unettomuudesta kärsivät -jos valvotte yön niin yritättekö nukkua enää aamusta?

Vierailija

mikähän on paras tapa toimia?Itse olen kärsinyt kausittaisedta unettomuudesta pitkään.Olen jäänyt sairaslomalle asian vuoksi -joten nyt olisi mahdollisuus edes yrittää saada aamusta jokunen tunti nukuttua,mutta onko se järkevää?
töissä.ollessa oli pakko nousta kuudelta vaikka oksetti,pyörrytti,sydän hakkas eikä muistanut mitään.Työpäivän jälkeen su sitten torkahti istualleen minne mihinkin,yleensä säpsähti hereille vartin päästä,mutta joskus nukkui yön läpensä (klo 18 -06 sohvatuolla.
mikä olisi paras tapa saada nukkuminen kuntoon?nyt olisi siis mahdollista yrittää nukkua aamupäivällä kun lapset on vienyt hoitoon,kitara siis uni velkoja-mutta pistääkö se unirytmin ihan sekaisin?

Kommentit (10)

Vierailija

Itselläni aamulla nukkuminen sotkee rytmiä, joten valvon iltaan ja koitan nukkua ehjät unet seuraavana yönä. Minulla ongelmana on nykyään keskellä yöt heräily, saatan siis herätä kahden ja neljän välillä saamatta enää unta. Uniläkettä on turha enää tuohon aikaan ottaa eikä illalla otettu unilääke vaikuta enää silloin. Työttömänä on onneksi aikaa valvoa, mutta saa nähdä mitä sitten kun pääsee töihin.

Vierailija

Onko unettomuuteen löytynyt syytä.2?
Itse sain imovanen mutta silläkin herään parin tunnin päästä,jonka jälkeen väsyttää älyttömästi mitta en vain nukahda uudelleen.

Vierailija

Unen ja unieytmin korjaamiseen minulla menee nyt Valdoxan 50mg illalla. Auttanut jonkinverran ja siinä on se hyvä puoli, ettei väsytä päivällä. Herään aamulla aina 07-08 vaikka olisinkin nukkunut kehnosti, näin unirytmi on sitten pikkuhiljaa korjaantunut.

Vierailija

Oon kärsinyt unettomuudesta teini-iästä asti ja unilääkitys/ unta tukeva lääke ollut käytössä 20- vuotiaasta asti. Teen kotoa tällä hetkellä töitä, joten nukun sillon kun nukuttaa. Tän hetkinen unirytmi on suunnilleen niin, että nukahan 01 aikaan yöllä ja herään 11-12 aikaan. Eli nukun aamusta. Unen tarve on tosiaan tuo 10-12 tuntia ollut jo vuosia. En tiedä mistä johtuu. Oon käynyt unitutkimuksissakin, eikä siellä ole ollut mitään erikoista.

Vierailija

Mä nukun aina aamusta pitkään jos vaan on mahdollisuus. Enkä edes yritä nukkua aikaisin yöllä, kun tiedän että se ei onnistu. Mulla toimii ihan ok se että nukun arkisin klo 3-4 - 7 (kun on pakko mennä töihin), sitten päiväunet 1,5 h työpäivän jälkeen. Viikonloppuna nukun sitten 4- 12-13 ilman päiväunia. Itse asiassa en enää edes koe kärsiväni unettomuudesta, kun en enää yritäkään nukkua samaan aikaan kuin useimmat. Mulla vaan on vähän erilainen rytmi.

Nukkumatti

Ei missään tapauksessa mitään aamu- tai päiväunia!!!!!!

Univelka tulee kuitata pidentämällä yöunia eli menemällä aikaisemmin nukkumaan. Toisin menettelemällä saa vain unirytmin sekaisin niin kuin sinulla on käynyt.

Herää päivän aikana kunnolla eli ulkoile pari tuntia päivisin ja jätä iltasyöminen ja kofeiini pois. Tarvittaessa muuta kaupungista maaseudulle, jos iltarauhoittuminen ei muuten onnistu.

Mulla uni tulee 5 - 10 minuutin sisällä siitä, kun olen mennyt sänkyyn ja herään aamulla energisenä.

Vierailija

Mä tää vastaus ei nyt auta pätkääkään😐 Kärsin siis unettomuudesta,eli yöunia en saa pidennettyä vaikka kuinka aikaisin menisin petiin..se jos sinulle tulee uni 5-10,minuutissa nukkumaan menosta on hienoa asia.Minä kuten kirjoitin voin valvoa koko yön tai sitten herään 2h,kuluttua nukkumaan menosta---joskus harvoin nukahdan istalleen aikaisn ja nukun ns kellon ympäri.
En käytä kofeiinia ja kuten sanoin olen tähän mennessä herännyt säännöllisellä rytmillä töihin--työ matkani 9km olen "reippaillut"pyöräillen.

Vierailija

Olen nykyisin jatkuvasti niin väsynyt että pakko se on nukkua vaikka keskellä päivää, en unettoman yön jälkeen vain selviä koko päivästä. Ja jos selviän, ei uni tule seuraavanakaan iltana siltikään, ihan kuin olisi jotenkin ylikierroksilla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat