Minkäikäiselle kerrotte " seksistä" ?
Meillä 4-v. tyttö katsoi illalla avara luonto -ohjelmaa. Tulin saunasta ja tyttö oli katsonut jonkun aikaa yksikseen ja iloisena sanoi " kato, noiden siittimet on kietoutunu yhteen" (ne oli jotain etanoita) ja jotain muita " siitin" -juttuja kertoili myös mitä ohjelmassa oli sanottu. Ajattelin sitten vähän valaista asiaa ettei ala kylillä kertoilemaan mitää " siitin" juttuja ;) Sanoin sitten vaan että siitin tarkoittaa kikkeliä.
No, ohjelmassa puhuttiin paljon parittelusta ja näytettiin kaikenmaailman matoja ja etanoita yms. parittelemassa. Tyttö sitten kysyi tietysti mitä se paritteleminen on. Sanoin että eläinten pitää paritella että ne saisivat poikasia. Sitten tyttö tietysti kysymään multa että " äiti, paritteletko sinäkin?" Minä vaan ylimalkaisesti että " joo, kyllä ihmisetkin parittelee.." . " Tyttö halusi sitten tietää että miten. Sanoin vaan taas epämääräisesti että " ihmiset niinkuin halailee alasti, vähän niinkuin nuo ohjelman eläimetkin on kietoutuneet toisiinsa.." .
Oisko pitänyt kertoa tarkemmin? Mieheni mielestä olisi, minä taas jotenkin menin hämilleni enkä osannut äkkiä päättää mitä/miten paljon kertoisin. Mites teillä muilla, ootteko kertoneet tarkemmin yhdynnästä ja minkä ikäiselle? Nyt kun oon ajatellut asiaa niin oisin voinut kertoa tarkemminkin mutta se tilanne meni nyt noin.. ehkä ensikerralla jos tyttö ottaa asian puheeksi.
Kommentit (5)
tyttö tietää kaikki " vauvajutut" , siis vauva kasvaa kohdussa ja syntyy pimpissä olevasta " synnytysaukosta" eikä siitä reiästä mistä pissa tai kakka tulee jne. mutta tuo itse " hedelmöittymistapahtuma" ;) onkin vaikeampi juttu, tai taitaa olla se vaikeus selittää vaan omassa päässä, lapselle se varmaan on ihan juttu toisten joukossa.
meidän esikoinen 5-v poika ei ole vielä kertaakaan kysynyt suoraan seksistä joten en ole vielä hänelle mitään kertonutkaan. sen tietää kyllä että vauvat kasvaa äidin mahassa ja tulee pois pimpistä.
luin jostain aiheeseen liittyvästä lehtisestä että lapselle tulisi kertoa sitä mukaa kun hän on valmis kuulemaan = kysyy itse. ja että vastaukset saa ollakin aluksi ympäripyöreitä tyyliin " kun äiti ja isi halailee nakuina niin vauva saa alkunsa" . jos lapsi haluaa lisätietoja niin hän sitten tarkentaa asiaa lisäkysymyksillä. eli kääntäen jos lapsi ei ole kysynyt enempää niin annettu vastaus on ollut hänelle ihan riittävän tarkka eikä lisäselitys ole tarpeen sillä kertaa.
Samoilla linjoilla olen monen muunkin kanssa, kerrotaan sitä mukaa kun lasta kiinnostaa. Meidän 7-vuotias tietää kuukautisista ja muut vauvajutut aika tarkasti, mutta yhdynnästä on tähän asti riittänyt tieto, että vauva saa alkunsa, kun isi ja äiti halaa oikein kovasti.
Meillä 3- ja 5-vuotiaita asia alkoi askarruttaa luonnollisesti silloin kun odotin kolmosta. Kysymyksiä tuli harvakseltaan, välillä päivittäin, välillä oli useampikin viikko välissä. Vastasin aina vain siihen, mitä kysyttiin, enkä ruvennut kertomaan enempää. Yksi kerrallaan tuli aina lisäkysymyksiä ja vauvan syntymään mennessä asiakin taisi olla lapsille aika selvä.
Meidän lapset siis tietävät, että vauvan tekemiseen tarvitaan miehen siemen ja naisen siemen. Naisen siemeniä on vatsan sisällä munasarjoissa ja miehen siemenet kehittyvät kiveksissä ja tulevat ulos pippelistä. Miehen siemen viedään pippelillä naisen vauva-aukkoon, jossa se sitten yhtyy naisen siemeneen ja niistä alkaa kasvaa vauva. Vauva kasvaa kohdussa naisen sisällä ja syntyy sitten vauva-aukon kautta tai joskus leikkauksessa vatsanpeitteiden läpi leikkaamalla. Navan kautta napanuoran välityksellä vauva taas saa ravintonsa siellä kohdussa sisällä, eli vauvan ei tarvitse ollenkaan syödä ennen syntymää ;)
Sen sijaan varsinaisesti seksistä, eli siihen liittyvistä tuntemuksista, halusta, intohimosta, kiihkosta, mielihyvästä tai esim. seisomisesta lapsiamme ei ole valistettu. Sen he kyllä tietävät, että vauvoja ei tehdä kenen kanssa tahansa ja pitää olla hyvin valmistautunut ja miettinyt asiaa, jos siihen ryhtyy. Vauvan " tekeminen" on äidin ja isän keskinäinen juttu, eivätkä lapset tai muutkaan vieraat ihmiset voi katsella.
Kuopus nyt ei vielä ole aiheesta erityisen kiinnostunut ollutkaan mutta eilen 4v4kk täyttäneelle esikoiselle on tietyt asiat olleet selviä jo kauan, ainakin 1½ ajan. Eli hän tietää missä se vauva kasvaa (äidin mahassa kohtu nimisessä " kodissa" ), tietää suurinpiirtein miten se vauva sinne menee eli että äidillä ja isällä on kummallakin ns vauvasiemen ja niistä yhdessä alkaa kehittymään sitten se vauva.
Itse seksin harrastamisesta hän ei ole vielä kysellyt vaan tyytynyt siihen että vauvan alullepanoon tarvitaan äidin ja isin kahdenkeskistä hyvänäpitoa:o).
Kohtuajasta, vauvan kehittymisestä ja synnytyksestäkin katseltu kirjoista kuvia ja tietää että vauvat kuten hän ja veljensä syntyivät pimpin kautta, mutta joskus vauva voi syntyä vatsan leikkausaukon kautta.
Niin, meillä tosiaan se tyyli että lapsen kysymyksiin vastaillaan mahd rehellisesti mutta lapsen ikä-ja kehitystason huomioiden ja että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä esim naisen alapää ei ole mikään etupylly tmv.