Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka määritellään alkoholisti?

Vierailija

Eräs ystäväni juo joka päivä lasin-kaksi (isoja laseja) viiniä. Tämän lisäksi hän on usein viikonloppuisin jo ennen neljää menettänyt ajokuntonsa, ja he myös "istuvat iltaa" lähes joka viikonloppu aamuyöhön asti naukkaillen viiniä, joka myös usein loppuu, ja pyytävät jonkun hakemaan lisää.

Olen huolissani. Ystäväni vähättelee juomistaan, verraten sitä Espanjassa olevaan elämäntyyliin.

Onko hän alkoholisti?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ei vielä noilla määrillä ole, mutta jos hänen olisi mahdotonta tai hyvin vaikeaa olla ilman tuota juomista, niin sitten hän on tai ainakin liukumassa alkoholismiin.

Vierailija

En puhu itsestäni, vaan ystävästäni. Itse en juo viiniä ollenkaan (saan järkyttävän päänsäryn), enkä muutoinkaan juuri alkoholiin koske. Ehkä siksi nuo määrät tuntuvat minusta suurilta?

Vierailija

Ketkä he? Puhut ystävästäsi ja seuraavassa lauseessa onkin "he"?

Tarkenna ilmaisua, niin joku voi innostuakin vastaamaan. 

Amok

Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni juo joka päivä lasin-kaksi (isoja laseja) viiniä. Tämän lisäksi hän on usein viikonloppuisin jo ennen neljää menettänyt ajokuntonsa, ja he myös "istuvat iltaa" lähes joka viikonloppu aamuyöhön asti naukkaillen viiniä, joka myös usein loppuu, ja pyytävät jonkun hakemaan lisää.

Olen huolissani. Ystäväni vähättelee juomistaan, verraten sitä Espanjassa olevaan elämäntyyliin.

Onko hän alkoholisti?

Onko juomisesta haittaa tai vaaraa henkilölle itselleen tai muille. Ei käynyt tekstistä ilmi. Ulkopuolisen paheksunta ei ole em. tyyppinen haitta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä minun pitäisi asialle sitten tehdä? Vai tehdäkö mitään?

Eipä se sulle kuulu. Jos olet oikeasti huolissasi, voit tietysti sen sanoa, mutta jos toinen sanoo ettei huolen aihetta ole, anna olla. Omapa on asiansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ketkä he? Puhut ystävästäsi ja seuraavassa lauseessa onkin "he"?

Tarkenna ilmaisua, niin joku voi innostuakin vastaamaan. 

Niin siis ei ystäväni toki yksin iltaa istu, on hänellä puolisokin.

Siksi "he".

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko hän alkoholisti?

Onko juomisesta haittaa tai vaaraa henkilölle itselleen tai muille. Ei käynyt tekstistä ilmi. Ulkopuolisen paheksunta ei ole em. tyyppinen haitta.

Itse en nyt tässä paheksu. Olen vain vilpittömästi huolissani. Perheessä on alaikäisiä lapsia, jotka ovat kotona iltaisin ja viikonloppuisin. Jos vanhemmat eivät ole ajokunnossa, ja jotain sattuu... mitä sitten tehdään?

Itse en juurikaan käytä alkoholia, siksi nämä juomamäärät itseäni kauhistuttavat.

He (eikä ystäväni hän) ole varsinaisesti vaaraksi kellekkään. Jos ei lievää meluhaittaa välillä lasketa kun on useampi lasi kumottu ja keskustellaan äänekkäästi.

-ap

Vierailija

Olen Ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että määrät ovat huolestuttavia. Jos juominen tapahtuu todellakin joka ilta, on alkoholismiin luisuminen kyllä lähellä. Jonkin asteinen riippuvuus tuossa jo varmasti on kehittynyt.

Lisäksi ainakin naisella viikkokohtaiset riskirajat todennäköisesti paukkuvat tuossa ja Suomessahan nämä rajat ovat tunnetusti enemminkin liian korkealla kuin matalalla. Minusta tilanne on huolestuttava. 

Vierailija

Kiitos 12!

Olen asiasta maininnut ystävälleni, mutta hän vain vähättelee asiaa. En ilmeisesti voi tehdä muuta, kuin seurata mihin tämä polku johtaa.

Kurjaa. En toivoisi hänelle ja perheelleen mitään ikävää.

-ap

Vierailija

Terveyskeskuslääkäri määritteli minut alkoholiongelmaiseksi koska en juo alkoholia. En ole ikinä pitänyt alkoholin hajusta tai mausta enkä suostu lipittämään alkoholia sosiaalisen paineen vuoksi. En viitsinyt alkaa väittelemään koska olin antibioottikuurin tarpeessa. Saipahan lääkärikin sitten kustannuksellani jutunjuurta päivällispöytäänsä "kamalasta densosta".

Vierailija

Ystäväsi näyttäisi olevan siinä vaiheessa, että suurempaa hätää ei ole, jos kaikki elämän peruspalikat pysyvät ojennuksessa. Mutta jos jokin kriisi esim. työttömyyden tai parisuhdepulmien muodossa kohtaa, siitä voi alkaa nopea liuku juoppouteen ja syviin ongelmiin. Kun "lääke" on tuttu, sitä otetaan enemmän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat