Siis onko totta että terapia maksaa näin h*lvetisti??!
Päätin tällä viikolla että terapiaan mun on päästävä. On niin paljon asioita menneisyydessä käsittelemättä. Vaikuttaa nykypäivään tuhoisasti. Lääkäritkin on mulle sitä suositellu kovasti. Lueskellut olen nyt tuosta ja järkytyin. Eli pitääkö ensin juosta ties missä psykiatrilla todistamassa pipipäätään ja sitten vielä 3 kk käydä terapiassa OMAkustanteisesti?? Ja sehän maksaa about keskimäärin 80 e kerta? Ja sitten ehkä mahdollisesti VOI saada siihen Kelan tukea
Miten voi olla että mieliltään sairaille on tehty tämä niin vaikeaksi ja kalliiksi? Rahalla saa ja hevosella pääsee? Ihan uskomatonta... Mitä mä teen?
Kommentit (16)
Kyllä, terapeuttien taksat lähtevät tuosta 80 e ylöspäin :-) Hyvin toimeentuleva ammattikunta.
Ja ei sun kai tarvitse omakustanteisesti sitä 3kk käydä yksityisellä, mutta käsittääkseni Kela-korvattavuuteen vaaditaan (muun muassa) se, että jonkinlainen hoitokontakti on ollut olemassa 3kk ajan eli vaaditaan että oot ollut sen ajan kontaktissa esim. terveyskeskuksen psykologiin tai terveydenhoitajaan.
Minä saan Kelan tukea ja maksaa vain n. 22€ kerta. Ei ollut mitään kolmea kuukautta täydellä hinnalla ainakaan minulla. Ja psykiatrilla kävin ensin niin saatiin lääkitys kuntoon (paniikkihäiriöön) ja hän teki myös sen lausunnon joka tarvitaan Kelan tukeen.
Niin ja tuo 22€ on siis 45 minuutin ajalta.
t. 3
Jep, en ole enää vähään aikaan ihmetellyt Suomen mt- potilaiden määrää ja epävakautta. Ennen ihmettelin, että onko todella näin paljon hoitoa selkeästi tarvitsevia, joita ei ole hoitoon kuitenkaan ohjattu. Apua kun ei todellakaan aina saa, vaikka myöntäisi avuntarpeensa ja hakisi sitä. Lääkkeitä kyllä määrätään puoli-ilmaiseksi vaikka sankollinen kerralla, mutta keskusteluavun saanti on joillekin käytännössä mahdotonta. Mt- ongelmia vähätellään täällä ihan valtiovallan toimesta urakalla, surullista mutta totta. Paitsi tosiaan jos on pätäkkää.
On tosiaan kallista :( Minä löysin loistavan terapeutin, joka auttoi minua ahdistuneisuushäiriössä, mutta piti jättää terapia kesken koska minulla ei ollut enempään varaa.
Julkiselta puolelta en saanut aikoja, joten sitä kautta en olisi saanut Kela-korvausta. Kävin yksityisellä psykiatrilla, jonka mielestä terapia ei toimi, vaan jonka mielestä minun olisi pitänyt ruveta hänen asiakkaakseen ja olisi kirjoittanut minulle rauhoittavia lääkkeitä. Hukkaan meni sekin raha.
Ainakin tällä paikkakunnalla sossu maksaa asiakkailleen sen omavastuuosuuden eli terapia on ilmaista.
Kiitos nro 2 infosta! Ja muutkin.
Ei siis ihan niin paha tikki oliskaan. Täytyy miettiä uudelleen, paljonkohan tulisi maksamaan per kk ja saisinko nipistettyä sen jostakin... Eiköhän tää mee tärkeysjärjestyksessä monenkin jutun edelle... vaikka tulot ei päätä huimaa :)
Ap
Huh sentään mitä hintoja. Eikö terapiaa saa aikuiset julkisella puolella ollenkaan? Mun teinityttö saa eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huh sentään mitä hintoja. Eikö terapiaa saa aikuiset julkisella puolella ollenkaan? Mun teinityttö saa eikä maksa mitään.
Hienoa, mun teinipoika ei saa ilmaiseksi, vaikka on ollut ihan osastollakin.
Nuoret ja nuoret aikuiset saavat huomattavasti isomman tuen. Työssäkäyvä aikuinen maksaa itse noin 40-70 euroa per kertakäynti, ja useimmiten niitä käyntejä tulee 5-10 kuukaudessa. Kukin voi siitä laskea, että kenellä on varaa maksaa se noin 200-700e kuukaudessa terapiasta. Vaikka se olisi kuinka hyvä sijoitus omaan terveyteen, niin harvalla työssäkäyvällä siihen on varaa.
Ensi vuonna terapiakorvaukset onneksi nousevat aikuisillakin, niin maksutaakka hieman helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, mun teinipoika ei saa ilmaiseksi, vaikka on ollut ihan osastollakin.
Riippuukohan se sitten sairaanhoitopiiristä. Outoa tuollainen eriarvoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna terapiakorvaukset onneksi nousevat aikuisillakin, niin maksutaakka hieman helpottuu.
Mistäköhän tästä asiasta voisi löytää lisää tietoa? Nimittäin minulla YTHS:n psykologi mainitsi tuosta samasta asiasta syksyllä, silloin yritin etsiä netistä lisää tietoa mutta en löytänyt mitään muuta kuin hallituksen jonkun suunnitelmapaperin.
On todella kummallista, että moneen mielenterveysongelmaan psykoterapia on näyttöön perustuvaa käypä hoitoa, mutta julkisella sektorilla ei käytännössä ole tarjolla varsinaista yksilöpsykoterapiaa. Jos hyvä tuuri käy, saatat päästä jonkun psykoterapiaa opiskelevan opetuspotilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän tästä asiasta voisi löytää lisää tietoa? Nimittäin minulla YTHS:n psykologi mainitsi tuosta samasta asiasta syksyllä, silloin yritin etsiä netistä lisää tietoa mutta en löytänyt mitään muuta kuin hallituksen jonkun suunnitelmapaperin.
Esim. tuossa:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1450331133546.html
"Kuntoutuspsykoterapian korvaukset: Aikuisten mahdollisuudet hakeutua kuntoutuspsykoterapiaan paranevat, sillä yli 26-vuotiaiden terapiakäynneistään maksama omavastuuosuus pienenee. Ensi vuoden alusta kuntoutuspsykoterapiakorvauksen määrä on sama sekä nuorille että aikuisille. Lisäksi korvaustasoja on vain yksi eikä terapeutin koulutustaso vaikuta maksettavan korvauksen määrään. Ensi vuonna Kela maksaa yksilöterapiasta korvausta 57,60 euroa. Aiemmin Kela korvasi 26 vuotta täyttäneiden terapiakäynneistä joko 37 tai 45 euroa. Alle 26-vuotiaille maksettava korvaus oli joko 52 tai 60 euroa."
Hei, nythän on niin, että se 3 kk alkaa juoksemaan siitä, kun se yleislääkäri ensimmäisen kerran ottaa sinut vastaan ja arvioi sen hoidontarpeen. Siinä välissä sitten ehtii jutella terveydenhoitajalle, ehkä psykologille ja käydä siellä psykiatrilla, joka tekee sen dg:n, jolla Kela:n tukea sitten haetaan. Mulla kuukaudet täyttyi opiskelijaterveydenhuollossa. Se Kela:n päätös ei tietääkseni ole vaikea saada. Nyt lisäksi ilmeisesti on niinkin, että aikuisten korvaukset vuoden vaihteessa nousevat samalle tasolle nuorten kanssa, eli hyvitetään 57,60 e kerralta (tieto terapeutilta). En nyt vielä luopuisi hoitoon hakeutumisesta hinnan takia.
Kun aloitin köynnit psykiatrilla, oli vielä erikoistuminen vähän kesken ja maksoi n 65€ 30 min. Nyt 120€/30 min. Käyn enää kerran tai kaksi vuodessa. Kallista mutta minulle hyödyllistä.