Kaverin kanssa kiistaa siitä kuinka paljon asunnonostajat katsoo asunnon tyyliä
Kertokaahan pliis kaikki, että kuinka paljon kiinnittäisitte asuntoa ostaessa huomiota asunnon tyyliin.
Kaveri ei ole mikään sisustajatyyppi ja hänen mielestään suurin osa ihmisistä katsoo vain onko asunto siisti.
Itse on vaikea kuvitella, että haluaisin muuttaa asuntoon, joka on vasta remontoitu, mutta ei yhtään omaan makuun. Eli käytännössä maksaisi remontin kahteen kertaan.
Kommentit (19)
Tietenkin katson ja laskeskelen koko ajan mielessäni, paljonko minulle epämieluisten yksityiskohtien vaihtaminen maksaisi. Ruma tapetti olisi ehkä vielä pikkujuttu, mutta lattiapinnoitteiden uusiminen voisi olla jo deal breaker. Melkein on parempi että asunto on remontoitavassa kunnossa, koska hinta on myös alhaisempi. Mutta jos on uusi, hieno, kallis ja väärän värinen parketti, niin alkaa melkein itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai asunnon sisustuksen tyyli vaikuttaa ostohalukkuuteen.
Sisustusta en katso (ollut joskus aivan hirveä), vaan mahdollisuuksia kalustaa mieleiseksi.
Jonkun seinän maalaaminen ei ole maailmanloppu, mutta toki pitää laskea ostohinnan päälle, jos lattia on "väärä" tai kylpyhuoneen kaakelit haluaa vaihtaa.
Mitä tyyliä tässä haettiin? Kiintokalusteita, asunnon materiaaleja vai sisustustyyliä?
Hyvin vähän, mahdollisimman neutraali eli se siisti on tärkeintä kun puhutaan juuri remontoidusta.
Ei kai lattioita ja seiniä lasketa sisustukseksi? Eli sisustusta en katso yhtään, mutta eri pintamateriaaleja kyllä ja tarkastikin.
Kodin siisteys ei ratkaise. Itse asiassa erotan stailatun kodin helposti, ja se, että sohvatyynyt on aseteltu siististi ja tiskipöytä puhdas, ei saa minua tekemään helpommin ostopäätöstä, koska pystyn kyllä sotkunkin takaa näkemään asunnon potentiaalin juuri minulle.
Stailauksella yritetään tietenkin saada parempi hinta kämpästä, mutten halua maksaa siitä, että asuntoa on "meikattu", joten mieluummin katselen ihan perustilassa olevia myytäviä koteja.
Tietenkin se vaikuttaa! Jos keittiö ja kylppäri on juuri remontoitu niin se näkyy hinnassa ja olisihan se turha remontoida heti uudestaan. Siksi en ostaisi asuntoa, jossa on vaikkapa juuri remontoitu ruskea/musta/harmaa keittiö tai kylppäri.
Jos taas remppaa asunnon siistiksi ennen myyntiä mahdollisimman halvalla niin itse mieluummin ostaisin asunnon, jonka voi remontoida itse. Jos taas remppaa asunnon vuokralaista varten niin silloin neutraali ja edullinen remontti on järkevä ratkaisu molemmille osapuolille.
Uusiksi menisi pyökkiparketit, vitivalkoinen suoralinjainen keittiö, vuolukivitakka...eli en todellakaan ostaisi loistokuntoista, mutta ihan väärillä materiaaleilla varustettua kämppää! Tulisi ihan liian kalliiksi!
Kyllä pintamateriaalit ovat sisustusta mielestäni. ON sillä vähän eroa onko laminaatit lattiassa vai oikea puulattia.
Itse en säikähdä muutaman sadan euron tai parin tonnin remontteja. Esimerkiksi tapettien poistoa tai lattian vaihtoa pikkukaksiossa. Pieniin miinuksiin ei budjettini kaadu.
