Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyysjaksoni alkaa 1vk ennen kuin tarhan joululoma - saanko viedä lapsen tarhaan?

Vierailija

Jään melko yllättäin työttömäksi joulukuussa, ja oltiin ilmoitettu lapsi tarhaan normaalisti joululomaan asti. Olen jutellut lapsen kanssa (5v) että äiti jää lomalle ennen kuin tarha, mutta hän sanoo että haluaa tarhaan vielä niiksi jäljellä oleviksi (neljäksi) päiväksi, koska tykkää kavereista ja sitten tuleekin melkein kuukauden loma.

Saanko viedä lapsen tarhaan, vai pitääkö pakottaa kotiin kun olen itse kotona? Lapsi on siis vain 5-7h/pv joka tapauksessa.

Kommentit (7)

Vierailija

Miten niin saatko? Kuka kieltää? 

Itse veisin lyhyiksi päiviksi, joulun alla on usein pk:ssa kaikkea kivaa askartelua ja joulupuuhaa.

Vierailija

5v voi ihan hyvin olla tarhassa, jos sinulla on itsellesi mielekästä/hyödyllistä/tarpeellista/omaa tekemistä tuon muutaman päivän ajaksi. Muut tuon ikäiset lapset ovat kuitenkin hoidossa joululomaan asti, leikkikavereita ei helposti löydy. Lomaa on kuitenkin kuukausi tulossa tuon jälkeen, hyvin ehtii viettää äiti-lapsi -aikaa silloinkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten niin saatko? Kuka kieltää? 

Itse veisin lyhyiksi päiviksi, joulun alla on usein pk:ssa kaikkea kivaa askartelua ja joulupuuhaa.

Siis voiko tarha valittaa? Täällä ainakin lto:t aina määkyy ettei lasta saa tuoda tarhaan jos vanhempi ei töissä.

Mutta kiitos vastauksista! Ap

Vierailija

Keksitkö sinä itse jonkun syyn siihen, että et voisi viedä?

Ainoa syy on nimittäin sinun omien korvien välissä, jos sinä olet sellainen mamma, joka on täälläkin aina pauhannut siitä, ettei lapsia saa pitää hoidossa kuin vain työssä ollessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tarha valittaa? Täällä ainakin lto:t aina määkyy ettei lasta saa tuoda tarhaan jos vanhempi ei töissä.

Mutta kiitos vastauksista! Ap

Se asia ei ole lto:n päätettävissä. Ihan Suomen laissa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, josta voit itse ottaa tulosteen finlex-sivulta niille määkijöille.

Toiseksi työttömät syrjäytyisivät täysin, jos eivät voisi lähteä tarvittaessa heti töihin kun lapsella ei ole hoitopaikkaa. Se "heti voi lähteä töihin" on nimittäin monen työttömän ainoa ansio työmarkkinoilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keksitkö sinä itse jonkun syyn siihen, että et voisi viedä?

Ainoa syy on nimittäin sinun omien korvien välissä, jos sinä olet sellainen mamma, joka on täälläkin aina pauhannut siitä, ettei lapsia saa pitää hoidossa kuin vain työssä ollessa.

Mä en itse asiassa ole aikaisemmin juuri ajatellut tätä asiaa kun olen aina ollut töissä.
Olen siitä onnekkaassa asemassa että uusi työpaikka on jo tiedossa, joten ei ole työnhakua tiedossa eikä siten mitään varsinaista syytä viedä lapsi tarhaan - paitsi että lapsi haluaa itse.
Ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat