Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Monilla tutuilla on ollut joulukuusi koristeltuna jo parikin viikkoa tai jopa enemmän. Samoin jotkut ovat kertoneet, että syövät ne perinteiset jouluruuat jo tyyliin ensimmäisenä adventtina. Sitten heitetään kuusi pihalle tapaninpäivänä kun ollaan jo kyllästytty siihen, ja jouluna syödään jotain ihan muuta kuin perinteistä, koska on jo tullut mitta täyteen. Ei sillä, saahan noin tehdä ihan vapaasti, mutta mietin mikä tuossa oikein on pointtina?

• ylös 53
  • alas 8

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija kirjoitti:
Jouluna töissä?

Tämä ainakin meillä. Itse vietän joulun yövuoroissa ja mies tekee pyhinä pitkät päivävuorot, joten eipä siinä pahemmin yhteistä joulua vietetä. Koska perinteet on kuitenkin mukavia, niin perinteinen jouluateria syödään jo huomenna ja koristelut on laitettu etukäteen tätä varten ja ihan niistä käytännön syistä, ettei enää juuri pyhien alla ehdi :) Lahjat tosin odottavat aattoon, kai ne siinä aamulla ehtii vaihtamaan.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Palsta meni kiinni ennen kuin eilen ehdin palata ketjuun. Suurimmalla osalla tietämistäni joulun etukäteen viettävistä ei ole töitä jouluna. Tai no, yhdellä taitaa olla aamuvuoro ruokakaupassa, mutta muuten he siis viettävät joulua silloin aattona.

aloittaja

Vierailija

Jaa. Itselle ei kuitenkaan tule koskaan haikeutta joulun jälkeen, koska onneksi silloin mennään kuitenkin jo kohti kevättä. <3

Lintujen laulu, valoistuvat aamut ja illat, aurinkoiset päivät. <3

Vierailija

Mulla on joulu jo nyt. Koti on siivottuna, kuusi koristeltuna, leivonnaiset leivottuna. Jouluruokia ei syödä etukäteen, vasta aattona. Mutta muutoin nautin ihan täysillä joulutunnelmasta jo nyt. Miksi? Siksi kun haluan. Koska mulla on lomaa nyt. Maanantaina menen jo töihin, joten mieluummin nautin nyt. Kuusi saa olla niin kauan kuin pysyy kauniina eikä varista.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Miksei joulusta saisi nauttia juuri niin kauan kuin mieli tekee? Ei se viettämällä kulu.

Ja toisekseen, monissa eroperheissä lapset ovat vanhemmillaan vuorojouluin. Siksi meidän perheessä vietettiin ensimmäinen joulu äidin kanssa jo lauantaina todistusten saamisen jälkeen. Koristeltiin kuusi, saunottiin, syötiin hyvin ja avattiin osa lahjoista. Mukana oli usein myös ystäviä. Sitten saattoi hyvillä mielin lähteä isän kanssa viettämään jouluaattoa isän puolen mummolaan. Todistustenjakopäivän juhla oli niin mukava perinne, että myöhemmin sitä vietettiin ystävien kanssa myös niinä jouluina, jotka vietin äidin kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on joulu jo nyt. Koti on siivottuna, kuusi koristeltuna, leivonnaiset leivottuna. Jouluruokia ei syödä etukäteen, vasta aattona. Mutta muutoin nautin ihan täysillä joulutunnelmasta jo nyt. Miksi? Siksi kun haluan. Koska mulla on lomaa nyt. Maanantaina menen jo töihin, joten mieluummin nautin nyt. Kuusi saa olla niin kauan kuin pysyy kauniina eikä varista.

Onko kuusesi ollut koristeltuna ja koti joulukunnossa jo kenties viikkoja? Jos ei, niin ihmettelyä ei ollut tarkoitettu sinulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko kuusesi ollut koristeltuna ja koti joulukunnossa jo kenties viikkoja? Jos ei, niin ihmettelyä ei ollut tarkoitettu sinulle.

Mikä on raja? Kuusi on ollut vasta 2 päivää. Koti koristeltuna koko joukukuun.

Vierailija

Parissa tietämässäni perheessä osa lahjoista jaettiin jo sunnuntaina, kun "pukki aloitti kierroksen täällä mummolassa". On ollut koko aatto saunoineen, kynttilänviemisineen hautausmaalle, lahjoineen jne. muutamaa päivää etuajassa, koska on niin kiva viettää joulua yhdessä. Saahan jokainen tehdä miten haluaa, ei se ole minulta pois, mutta omille lapsille on selittelemistä, kun naapurissa kävikin joulupukki päiviä ennen kuin meillä. Samoin monella on koti joulukunnossa siinä vaiheessa, kun meillä vasta valmistaudutaan ja kun meillä on joulu, kantaa porukka joulukoristeitaan pois ja toteaa, että jaha, seuraavaksi juhlitaan uutta vuotta.

Vierailija

Meillä joulukoristeet laitettiin ensimmäisenä adventtina. Olisi se joulukalenteri vähän hassulta yksinään näyttänyt. Pipareita ja torttuja sekä glögiä ja suklaakonvehteja on nautittu tässä nyt muutaman viikon. Voi sitten aattona keskittyä ruokiin. Toissapäivänä laitettiin kuusi. Isomman siivouksen tein viime viikolla, huomenna vielä kevyt siistiminen aattoa varten. Lahjat on ostettu hyvissä ajoin, nyt niitä sopivissa väleissä yritän paketoida. Huomenna saunotaan. Aattona sitten varsinainen juhla. Miksi? Ei vaan mitenkään ehdi muutamassa päivässä tätä kaikkea ja kyllä, uuteen vuoteen mennessä mielellään kaikki jouluiset, valoja lukuunottamatta, on siivottu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi joulua pitäisi juhlia juuri tiettynä päivänä?

Koska joulu(aatto) on juuri tiettynä päivänä. Parin-kolmen päivän siirto suuntaan tai toiseen on ymmärrettävää, jos on töitä, eroperhe tai joku muu fiksu syy.