Sen sijaan jos asuntoa myydään keittiö- ja kylpyhuoneremontoidun hinnalla, en osta asuntoa, jossa ei ole valkoisia moderneja keittiönovia ja kylpyhuoneessa valkoisia seinäkaakeileita. Kylpyhuoneen lattia saisi mielellään olla harmaansävyinen. En ikinä ostaisi asuntoa, jossa on hirveän väriset kaakelit vasta remontoidussa kylpyhuoneessa. Paitsi jos hinta on huomattavasti alhaisempi.
Taloa myydessä on huomannut ettei ostajia kiinnosta salaojien kunto, arkkitehtuuri, lämmityskulut tai rakennusmateriaalit vaan siunaillaan ainoastaan sitä jos yksi seinä on maalattu vaikka keltaiseksi.
Käsittämätöntä että satojen tuhansien eurojen kaupassa eniten vaivaa 30€ remontti....
Mutta toki, siistiä pitää olla. Mua henkilökohtaisesti ei kiinnosta asunnon värit ja materiaalit jos olen menossa ostamaan asuntoa jonka aion korjata itselle sopivaksi. En toisaalta haluaisi maksaa siitä että myyjä on vetänyt seinät maalarinvalkoisiksi ja päivittänyt halpiskeittiön
Itse olen ollu ostamassa asuntoa vain tiukalla budjetilla. Silloin katsoin, että asunto on sen verran siisti, että siellä voi hyvillä mielin asua. Oikeastaan melkein mikä vain oli parempi, kuin silloinen asunto. :D Jos vähän joustavammalla budjetilla olisin liikenteessä, niin tapetit tuskin vaikuttaisi jos asunto on kiva, ne saa kuitenkin melko helposti ja pienellä budjetilla vaihdettua. Saattaa olla, että esim. kamala kylpyhuone tai keittiö vaikuttaisi ostopäätökseen, koska niiden remontointi on kuitenkin vähän isompi homma. Lattiasta en osaa sanoa. Tuskin jättäisin ostamatta huonon lattian takia, jos asunto on muuten kiva, vaikka se lattia sitten siihen jäisikin. Ehkä joku vanha muovimatto olisi sellainen, että haluaisin sen pois ja se saattaisi vaikuttaa. Mutta jos lattiassa tosissaan olisi joku vanha muovimatto, niin tuskin se olisi muutenkaan kovin siistiksi remontoitu. Omakotitaloa ostaessa taas pinta on vain pintaa ja enemmän yrittäisin selvittää mitä on pinnan alla, etten kohta omista jotain homeista rötisköä.
Mulla on joustava maku. Kykenen pitämään hyvin erilaisista pintamateriaaleista ja sisustuksista. Sopeudun helposti myös erilaisiin pohjaratkaisuihin. Olen myös pätevä remontoija ja perheessä on ammattilaisia - mutta en välttämättä näkisi tarvetta remontoida hyvin erilaisissakaan kämpissä. Näin ollen mua ei haittaa pätkääkään väärä parketin väri.
Olen oikeasti kiinnostunut rakennuksen ja pintojen kunnosta ja niiden rempan hankaluudesta ja remppakustasnnuksista. Tämän ja sijainnin suhde hintaan on tärkein.
Siisteys monua kiinnostaa jossain määrin. Olen joutunut muutaman ostamani kiinteistön tyhjentämään, ja haluaisin välttää sitä jatkossa. Myös jos sotku on sellaista, että oleellisiin paikkoihin ei näe, se on huono merkki.
Vierailija kirjoitti:
Taloa myydessä on huomannut ettei ostajia kiinnosta salaojien kunto, arkkitehtuuri, lämmityskulut tai rakennusmateriaalit vaan siunaillaan ainoastaan sitä jos yksi seinä on maalattu vaikka keltaiseksi.
Käsittämätöntä että satojen tuhansien eurojen kaupassa eniten vaivaa 30€ remontti....
