Kertokaa rehellinen mielipiteenne? (talo asiaa)
Mieheni työkaverit sanoo että ei missään nimessä kannata alkaa rakentamaan omaa taloa ja mun veli taas sanoi että ei missään nimessä kannata ostaa vanhaa taloa.
Mitä mieltä te olette? Kertokaa rehellisesti rakentamisen ja vanhan talon hyvät ja huonot puolet!
Kommentit (11)
Ja luonnollisesti saatatte joutuu tekee remppaa ja saattaa löytyy hometta tms.
Jos rakentaa oman, siinä tietty kestää (ellei halua jotain valmistaloo jotka on aika surkeita) mutta saa just sellasen ku haluaa. Ja sitähän sanotaan että siinä voi tulla ero. MUTTA, voin sanoo että kyllä kiristää tää vanhanki remppaaminen...
Meillä siis nyt vanha rintamamiestalo ja aikeissa alkaa rakentaa omaa hirsitaloa:)
toisaalta minä voisin ostaa vanhankin omakotitalon, ei pitäisi olla mitään hätää kun tutkii tarkasti kaikki kosteus- ym.vauriot ja myyjällä sitä paitsi on aika pitkä vastuuaikakin vielä.
Minä miettisin ensin, millaisen ja minkä hintaisen talon haluaisin ja lähtisin siitä. Katsoisin, onko haluamallani alueella hyväkuntoisia ja suht uusia taloja ja millä hinnalla. Jos olisi, kävisin katsomassa ne ja miettisin, haluaisinko asua jossakin niistä. Hinnan olisi oltava kohtuullinen ja kunnon hyvä. Teettäisin kuntotarkastuksen ja kosteus/homemittaukset. Remonttia kaipaavaa taloa en ostaisi, koska emme osaa itse remonttia tehdä ja muille maksaminen on kallista.
Uuden talon rakennuttaisin, jos mieleistä ja sopivan hintaista taloa ei valmiina löytyisi. Talo tulisi avaimet käteen -periaatteella, koska meistä ei ole rakentajiksi. Hyvänä puolena olisi se, että voisi itse suunnitella, millaisen talon haluaa, millaiset huoneratkaisut, millaiset materiaalit, millaiset värit jne. Uudessa talossa olisi mukava asua ja sen arvo jälleenmyynnissä olisi tietenkin sitä parempi, mitä uudempi.
Vanha on aina vanha. Uus olis itselle tehty. Jos ostaa vanhan olis melkeen parempi ettei rempaa oo tehty. Mutta oli se uus tai vanha niin yhtä helpolla sen saa pilatua. Tää ei oo todellakaan mikään eitodellakaan kannata asia. Molemmissa on puolensa.
Kun taas kukaan ei myy sillä alueella johon haluamme siihen hintaan järkevää asuntoa.. + et voi tietää talon epäkohdista (me emme ainakaan ymmärrä juurikaan niiden päälle)+ uusi on aina uusi.
Kyllä ilman muuta kannattaa tehdä itse tai hommata valmiina.
...vanhassa joutuu monesti tekemään melkoisia kompromisseja.... ja ikävän yllätyksen vaara on melkoinen. Ja vanhassa maksat tuplaten: ensin kovan hinnan talosta ja sitten vielä toiseen kertaan rempasta...
Ja varsinkin remontin keskellä asuminen.... huh huh : en suosittele....
Katselimme pitkään käytettyjä taloja, mutta hinnat ovat ihan pilvissä tasoon nähden. Tuli edullisemmaksi rakennuttaa (!) uusi talo, kuin ostaa vanha ja remontoida se. Kyllä valmistalotkin ovat hyviä, toisin kuin joku väitti aiemmin, ne on ammattimiesten tekemiä, eikä niitä voi verrata omatoimirakentajien taloihin. Ja muuttamaan pääsee aika nopeasti, meillä meni puoli vuotta.
Toinen asia on se, että alle kahdeksankymmentäluvun taloissa on vesieristys tehty miten sattuun, koska sisäsuihkut on aika uusi asia Suomessa.
Jos epäröi, ostaako vanhan vai uuden, käykää katsomassa niitä taloja ja myöskin uusia esittelyssä olevia esimerkiksi pakettitaloja. Ja miettikää niitä hintoja, katsokaa todellinen kunto yms. Suomi on täynnä hometaloja, joten kannattaa tosiaan miettiä, minkalaisen talon hankkii.
Minä en ainakaan pelkästä tunnelmasta maksa.
Putkissa, hormeissa, rakenteissa jne jne
tekniikka uusissa taloissa kehittyneempi kuin vanhoissa. Sitä paitsi nykyään vanhat röttelötkin ovat kauheissa hinnoissa, miksi ihmeessä ostaa vanha kun uuden saa tehtyä samalla hinnalla?!
Ja jälleenmyynti arvo uudella on paljon parempi, en minä ainakaan vanhaa taloa halua!
ps. Tosin remontoidut 50-luvun talot ovat tosi nättejä, jos ne on huolella tehty!
Meillä oli ennen 50-luvun talo, melko edullisesti ostettiin. Hometta/kosteutta tms ei ollut. Oli kodikas ja tunnelmallinen. Mutta kun alettiin sitä remontoimaan, niin remppa laajeni ja laajeni. Piti uusia kaikki sähköjutut, vesiputket, viemäröinnit, katto, ikkunat...plus koko sisustus. Tuli melkein yhtä kalliiksi kuin uuden rakentaminen ja vei lisäksi hirveästi aikaa ja voimia. Kuitenkin talossa oli kylmät lattiat ja siellä oli vanhan talon haju. (Tätä ei monet vanhassa talossa asuvat itse huomaa). Kun talo myytiin, emme saaneet omiamme pois.
Uusi talo otettiin sisustusta vaille valmiina. Paljon vähemmän stressiä ja työtä, mutta tulihan se kalliiksi. Nautin läpimistä lattioista, runsaasta säilytystilasta ja talon avaruudesta, jota ei millään vanhaan taloon saanut. En ostais enää vanhaa taloa.
Mutta onhan taloja toki erilaisia ja makuja samoin. Mutta kyllä kaikki vanhan talon omistajat sanovat, että remppa ei oikein koskaan lopu. Jos on aikaa ja tykkää värkätä, niin ehkä sitten...
Meillä -54 rakennettu talo, joka täysin remontoitu vanhaa kunnioittaen.. Ihana tunnelma =)