotain säästöön pahan päivän varalle, ja tietenkin ovat huomanneet tuon etten enää polta ollenkaan tai juo kuin kotona. En tiedä onko tuossa sitten taustalla jopa vähän kateellisuutta tai jotain. Se jos mikä ihmetyttää, sillä kuten sanoin, meillä on tulot, taustat ja nykyiset elämäntilanteet melko identtiset. Jos kaverini järkeistäisivät rahankäyttöään niin hekin saisivat varmasti jotain säästöön. Kateuden voisin ymmärtää mikäli olisin perinyt tai voittanut nuo rahat, eli en olisi joutunut tekemään niiden eteen mitään. Mutta minun tilanteessani kaikki säästöön jäänyt raha on minun itseni tienaamaa.

Mitenkä te jaatte kaveriporukoissanne yhteiset kulut? Millä periaatteella joku maksaa enemmän kuin muut? Mietin vain sitä, että olenko sitten velvoitettu maksamaan enemmän kuin muut, koska saan säästöön enemmän. Vai pitäisikö miettiä lähinnä pakollisten menojen jälkeen jäävää summaa?

Vierailija

Normaalisti kaveriporukassa maksetaan tulojen ja omaisuuden mukaisessa suhteessa. Jos siis yksi kavereista tienaa 2000 e/kk, toinen 1000 e/kk ja kolmas 400 e/kk, niin 100 euron hintaisesta illasta eka maksaa 58 e, toinen 29 e ja kolmas 13 e. Kun otetaan säästöt mukaan, niin yleensä ne on jaoteltu 10 000 euron kokonaisuuksiin ja jokainen säästetty 10 000 e  (tai muuten saatu omaisuus) nostaa sitä omaa maksuosuutta 10 prosentilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Normaalisti kaveriporukassa maksetaan tulojen ja omaisuuden mukaisessa suhteessa. Jos siis yksi kavereista tienaa 2000 e/kk, toinen 1000 e/kk ja kolmas 400 e/kk, niin 100 euron hintaisesta illasta eka maksaa 58 e, toinen 29 e ja kolmas 13 e. Kun otetaan säästöt mukaan, niin yleensä ne on jaoteltu 10 000 euron kokonaisuuksiin ja jokainen säästetty 10 000 e  (tai muuten saatu omaisuus) nostaa sitä omaa maksuosuutta 10 prosentilla.

Höpöhöpö!

Normaalisti maksetaan kulutuksen mukaisessa suhteessa, tai summa:henkilömäärä. Ehkä selvintä kuitenkin on, jos maksetaan se, mitä kukin kuluttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehkä selvintä kuitenkin on, jos maksetaan se, mitä kukin kuluttaa.

Omassa kaveriporukassa pahin kuluttaja on myös pahin valittaja muiden tuomisista :D. Kärjistettynä siis kyseinen henkilö varaa listalta sen kaikista halvimman tuotavan (kuten dipin), mutta sitten kuitenkin syö kaksin käsin kaikkia yhteisiä eväitä. Jos jos dippiä jää vähän purkkiin kun sipsit loppuvat, niin kaveri viel kyllä dipin vielä kotiinsa, kun on siitä maksanutkin. Sitten saattaa valittaa jonkun muun tuomisista jos joku tuo vaikka Xtran sipsejä useamman pussin, että eikö ollut varaa tuoda Taffelia. Melkoinen sankari kyllä kyseinen kaveri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli tällä logikalla kaveripiirissä joka tuhlaa aina kaiken saamansa rahan, ei tarvitse ikinä maksaa kimppalahjasta tmv??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli tällä logikalla kaveripiirissä joka tuhlaa aina kaiken saamansa rahan, ei tarvitse ikinä maksaa kimppalahjasta tmv??

Tää on kyllä käsittämätön ajatusmalli, minkä toki kohtaa harmittavan usein. Ensin itse tuhlataan kaikki rahat tupakkaan suh muuhun turhaan paskaan, sitten vaaditaan katkerana että ne ketkä saavat rahaa säästöön joutuvat maksamaan kaiken.

Vierailija

Mun mielestä on tyhmää kommentoida toisen rahankäyttöä, mutta onhan se ankeaa, jos kavereilla on erilaiset tavat kuluttaa. Ihminen sopii helpoiten kaltaistensa seuraan, eli niiden, jotka tienaa suht saman verran ja joilla on samanlaiset tavat kuluttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Just näin. Kai huomaat, että tuo sama malli on perheissä, joissa on yhteiset rahat eli tuhlaava saa käyttää omat rahansa ja säästäväinen maksaa yhteiset kulut.

Vierailija

Vaikea uskoa ap:n tarinaa, etenkin jos olet opiskelija. Ilmeisesti lukion jälkeen menit töihin pariksi vuodeksi, muuten ei tuollaisia säästöjä olisi. Ei opiskelija saa mitenkään kymmenien tuhansien säästöjä muuten kuin perimällä tai vanhemmiltaan. Joku nyt haisee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa ap:n tarinaa, etenkin jos olet opiskelija. Ilmeisesti lukion jälkeen menit töihin pariksi vuodeksi, muuten ei tuollaisia säästöjä olisi. Ei opiskelija saa mitenkään kymmenien tuhansien säästöjä muuten kuin perimällä tai vanhemmiltaan. Joku nyt haisee.

Miksei voisi saada? Itse olen opiskelija ja tämän vuoden tulot yli 20 tuhatta. Kolmeen vuoteen olen tienannut bruttona reilut 50 tuhatta ja tämän lisäksi olen nostanut kaikki mahdolliset opintolainat. Menotkin pysyvät kurissa kun asun kaverin kanssa solussa, en omista autoa jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos on nuorena asunut parikin vuotta kotona ja käynyt samalla kokopäivätöissä, on säästöön voinut kertyä mukavakin summa. Toisin sanoen: ei kuluta rahaa asumiseen, ruokiin, sähköön, vakuutuksiin, lämmitykseen yms, mutta saa töistä jatkuvaa tulovirtaa. Jos lasketaan, että pakollisiin kuluihin menisi 700 e/kk, jo pelkästään tuolla säästöllä kertyy parissa vuodella yli 16 000 e. Toki tässä on huomioitava, että osa tuloista on epäsuorasti saatu vanhemmilta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat