Miten lapsesta kasvaa hirveän kateellinen tyyppi?

Seuraa 
Liittynyt23.11.2015

Siis ihan omaani ihmettelen. Vai onko sillä joku ihme ikävaihe nyt 12-vuotiaana, kun kaikki muilla tuntuu olevan paremmin. 

Ihan kaikkea pitäs saada, pitäs päästä ulkomaille, tarttis lumilaudan, tarttis uuden kitaran, tarttis yli satasen talvitakin ihan vaan kun viime vuotinen on tänä vuonna tyhmä ja toisekseen tarttis saada vähintään saman hintaluokan laskettelutakki. Pitäs saada sitä ja tätä ja tota ja kavereista luetellaan joka toinen päivä missä ne kaikki on matkustaneet ja me ei ikinä missään. 

Joo, totta, ei oo käyty reissaamassa Suomen rajojen ulkopuolella. Ei olla kovin varakasta väkeä ja lapsia kuitenkin kolme. Tällä sakilla ei tuu halpaa reissua ees Tallinnanmatkasta. Toisekseen mua ei hirveästi kiinnostaisi. Olen nuorempana reissannut kaupunkikohteissa ja etelänlomilla. Ei järisyttänyt maailmaani niin, että potisin minkäänlaista kaukokaipuuta. Rantalomien ajatteleminenkin puistattaa. Vihaan kuumaa ilmastoa. Suomen kesätkin tuppaa olemaan joskus liikaa :D Testasin Kreikan, enkä tykännyt pätkän vertaa, vaikka kaikenlaista aktiviteettia järkättiinkin. Ihan vaan rannalle lojumaan mua ei saa ku ehkä kilon paloina, jos silloinkaan. 

Ihan kaameen köyhiä nyt ei kuitenkaan olla, on tuo ipana saanut Converset sun muut mitä "kaikilla" on. Mutta ihan kaikkea nyt ei vaan voi saada! Mä olen kuunnellut nytkin kolme viikkoa joka jumalan päivä rutinaa siitä lumilaudastakin. Väliin mahtuu kyllä rutinoita kamujen uusista puhelimista (kaikki saa tietty jotain iPhone kutosia) uusista kalliista takeista ja Uggin kengistä ja herraties mistä muusta, mistä tuo nyt keksii olla katkera. Ja mitä lähemmäs joulu tulee, sitä karmivammaksi tää tuntuu menevän. Lahjalista nyt ei oo pitkä, mutta mitään alle 400€ lahjatoiveita ei tosiaan ole ja tietää jo itsekin, ettei nyt taida ihan tulla semmosta lahjavuorta kuin tahtoisi. Niin siitähän voi rutista jo etukäteen ja tuskailla, kuinka ei voi mennä tammikuussa kouluun, kun ei kaikki on saanut kaameesti superhienoja lahjoja, joista itse vain haaveilee, eikä oo saanut mitään mitä kelpais esitellä ja ja ja .... Vaikka samalla ei ylipäätään puhu kelleen saamistaan asioista, kun ei halua lesoilla... *huoh*

Ainiin. Meidän talokin on ruma ja huono ja ihan liian pieni (6h + k, omakotitalo) tai ainakin se on liian vanhanaikainen. 

Tuun kohta hulluksi! 

Kommentit (11)

se
Seuraa 
Liittynyt20.9.2015

Laita lapsi töihin (mainostenjako tai sitten kotityöt, lapsen/eläintenvahti facebook-ilmoituksella tms) tienaamaan itse rahat tai ainakin osan niistä. Mikään ei tule täällä ilamiseksi. Minusta kuulostaa vähän siltä että olet liikaa joustanut lapsen mielihaluissa jolloin tämä luulee että saa ruikuttamalla kaiken, tai sitten vain murkkuikä puskee päälle.

Vierailija

Vaikea sanoa.
Meillä 15-v ja 14-v on molemmat vaatimattomia.
Olen itsekin melko vähään tyytyväinen, köyhän lapsuuden elänyt. Olemme melko hyvätuloisia. Matkustellaan monta kertaa vuodessa. Kaikkea voi ostaa, jos halutaan.
Olen antanut lapsille pienestä saakka omaa rahaa. Heillä on sitä omassa lompakossa. Nyt myös visa elektron käytössä. Raha ei ole poltellut. He käyttävät rahaa hillitysti. Kuukausiraha 40e ja silti rahaa kertyy edelleen.
Ostan vaatteet ym lisäksi. Esim tyttäreni sai 2 v sitten 300 e takin. Kelpaa edelleen.
Hyvin vaatimattomat joululahjatoiveet. Kännykäksi käy 150 luuri. Ei tarvi olla uusin.
Harrastukset on kalliit. Mutta kaikki muu kohtuullista.
Luultavasti osaavat myöhemminkin elää tulojen mukaan. Raha ei polttele taskussa. Ei ole jäänyt vaille jäämisen ja haluamisen oloa.
En patista töihin. Miksi jakaisi lehtiä tms? 16 v voisi tehdä vähän kesätöitä. Mutta turha liikaa pikkurahoja varten rehkiä.

Vierailija

Joillakin se murrosikä vaan teettää kaikenlaista. Mun kolmesta lapsesta yksi oli murkkuna just tuollainen, kaksi muuta vähään tyytyväisiä Ei meilläkään ollut ylimääräistä rahaa toteuttaa hänen vaatimuksiaan. Sit ku pääsi kesätöihin, tajusi että ei se raha niin vaan sinne kukkaroon tule ja sitämyöten loppui kitinä ja vertailu mitä muilla on.

Vierailija

Viikko ja kk rahoista vaan säästämään sitten. Ja hankkikoon hommia lisäksi. Jos haluaa extraa. Hyvä joutua töihin ja näkemään vaivaa, sellaiset vinkuu vähemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa.
Meillä 15-v ja 14-v on molemmat vaatimattomia.
Olen itsekin melko vähään tyytyväinen, köyhän lapsuuden elänyt. Olemme melko hyvätuloisia. Matkustellaan monta kertaa vuodessa. Kaikkea voi ostaa, jos halutaan.
Olen antanut lapsille pienestä saakka omaa rahaa. Heillä on sitä omassa lompakossa. Nyt myös visa elektron käytössä. Raha ei ole poltellut. He käyttävät rahaa hillitysti. Kuukausiraha 40e ja silti rahaa kertyy edelleen.
Ostan vaatteet ym lisäksi. Esim tyttäreni sai 2 v sitten 300 e takin. Kelpaa edelleen.
Hyvin vaatimattomat joululahjatoiveet. Kännykäksi käy 150 luuri. Ei tarvi olla uusin.
Harrastukset on kalliit. Mutta kaikki muu kohtuullista.
Luultavasti osaavat myöhemminkin elää tulojen mukaan. Raha ei polttele taskussa. Ei ole jäänyt vaille jäämisen ja haluamisen oloa.
En patista töihin. Miksi jakaisi lehtiä tms? 16 v voisi tehdä vähän kesätöitä. Mutta turha liikaa pikkurahoja varten rehkiä.

Mikä vika tässä? Kasvatus on toiminut

Vierailija

Ah, tuo on se niin ihanan kamala varhaismurkkuikä. Tuossa ei välttämättä ole kyse siitä, että et ole osannut kasvattaa. Ikäkausi on niin vaikea: pitää ottaa esikuvaksi cooleja tyyppejä kulkea massan mukana. Muistan itsekin tuon ajan kun olin 11-13 v. Silloin vaan rutisin että mun on saatava potkulauta ja 3310. Lisäksi oli noloa asua rivitalokolmiossa kun muut asuivat 6+ huonetta -omakotitaloissa. Onhan se järjetöntä mutta kuuluu ikään.

Vierailija

Teinit ei tiedä mitä toivoisivat joululahjaksi. Ei tule mitään mieleen.
Hämmästyn kuinka näistä on tullut niin kohtuullisia ja vähään tyytyväisiä
Ennustaa kohtuuteen tyytyväisiä aikuisia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat