Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välitodistuksen rasteista

Vierailija
04.12.2015 |

Väliarvostelut saatu kunnialla kotiin. Luvattiin lapselle tietystä keskiarvosta palkkio mutta nyt onkin ongelma. Eihän täällä annettukaan numeroita vaan rasteja!
Osaisitteko antaa hyviä neuvoja mitä nämä rastit vastaisivat numeroissa?
A=10, B=9, C=8, D=7 vai voiko näitä ihan näin suoraan siirtää?
Mielestäni eivät mene ihan näin suoraan ja ollaan keskusteltu miten näistä voisi laskea keskiarvon.
Mielipiteitä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta numerot voisivat mennä vaikka näin:

A=10

B= 8,5

C=7-7,5

D=6

E=5

Vierailija
2/8 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persiistä noi rastitodistukset. Liian paljon tulkintavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin mietittiin samaa.

Entäs sitten kun yhdessä aineessa voi olla jopa neljä eri rastia?

Pitäisikö näistä ottaa ensin aineen sisäinen keskiarvo?

Ja sitten niistä laskea vaiko laskea kaikki rastit muutettuina numeroiksi ja jaettuna kokonaismäärällä?

 

Vierailija
4/8 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai voisi näyttää lapselle että koulunumeroiden keskiarvolla ei niinkään ole merkitystä, tärkeintä on että lapsi oppii ja kehittyy? Jos on enemmän positiivisen kuin negatiivisen puolella niin palkitsisin pienesti. 

Vierailija
5/8 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasteja ei kannatakaan yrittää vääntää numeroiksi. Mikäli katsottaisiin, että lapsi hyötyisi numeroarvioinnista, ne kyllä annettaisiin jo koulussa.

Arvioinnin ydin on _oman_ osaamisen seuraaminen. Varsinkaan koulutaipaleen alussa niiden ei kuulukaan olla verrattavissa luokkakaverin saamaan arviointiin. Lasta arvioidaan yksilöllisesti, ts. Villen rasti voi tarkoittaa toista kuin Kallen rasti samassa kohtaa. Vasta myöhemmin tulee ajankohtaiseksi arvioida lapsia ikään kuin "paremmuusjärjestykseen" (hyi!) tarkkojen kriteerien mukaan, ja sekin oikeastaan vain siksi, että jatko-opinnot vaativat, että lasten todistukset ovat edes jollain tasolla vertailukelpoisia.

Älkää siis turhaan ressatko rastien numerovastineista. Jos lapsenne on parantanut omaa tekemistään (ja tämä näkyy joko niissä rasteissa tai muutoin koulunkäynnissä), niin palkkio on tarpeen. :)

Vierailija
6/8 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

A 10

B 9-8

C 7

D 6-5

E 4

Mitäs mammat sanoo, jos arvioidaan vain lauseilla. Osaat hyvin yhteenlaskut lukualueella 0-20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritetään hiki päässä vääntää sanallisia todistuksia, jotta vanhemmat saavat enemmän tietoa lapsen osaamisesta (toi on siis viisaampien päätös) ja sitten vanhemmat yrittää keksiä miten ne käännetään numeroiksi. :D :D

Vierailija
8/8 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin kesällä ja lapsi vaihtoi koulua sen myötä.

Edellisessä koulussa oli jo viime vuonna numeroarvostelu mutta tässä uudessa koulussa siis nämä rastit.

Lapsella oli ihan ok todistus ja keskiarvo viimeksikin mutta tiesimme että parantaakin voisi, kyse oli ainoastaan lähinnä tuntiaktiivisuudesta ja pienestä ahkeruuden lisäämisestä. Lupasimme siis mukavan, toivotun (kohtuullisen) palkkion jos keskiarvo nousee sovittuun, pikkuisen edellistä parempaan. Emme osanneet ottaa huomioon että uudessa koulussa ei numeroita olisikaan.

Nyt vertailu on tietysti haastavaa. Haluaisimme kuitenkin pitää sopimuksestamme kiinni, monestakin syystä. Siksi meille olisi tärkeää saada nämä eri arviointimuodot vertailukelpoisiksi.

Tarkoituksemme oli ainoastaan kannustaa lasta parantamaan omaa aktiivisuuttaan, ei verrata lasta esim luokkatovereihin.

Kiitokset kaikille jotka ovat miettineet tätä kanssamme.