Mutta toki, siistiä pitää olla. Mua henkilökohtaisesti ei kiinnosta asunnon värit ja materiaalit jos olen menossa ostamaan asuntoa jonka aion korjata itselle sopivaksi. En toisaalta haluaisi maksaa siitä että myyjä on vetänyt seinät maalarinvalkoisiksi ja päivittänyt halpiskeittiön
Varmaan suurin osa meistä asuntoa etsivistä kauhistuisi kirkuvan keltaista seinää. Vaikka salaojien kuntoa ja rakennusmateriaaleja arvostaisimmekin. Toki tosiostaja tietää, että keltaisen seinän maalaa piiloon päivän-parin aikana eikä remonttiin menevä summa ole mitään ostohinnan rinnalla. Voi sitä omasta mielestä hirveää seinän väriä silti kommentoida lyhyesti. :D
Vierailija kirjoitti:
Hih, ostin eroni jälkeen 80-luvun talon. Näytöissä nuoret parit vauvojen kanssa nyrpistelivät tapeteille, minä möngin lattianrajassa ja kattelin vesijakojen kuivuuksia ja kyselin salaojista. Tosiaan pisti silmään kuinka vähän ihmiset halluavat tietää noista hirvittävän kalliita korjauksia aiheuttavista asioista. Ja toisaalta, kuinka osa välittäjistä myy mielikuvilla, ei faktoilla. Mullekin yhden surkean talon kohdalla välittäjä selitti kuinka on kiva istua takkatulen loimussa, ja vähentäähän se lämmityskustannuksiakin. Kun tokaisin, että ai vähentää, tämähän on avotakka eikä varaava niin mutisi tunnelmasta ja vaihtoi puheenaihetta. Kaunis. rempattu keittiö esitellään mutta valesokkelitalossa ne puuttuvat salaojat mainitaan jos niitä kysytään. Kun ostetaan mielikuvia iniin sitten itketään kosteusvaurioisen talon kanssa ja ihmetellään miksi näin kävi. Myös taloyhtiöissä, jaksetaanko kysellä kaikki tulevat rempat sun muut vai ihastutaanko vain sisustusratkaisuihin. Asunnon ostossa pitää käyttää tunteita, mutta järjen käyttö olisi vähintäänkin sallittua. Ja ei nuo rakennusjutut salatiedettä ole, kyllä niihin pystyy jonkin verran perehtymään - ja aina voi kysyä paremmin tietäviltä apua. t. nainen
Katsomme vain ettemme joudu maksamaan muiden tekemistä ei-mieluisista ratkaisuista mutta putket, sähköt (pientalossa myös katot, sokkelit, salaojat, lämmitysjärjestelmät yms.) ovat kunnossa, pohja ja alue ovat hyvät, taloyhtiöstä taas, että se on hyvin hoidettu. Yhden asunnon pinnat, keittiön ja kylpyhuoneen rempanneena olemme kallistuneet siihen, että seuraavaksi kodiksi ostetaan myös mieluiten remontoitava kohde. Kiinteistönvälittäjiin suhtaudun vähän varauksella, koska alalla on myös näitä tietämättömiä myyntisuhareita, näyttöön ottaisin mukaan jonkun remonteista ja rakentamisesta kunnolla ymmärtävän.
Jos vessa on musta tai ruskea - pitää vähentää 20-30 t egee tarjouksesta. Väärä uusi keittiö tuo taas miinusta tarjoukseen. Lasken asunnon hintaa plus kaikkea remppakulua kun ostamme asunnon.
Minua kiinnostaa sijainti, sijainti ja sijainti ja sen jälkeen taloyhtiön tilanne ja asunnon pohja. Parketit ja liedet voi vaihtaa, sillä jos aikoo asua asunnossa vaikka 20 vuotta, ehtii kyllä remontoimaan. Jos taas ostaa sijoitukseen, ei se keltainen seinä ole ongelma, sen saa maalattua piiloon.
En katso edes sitä siisteyttä vaan mahdollisia ongelmakohtia kuten tiskialtaan olevan kaapin tilanne ja keittiön katto. Vilkaiskaa joskus ylös, siellä voi näkyä rasvaa.
Totta kai asunnon sisustuksen tyyli vaikuttaa ostohalukkuuteen.