Onko vessa tässä liian avoimella/näkyvällä paikalla?
Kommentit (58)
Vessa on juurikin oikealla paikkaa. Vessassa käynti yöllä ei herätä koko taloa, ja toisaalta ulkoa tullessa pääsee nopeasti vessaan, ekä kenkiäkään tarvitse välttämättä riisua. Muutenkin kaikki vesipisteet on sijoitettu yhteen kasaan kauksi makuuhuoneista, mistä johtuen ratkaisu on edullinen, luotettava a myös häiritseviä
ääniä ajatellen hyvä.
Yläkerran vessan saattaisin ehkä kääntää peilikuvaksi ja siirtää kuvassa alalaitaan käytävään. Näin Vesi ja viemäri ratkaisusta tulisi hieman helpompi ja äänettömämpi
Kaikki vessapelkoiset voi käydä tuolla yläkerrassa... Jos on nyt niin hienot bileet, ettei millään voi olohuoneen vieressä olevassa käydä.
Ei se, että olohuoneesta näkee vessaan , vaan tuossa vessan sijannissa ei ole mitään intimiteettisuojaa. Kiva kestitä vieraita olohuoneessa, kun joku käy lorottelemassa wc:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Outo ohja. En tykkää, että keittiöstä mennään kodinhoitohuoneeseen ja makuuhuoneeseen. Vessan paikka puolestaan on mitä mainioin.
Meillä mennään keittiöstä kodinhoitohuoneeseen. Minusta se on tosi käytännöllistä ja kätevää. Ruuanlaittoon kuuluu tyypillisesti paljon odottelua (odotetaan, että ruoka kiehuu, paistinpannu lämpeää tarpeeksi jne). Kun kodinhoitohuone on keittiön vieressä, voi näinä odotteluhetkinä laittaa pyykin pyykkikoneeseen tai kuivumaan, mutta samalla pystyy kuitenkin helposti vahtimaan hellaa.
Meillä oli vessa noin ja on se noloa kun olohuoneeseen kuuluu lorinat. Sama ongelma on suurimmassa osassa valmistalopohjia. En tekisi itse enää noin.
Te, joiden mielestä wc ei tuossa ole hyvä, mihin siirtäisitte sen tässä pohjassa? Olettaen, että myös jonkinlainen työhuone säilyy.
Plus että myös hajut tulee olohuoneeseen kun vessan oven avaa. Säilytystilaongelmaa en ymmärrä. Kaappeja myydään kaupassa.
Plus että myös hajut tulee olohuoneeseen kun vessan oven avaa. Säilytystilaongelmaa en ymmärrä. Kaappeja myydään kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä wc ei tuossa ole hyvä, mihin siirtäisitte sen tässä pohjassa? Olettaen, että myös jonkinlainen työhuone säilyy.
Pykälän verran oikealle. Niin että vessan ovi tulee kauemmas olohuoneesta ja tuo kodinhoitohuoneen syvänne keittiön vastaiselle seinälle?
Tässä on vessa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vessa hyvin.
Ja mihin tuossa laitat pyykit kuivumaan? Suihkuhuoneeseen mahtuu jos jättää pöntön sieltä pois, mutta muuten joudut raijaamaan pyykkitelineen olohuoneeseen. Jos makuuhuoneita on 5-6, on oletettavasti lapsiakin monta jolloin pyykinkuivatustilat tulee tarpeeseen. Ihan vaikka olisi kuivausrumpukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottakaa sitten pohjaa, jossa on avaruutta ja valoa eri puolilta. En tahdo pieniä koppihuoneita vaan sellaisen suuremman tilan.
Eiköhän se ole sun oma homma etsiä kuitenkin.
Olen käynyt kaikki löytämäni talopaketit läpi, eikä tuollaisia avaria ratkaisuja hirveästi ole. Olisi kiva kuulla muiden näkemyksiä siitä, mikä toimisi, kun tahtoo avaruutta eikä koppeja.
En osaa oikein itse hahmottaa, mikä toimisi, mutta kun kysyy muilta, niin ei kukaan muukaan tarjoa mitään. Kaikki löytävät heikkouksia, mutta kukaan ei ehdota, mikä toimisi.
Rahalla saat avaruutta. Palkkaat arkkitehdin suunnittelemaan sen 250 m2 kämpän. Sitten rakennat kappaletavarasta 5000 m2 tontille.
Itse en tykkää, hylkäisin jo nopealla vilkaisulla. Nopeita ajatuksiani:
Vessa on todellakin liian keskeisellä paikalla, näkyvyys olohuoneeseen on todellakin huono juttu,
En tykkää myöskään siitä, että takakuistille mennään kodinhoitohuoneen kautta. Pienten lasten perheessä varmaan käytännöllistä, mutta lapset kasvavat. Itse haluaisin, että takakuistille on helppo kantaa astioita ja ruokia, ei khh:een kautta.
En tykkää myöskään siitä, että yhteen makkariin mennään keittiön kautta. Itse en noista avokeittiöistä tykkää, tosin muuta ei taideta nytkyisin suunnitellakaan. Keittiössä kokkaillaan, kolistaan ja hurisutellaan kodinkoneita, hermo menisi, jos keittiössä ei olisi ovea. Itse tykkään, kun keittiössä pieni pöytä arkikäyttöön, ja vieraille pitäisi olla iso pöytä muualla kuin keittiössä. Itselläni on iso pöytä olkkarissa, istuu siihen hyvin, ja onpa ihana kattaa isolle porukalle ruuat muualle kuin sotkuiseen keittiöön.
Olohuone on liian pieni. Itse tykkään jotenkin "salimaisuudesta". Ja vaikka kuinka olet sitä mieltä, että olkkariin ei tule telkkaria, niin kyllä sille pitäisi olla kunnollinen varaus. Käytännössä vieraidenkin kanssa tuijotellaan telkkariakin.
Kodinhoitohuone on turhan iso. Ja vielä tuo, että kylpytilaan mennään khh:n kautta, on vähän kyseenalainen. En ole tykännyt taloista, joissa on tehty noin. Jotenkin kylpytilan "yleellisyys" puuttuu. Ja eikös tuo suihkutila ollut aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olohuoneesta näkee suoraan vessaan?
Ei näe, vaikka ovi olisi auki. Onko aivan kau-hee-ta oikesti, jos vessan ovi on näkyvillä? Ehkä voisi lisätä talon nurkalle ulkohyyskän ovi metsään päin?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kodinhoitohuoneeseen menee järjetön määrä neliöitä (12.5?!) ja SILTI saunaan/suihkuun joutuu kulkemaan sen läpi. Kiva vieraiden kanssa saunoa, kun reitti saunaan menee pyykkivuoren ja kuivumassa olevien pikkareiden ohi?
Pakkoko sinun on narulla kuivattaa vaatteita juuri silloin? Sitä paitsi luulisi tuonne kuivurin mahtuvan. Vai eikö rahaa kuivuriin enää ole sen jälkeen kun moinen pytinki on rakennettu?
Muutenkin aika outoa, jos kehdataan saunoa vieraiden kanssa, mutta pikkareita ei saa näkyä :D
56
Kukaan ei tainnut laittaa ehdotusta, millainen olisi hyvä pohjakaavio, jos tahtoo avaran olohuonekeittiötilan.
Ihmeen pitkään tähän kommenttiin menikin. Mieti nyt oikeasti käytännössä kuinka vähän tuolla on kaappeja. Useimmilla perheillä nyt kuitenkinkin on esim. siivousvälineet, petivaatteita, varapeittoja/patjoja/tyynyjä, kesä/välikausi/talvivaatteet, joulukoristeita, vaihtoverhoja/pöytäliinoja, työkaluja, käytöstä tauolla olevia valaisimia/kukkaruukkuja/jne kausitarviketta, säilytettäviä papereita ja mappeja, askarteluvälineitä, ompelukone + muuta vaatehuoltotavaraa, lapsuusmuistoja, harrastusvälineitä, leluja, opiskelutarvikkeita ja välineitä jne. Ilman, että on kuitenkaan hirveästi ylimääräistä "romua ja rättiä". Minne tuonne laitat esim. pyöräilyvarusteet kypärineen? Tai moottoripyöräilykamat? Tai jääkiekkovrusteet? Mulla vie jo pelkät sali+jumppavarusteet puoli kaappia, kun on reppu, useampi vaatekerta (pakko olla että ehtii pestä) + kahdet kengät!
Kuten sanottu, voi toimia jos ei harrasta mitään ja vaatteita on se pari vaatekertaa per asuja, mutta ei normaaliperheelle.