Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjavinkkejä 7v tytölle ja 11,5 vuotiaalle pojalle? ov

Vierailija
15.12.2015 |

Joululahjoja mietin siskon muksuille. Nuorempi on ekalla ja osaa jo lukea, ei vielä kunnolla, mutta.. Eli ei ehkä niin "vaikeaa" kirjaa hänelle, mutta ei mitään kuvakirjaakaan (noita nimittäin löytyy jo varmaan pienen kirjaston verran).
Poika on suht "hyvä lukija" (tai siis.. Lukee muutakin, kun vaan Akkareita).
Hintahaarukka voisi olla n. 10-15 euroa per kirja, 20 euroa on ehdoton maksimi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalle voisin suositella Timo Parvelan Ella-kirjoja. 

Vierailija
2/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalle ehdottomasti Lasse-Maijan etsivätoimistoa (esim. kahvilan arvoitus, sellainen uusi painos, missä on värikäs kansi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy lasten äidiltä. Poikahan on varmaan lukenut itse aika paljon. Itse ostaisin ainakin tytölle mielummin jonkun puuhakirjan tai askartelutavaroita. Jos kirja on pakko ostaa niin ostaisin Sintun, Ella-kirjan tai Martin Widmarkin dekkarin. Pojalle jonkun tietokirjan, etenkin jos et ole varma mitä on jo lukenut. Käy kilokirjassa tai vastaavassa niin saat hieman halvemmalla.

PS. Itse en mielellään ottaisi lukutoukalle kirjoja lahjaksi. Meillä 8-v lukee niin nopeasti, että kirjojen ostaminen kotiin on turhaa. Tyttö lukee usein sarjoja, joten hassua, jos niistä omistaa yksityäisiä osia. Lukee viikossa 3-5 kirjaa. Kirjastosta saa ilmaiseksi!

Vierailija
4/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmalle ehdottomasti Lasse-Maijan etsivätoimistoa (esim. kahvilan arvoitus, sellainen uusi painos, missä on värikäs kansi)

Nää on niitä mainitsemiani Martin Widmarkin kirjoja. Ovat lyhyitä ja sopivat hitaamminkin lukevalle.

3

Vierailija
5/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysy lasten äidiltä. Poikahan on varmaan lukenut itse aika paljon. Itse ostaisin ainakin tytölle mielummin jonkun puuhakirjan tai askartelutavaroita. Jos kirja on pakko ostaa niin ostaisin Sintun, Ella-kirjan tai Martin Widmarkin dekkarin. Pojalle jonkun tietokirjan, etenkin jos et ole varma mitä on jo lukenut. Käy kilokirjassa tai vastaavassa niin saat hieman halvemmalla.

PS. Itse en mielellään ottaisi lukutoukalle kirjoja lahjaksi. Meillä 8-v lukee niin nopeasti, että kirjojen ostaminen kotiin on turhaa. Tyttö lukee usein sarjoja, joten hassua, jos niistä omistaa yksityäisiä osia. Lukee viikossa 3-5 kirjaa. Kirjastosta saa ilmaiseksi!

Puuhakirjoja ym. kirjoja + värikyniä ollaan annettu nyt varmaan viitenä jouluna peräkkäin, nyt ne eivät enää uppoa. Helmiä ym. askartelujuttuja annettiin viime jouluna, mutta se ei ollut mikään järin hyvä lahja, tuli nimittäin lapsen äidin suunnalta moitteita, että tähän huusholliin ei tarvitse noita tuoda, vaikka lapsi niitä itse lelukaupassa räpläsi ja "vihjaili", että nämä olisi kivoja.

Siskoltani on turha kysyä mitään. Hänen lahjatoiveensa ovat aina niin utopistisia ettei mitään tolkkua. Pitäisi hommata joku 40-70 euron härpäke tai joku uusi konsolipeli tms. Lapsilla on jo muutenkin hirveästi sitä krääsää ja leluja. Pojalla on varmaan tonnin (puhun nyt painosta, en hinnasta) verran Legoja, tytöllä on varmaan kaapillinen Pet shoppeja ym. hahmoja.

Monena vuotena annettiin pojalle lautapeli, nyt ei lautapelit enää kiinnosta, kun konsolipelit on pop (on oikeasti varmaan jo peliaddikti... Sen verta paljon roikkuu pelaamassa Wiillä ja Pleikkarilla).

Leffoja ei viitsi antaa, heillä on ties kuinka paljon leffoja koneella ja tallennettuna eli sen takia kirja voisi olla kivempi. Saisi tuo tyttökin vähän "inspistä" lukemiseen.

Vaatteita on turha ostaa, varsinkaan poika ei osaa niitä arvostaa. Kaikki pehmeät paketit on yök. Lahjakorttejakaan eivät osaa arvostaa. Haluavat jonkun ihan "oikean" lahjan. 

"Oikeita" kirjoja noilla ei ole hirveästi, ainoastaan niitä kuvakirjoja ja Akkareita. 

Vierailija
6/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirja on kummallekin tosi hyvä lahja. Varsinkin ekaluokkalaiselle vielä hitaasti lukevalle lapselle on tosi kiva saada kokemus siitä, että saa luettua kokonaisen kirjan, ja siihen tulee tartuttua helmpommin, jos kirja löytyy kotoa. Esimerkiksi Lasse-Maijat ja Ellat ovat tosiaan hyviä ekaluokkalaisen kirjoja (tosin Ella-kirjan saavat ainakin joissain kaupungeissa tänä vuonna kaikki ekaluokkalaiset). 

Pojalle kirjan osaisi vinkata myös ehkä kirjakaupan myyjä?

Vierailija
7/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tämän viestin loppua. Luen itsekin useamman kirjan viikossa ja käytän aktiivisesti kirjastoa, mutta on minulla silti kirjahyllyt ja suosikkikirjani hyllyissä. Ne hyvät kirjat on kotona, joihin haluan palata myöhemmin uudestaan, muut voin lukemisen jälkeen myydä tai antaa eteenpäin, jos en halua säilyttää.

Lapset nauttivat tutun tarinan lukemisesta uudestaan, siksikin outo ajatus, ettei kirjoja hankita ollenkaan kotiin.

Vierailija
8/12 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaalle Jo Nesbön Tohtori Proktori-sarjaa, vanhempia osia voi tuurilla löytää tarjouksena. Harry Potteria ainakin löytyy. Suzanne Collinsilla (Nälkäpeli-sarjan kirjoittaja) on Gregor ja Alismaan tarinat -sarja. Tobi Lolness (kirjan nimi).

Nuoremman ikäiselle RIsto Räppääjää paljon ostetaan, itse en niitä jaksa.

En tosin tiedä, meneekö mikään näistä sun budjettiin.

Vierailija
9/12 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaalle suosittelen esim. Ripleyn Usko tai älä (14,99 Anttilassa), Tuula Kallioniemen Pako (15,95 Prismassa), Kalle Veirto: Kivimutka ja pääkallonaama (9,95 Suomalaisessa) tai Timo Parvela & Bjørn Sortland: Kepler62. Kirja yksi: Kutsu. (19,90 Kärkkäinen).

Juuri lukemaan oppineelle tytölle sopisi vaikkapa Reetta Niemelä: Ystäväni Uljas (13,77 Prismassa), Tuula Kallioniemi: Ensiluokkaiset kioskikauppiaat (12,95 Suomalaisessa) tai Tuula Kallioniemen Karoliina-sarja (yhteisnide Karoliina eskarissa 17,95 Suomalaisessa).

Vierailija
10/12 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanikäiset lapset. Ja kirja olisi molemmille mieluinen lahja, poika tykkäisi Neropatin päiväkirjasta tai Timi Möhläristä. Lasse kirjatkin ok tai Goosepumps. Tytölle helppolukuinen eläin tai tyttökaveriaiheinen kirja.

Vierailija
11/12 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinttu-kirjat on ihania, omani lukee niitä aina uudestaan. Ekaluokkalaiset tykkää myös Ella-sarjasta paljon.

Poikien maku vaihtelee. Omani tykkäsi tuossa iässä Rick Riordanin kirjoista. Kannattaa ostaa ykkösosa. Harmi kyllä en muista mikä oli sarjoista paras, yhtä lukuunottamatta kaikki olivat kuitenkin mieluisia. Harry Potter voisi myös kelvata.

Näitä kirjoja voi löytyä halvallakin kun budjettisi on tiukka

Vierailija
12/12 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Veirron kirjat on tuon ikäiselle juuri sopivia!

Jos poika tykkää urheilusta, niin Kiekkotähti-sarjan kirjat kivoja😄