Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla tulee pakonomaista nieleskelyä flunssassa / kurkkukivussa?

Vierailija

Mulla on ollut vuosikausia sellainen tosi rasittava oire, että kun olen tulossa kipeäksi ja kurkku on karhea, niin mulle tulee nieleskelyrefleksi joka saa aikaan sen etten pysty nukkumaan. Mulla on usein kurkkuoireita kun olen flunssassa ja jos kurkku tulee ihan oikeasti kipeäksi, niin se aina turpoaa niin paljon että hengitys ja nieleminen on vaikeaa, siis ruoan nieleminen. Olen miettinyt voisko toi oire johtua siitä, että mulla on jotenkin luonnostaan jo ahdas nielu / kurkku, ja kun se flunssan myötä ärtyy niin se myös hieman turpoaa, joka taas saa kropan luulemaan että siellä nielussa on jotain ja siitä se nieleskely lähtee.?
Tämä on kummallinen ja helvetin rasittava oire, koska kun se nieleskely lähtee käyntiin illalla, niin sitten ei pysty nukkumaan. Olen usein valvonut aamuviiteenkin ennenkuin väsymys on vienyt voiton tai nieleskely loppunut. Onko muita joilla samaa? Ja jatkokysymyksenä, tehdään nielurisaleikkauksia aikuisille, josko siitä voisi olla apua tähän?

Kommentit (8)

Vierailija

Joo, sama täällä. Viime viikolla oli kurkku kipeä, eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. Sitä nieleskeli muutaman sekunin välein. Mulla on kyllä sama juttu, jos nenä on tukossa. Pöristelen sitä jatkuvasti. Molempiin liittyy vähän sellainen pakonomaisuus ja melkeinpä pieni paniikki.

Vierailija

Mun vanhemmalla lapsella on tuota nieleskelyä, ja yleensä se aina johtaa kurkunpäätulehdukseen. Hänellä on semmoinen jännä juttu, että kurkunpäätulehduksen oireet tulevat vain öisin - toki siis muutenkin se alkaa yleensä öisin, mutta lapseni saattaa oireillun yön jälkeen olla suht kunnossa (ei haukkuvaa yskää tai vinkuvaa hengitystä) ja seuraavana yönä oireet taas tulevat. Olen ajatellut, että hänellä on varmasti kyse jostain rakenteellisesti poikkeavuudesta, ehkä sinullakin?

Vierailija

"Mukava" kuulla että muillakin tätä, eli en ole ihan friikki :) Mulla tosiaan tulee flunssan oireiden myötä tämä, ja joskus on niin että joudun jäämään nieleskely-yötä seuraavaksi päiväksi sairaana kotiin vaikken olekaan välttämättä loppupeleissä tullut kunnolla kipeäksi. Mutta kun on valvonut flunssan oireiden kanssa koko yön, on pakko jäädä nukkumaan päiväksi.
Ainoa hetki jolloin kiinitän tähän itse huomiota on ilta / yö. Eli voi olla että nieleskelyä on myös päivällä ja siihen ei vaan kiinitä huomiota, tai sitten tämä ilmenee aina vain öisin. Ja tätä jatkuvaa nieleskelyä seuraa toki myös tosi huono olo, kun nielee noin 20 sekunnin välein ilmaa. Siksi nykyään usein siirryn tyynesti sohvalle valvomaan ja otan viereen ison kulhon popcornia, näkkileipää tms. ja vettä, jotta ei nielisi pelkkää ilmaa vaan jotain konkreettista.
Mutta on juu kyllä todella syvältä tämä oire. Pitänee kysyä työpaikkalääkäriltä olisiko hällä jotain ideaa mistä tällainen voi johtua.

Vierailija

En itse asiassa ole tuota nieleskelyä ajatellut enkä muista, nyt kun on liki 3v, kun olin viimeksi kipeä. Mutta ahtaat röörit minulla on. Jos kurkku kipeä, joudun juomaan kylmää ja vaikka jääpaloja suuhun. Turvotuksen tunne tulee äkkiä, kädet puutuu ja tulee vähän panikoiva olo. Pienenä reagoin moneen ongelmaan kurkulla eli oli palan tunnetta yms. Minulla on todennäköisesti ahtautta poskionteloissa, joten olen miettinyt, että kurkussa varmaan samoin. Nyt on eka kerta, kun kuulen muiden valittavan kurkun turvotuksesta. Tai niin, että se vaikeuttaa hengitystä. Kaikki tutut valittaa vain kurkkukivusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmalla lapsella on tuota nieleskelyä, ja yleensä se aina johtaa kurkunpäätulehdukseen. Hänellä on semmoinen jännä juttu, että kurkunpäätulehduksen oireet tulevat vain öisin - toki siis muutenkin se alkaa yleensä öisin, mutta lapseni saattaa oireillun yön jälkeen olla suht kunnossa (ei haukkuvaa yskää tai vinkuvaa hengitystä) ja seuraavana yönä oireet taas tulevat. Olen ajatellut, että hänellä on varmasti kyse jostain rakenteellisesti poikkeavuudesta, ehkä sinullakin?

Siis noinhan toi kurkunpäätulehdus juuri oireilee. Kurkunpää turpoaa vaakatasossa ja hengitys vaikeutuu ja tulee se haukkuva yskä. Kun ihminen on pystyasennossa turvotus laskee ja oireet katoaa. Seuraavana yönä oireet palaa kun ollaan taas vaaka-asennossa ja kurkunpää turpoaa. Pojallasi on ihan normaalit rakenteet ja normaalit oireet kurkunpääntulehduksessa. 

Vierailija

Mulla on sellaista, että ikäänkuin kurkusta vetää suonta. Olen jo saattanut nukahtaa, kun yhtäkkiä herään tuohon ja on pakko nieleskellä ja yskiä, joskus niinkin kauan, että tulee oksennus. Muina aikoina, kuin silloin kun on kurkku kipeä tai yskä, noihin usein liittyy proput, mutta sillon se hoituu sillä, että poistaa sen propun. Nytkin olen pari viikkoa ollut yskässä ja viime yökin meni tutulla kaavalla, nukahdin, heräsin tuohon "suonenvetoon" ja sitten ei oikeen nukuttukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis noinhan toi kurkunpäätulehdus juuri oireilee. Kurkunpää turpoaa vaakatasossa ja hengitys vaikeutuu ja tulee se haukkuva yskä. Kun ihminen on pystyasennossa turvotus laskee ja oireet katoaa. Seuraavana yönä oireet palaa kun ollaan taas vaaka-asennossa ja kurkunpää turpoaa. Pojallasi on ihan normaalit rakenteet ja normaalit oireet kurkunpääntulehduksessa. 

Kun kerran kävin lääkärissä lapsen kanssa, lääkäri sanoi, ettei voi olla laryngiitti, koska pitäisi päivälläkin olla oireita! Siihen perustin tietoni siitä, että olisi jotenkin poikkeavaa. Ymmärrän kyllä, miksi hengitystiet turpoavat yöllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kun kerran kävin lääkärissä lapsen kanssa, lääkäri sanoi, ettei voi olla laryngiitti, koska pitäisi päivälläkin olla oireita! Siihen perustin tietoni siitä, että olisi jotenkin poikkeavaa. Ymmärrän kyllä, miksi hengitystiet turpoavat yöllä.

Niin, ja lääkäri siis määräsi Ventolinea, mikä ei tietenkään auta laryngiittiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat