Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikilla muilla on niin menestyvät/lahjakkaat lapset?

Vierailija

Ja meillä ei ole; ei vaikka miten vääntäis. Toinen on ujo, arka, hiljainen ja sosiaalisissa tilanteissa hidas. Koulussa menestyy mutta urheilussa ei.
Toinen on vilkkaampi ja reippaampi joissain tilanteissa mutta koulussa patalaista ja liikunnasta ei ole kiinnostunut ollenkaan. Ei niin mikään laji innosta; pelaisi vain kaikki päivät jos silmä välttää. Huone on kaaos ja ainoastaan järkyttävällä raivoamisella saa joskus siivoamaan kunnolla.

Ja kaikkien kavereiden lapset on koulussa hyviä, oppilaskunnan edustajia, harrastusryhmien toimijoita, nostetaan edustusjoukkuisiin koko seuran nuorimpina jne. On jo nähtävissä nousujohteinen tie huipulle, mitä ikinä päättävätkään tehdä. Mä en kestä kun saan olla onnellinen jos omista lapsista tulee edes ikinä veronmaksajia. Miksi menin lisääntymään, olisi pitänyt tietää että kahdesta keskivertoihmisestä ei sikiä mitään loistavaa.

Kommentit (7)

Vierailija

No katsoppa vaan sinne peiliin ja sieltä syyllinen tuijottaa. Ovatko kersasi ovat saaneet elää kuin pellossa? Arkaa ei ole totutettu sosiaalisiin tilanteisiin ja rämäpäälle ei ole tehty rajoja.

Vierailija

Muista, että suurin osa ihmisistä sijoittuu kuitenkin siihen keskivaiheelle; oli sitten kyse urheilusta tai koulunkäynnistä. Mulle omat lapset ovat loistavia ja maailman parhaita ihan omina itsenään. Kannattaa ihan ensimmäisenä korjata tuo oma asenne lapsiaan kohtaan.

Vierailija

Eivät ole saaneet elää kuin pellossa. Ja mikä rämäpää? Se patalaiskako, jonka huoneen siivoamista/läksyjentekoa/ kaikkea vastenmielistä pitää vahtia/lahjoa/määrätä/raivota aivan koko ajan että saa mitään tapahtumaan? Pärjää toista reippaammin sosiaalisissa tilanteissa muttei kyllä ole mikään rämäpää (=hullunrohkea, vilkas, tekee kaikkea älytöntä); luupää on kyllä.

Toinen on ollut ujo ja arka pienestä pitäen, ei olla tehty numeroa, ollaan kannustettu jne. Ja liikuntaan on yritetty vuosien saatossa suunnilleen kaikkea tällä paikkakunnalla tarjolla olevaa, mikään ei innosta.

Vierailija

Joillekin vanhemmille on niin tärkeää että lapsi on jotain, että heille ei keskivertolapsi kelpaakaan. Tiedän vanhempia jotka puhuvat aina vaan siitä menestyneestä lapsestaan, joskus luulisi että näillä ei muita lapsia perheessä olekaan kun heitä ei noteerata mitenkään. Lapsi oppii nopeasti että vanhemman rakkaus on ehdollista, ja totta kai silloin tehdään kuten vanhempi tahtoo.  En nyt tiedä onko se sitten niin mahtava asia maailmassa, sen verran monta uupunutta kolmekymppistä olen nähnyt, jotka on heränneet ihmettelemään että kenen elämää he oikein elävät ja kenen haaveita toteuttavat, omiaan vai vanhempiensa.

Minä olen todennut, että sellaiset joilla on mahdollisuus yrittää, joita on tuettu ja kannustettu mutta ei pakotettu, ovat henkisesti kestäviä kun elämä alkaa kampittaa. Se oma arvo ei ole ulkoisissa menestymisen merkeissä. Pitkässä juoksussa he pärjäävät oikein hyvin. Elämässä pärjääminen kun on muutakin kuin rahaa ja asemaa. 

Vierailija

No mulla ei oo. Kokeista tuodaan arvosanoja välillä 6-10. Kumpikaan ei oo missään oppilaskunnissa eikä muissakaan. Ovat reippaita, mutta vähän arkoja lapsia. Eivät ikinä saa mitään palkintoja tä stipendejä. Tykkäävät olla kotona. On harrastukset, niissä pärjäävät keskiverrosti. Oon heistä aivan älyttömän onnellinen ja ylpeä. Mulle on ihan sama mitä heistä tulee isona. Kunhan ovat onnellisia.

Vierailija

Juurihan kerroit, ap, että toinen lapsesi menestyy koulussa. Keskity lastesi vahvuuksiin, kiitä ja kehu heitä niistä. Muodostuu hyvän kierre. Lahjajaskin voi olla laiska, ja lähes jokainen teini kokee sekasotkuhuonevaiheen. Aloita etsimällä kummankin lapsrn 2 vahvuutta ja kerto lapsillesi, miten ylpeä olet heistä ja niistä vahvuuksista.

Vierailija

He eivät vain ole lahjakkaita asioissa, missä sinä haluaisit ilmeisesti heidän olevan. Toinen menestyy koulussa, eikö se ole tarpeeksi? Jotkut lapset ovat luonnostaan tietynlaisia, siinäpä ovat. Omasi ovat aivan yhtä hyviä, muista, he ovat lapsia. Harva lapsi on oikeasti kunnianhimoinen, osa on näennäisesti koska saavat varmaan nauttia vanhempien painostuksesta. Mielummin onnellinen lapsuus kuin lista saavutuksista.

Enkä todellakaan usko että "kaikki muut" - tämä perustelu on samalla tasolla, kuin jos 6v. Peustelee Chima Lego tarpeitaan sillä, että kaikilla muillakin on. Olet valikoinut alitajuisesti mihin kiinnität huomiota, laajenna näkökulmaa ja huomaat että lapsillasi menee oikeasti tosi hyvin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat