Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaako Mehiläisen päivystyksessä käyttää lapsen illalla ihan vaan korvakivun takia?

Vierailija

Olisi nimittäin huomattavasti kätevämpi töiden kannalta (joo... lapsi ON tärkein, mutta silti) käyttää nyt tänä iltana kuin huomenna aamusta. Julkisen puolen päivystykseen ei lasta viedä pelkän korvakivun takia, sen tiedän, mutta entäs yksityiselle?

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi nimittäin huomattavasti kätevämpi töiden kannalta (joo... lapsi ON tärkein, mutta silti) käyttää nyt tänä iltana kuin huomenna aamusta. Julkisen puolen päivystykseen ei lasta viedä pelkän korvakivun takia, sen tiedän, mutta entäs yksityiselle?

Miksi pitää edes mennä lääkäriin? Anna särkylääkettä riittävästi ja lepoa, jos ei perjantaihin mennessä helpota/ yleiskunto huononee, sitten lääkäriin

Vierailija

Tottakai kehtaa. Ja julkisellekin, jos lapsella selvä tulehdus ja historia
Meillä pojalla korvakierteestä seurasi liimakirva. Käytiin jatkuvasti korvalääkärissä yksityisellä lopulta. Tuubit ja kitarisat leikattiin myös

Vierailija

Ai miksei julkiselle puolelle mennä korvakivun takia? Mitkä vaivat ja kivut on sellaisia että sinne saa mennä? Vaikka kyllähän se on nähty että terveyskeskuksessa on se asenne, että jos omin jaloin pääset paikalle, olet terve.
Terveisin tänään yksityisellä lääkärillä käynyt

Vierailija

Eihän julkiselle edes saa aikoja. Hoitoon pääsee yksityisen erikoislääkärin kautta, ja aina on ollut kiire. Julkisen kokematon lääkäri, ei kykene samaan kuin pitkän linjan erikoislääkäri. Kävin viime viikolla.

Vierailija

Totta kai kehtaa. Yksityinen saa rahansa siitä käynnistä, ihan sama heille onko se "aiheeton" vai ei, se on joka tapauksessa sitä tuloa mistä asemat elävät. Eli heille ei oikeastaan turhaa käyntiä olekaan.

Vierailija

Ilman muuta menet heti lapsen kanssa sinne päivystykseen. Mitä nopeammin lapsi saa lääkkeet, sitä nopeammin korva alkaa paranemaan, ja sitä nopeammin lapsi taas kuulee kunnolla ja korva pääsee toipumaan.  Tulehdukset voivat vaurioittaa kuuloa (+kun korva on täynnä märkää lapsi ei välttämättä kuule yhtään mitään), mikä vaikuttaa suoraan lapsen selviytymiseen arkipäivän elämässä, oppimiseen ja kehittymiseen, eikä niiden kanssa kannata pelleillä. Lapsi itse ei osaa kertoa, ettei kuule, tai että kuulemisen kanssa äärirajoilla pinnistelevä korva tuottaa lapselle päänsärkyä ja kipua. 

Korvakipu on lisäksi niin pahaa kipua, ettei sitä meinaa aikuisetkaan kestää. Viimeksi viime viikolla olen nähnyt aikuisen potilaan itkevän kivusta ja hädästä, kun molemmissa korvissa oli märkäinen tulehdus.  Itsekin olen kokenut korvatulehdukset hyvin kivuliaina. Olen aina vienyt lapsen lääkäriin heti kun epäilen korvatulehdusta. Antibioottien sivuvaikutukset ovat ohimeneviä, vaurioitunut kuulo ei välttämättä palaudu ikinä täysin ennalleen.

Vierailija

Häh? Kyllä mä olen lapsen terveyskeskuspäivystykseen ja kuule ihan sairaalaan iltapäivystykseenkin vienyt pelkän korvakivun takia. Aina sieltä on tulehdus löytynytkin. Ja aina on saatu aika, jopa puolen tunnin päähän, puhumattakaan hyvästä ja nopeasta hoidosta. Tämä Espoossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Totta kai kehtaa. Yksityinen saa rahansa siitä käynnistä, ihan sama heille onko se "aiheeton" vai ei, se on joka tapauksessa sitä tuloa mistä asemat elävät. Eli heille ei oikeastaan turhaa käyntiä olekaan.

Näin on. Ja siksi asiakas on aina tervetullut
Julkisella olemme rasite ja kulu. Tosin sote uudistuksen yksityistäminen tarkoittaa verorahojen käyttöä. Ja silloin säästäväisyys on taas hyve yksityisellekin
Paitsi kun maksat omasta pussistasi extra palvelun
Suomessa me maksamme jo nyt enemmän omasta pussista kuin muissa länsimaissa. Suomen terveydenhuollon kokonaiskustannukset ovat nyt alle keskitason. Parjattu julkinen on hyvin tehokas

Vierailija

Julkisen sektorin ongelmana on HOITOON PÄÄSY, tehokkuus ei ole riittävä, suurin osa leikkaussaleista on tyhjäkäynnillä iltaisin, poliklinikat ovat auki virka-aikaan- Julkinen sektori on tehoton mammuttiorganisaatio.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat