Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä nuorelle säästämiseen ja ensiasunnon hankintaan?

Vierailija

Moikka,
Tilanne on sellainen, että vuoden päästä olisi tarkoitus lyödä hynttyyt yhteen poikaystävän kanssa ja muuttaa ensiasuntoon. Töitä olen saanut äskettäin ja ensi syksynä siintää edessä opiskelut. Poikakaverillakin on nyt töitä , mutta lähtee tammikuussa inttiin jonka jälkeen olisi tarkoitus lentää kotoa pois.

Nyt olisimme vailla vanhempien ihmisten neuvoja mm. millaiseen asuntoon ja miten olisi hyvä säästää. Aspia olen jo harkinnut. Kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen! :)

Kommentit (6)

Vierailija

Vaihto-opiskelu ei houkuta. Miksi niin pitäisi tehdä? Oma käsitykseni vaihtariudesta on suuri rahanmeno, vaikkakin vastineeksi saa uusia kokemuksia uudessa maassa. Ap.

Vierailija

Säästämisestä: Perustakaa erilliset säästötilit. Käyttötililtä rahaa tulee käytettyä "huomaamattaan", erilliseltä säästötililtä (jolle ei ole pankkikorttia) rahaa tulee nostettua paljon harkitummin vain todelliseen tarpeeseen.

Nuorena sitä ihan oikeasti pystyy säästämään. Itseäni harmittaa, että silloin tuli elettyä turhankin leveästi: uusia vaatteita, kampaajalla käyntejä, kahviloita, biletystä,... Nyt pelkät lasten päivähoitomaksut on yli 500€/kk (2 lasta ja ihan kunnan tavallinen päiväkoti - se vaan on kallista!), joten tässä kun maksaa miehen kanssa lainaa n. 1000€/kk ja siihen päälle sähkölaskun, autovakuutukset yms. pakolliset niin eläminen menee aikalailla kädestä suuhun ja kampaajat ja kahvilat voi unohtaa, vaikka ihan keskipalkkaisissa hommissa ollaankin.

Asunnosta: Sisustusta tärkeämpää on se asunnon/talon kunto: milloin on uusittu viemärit, entäs käyttövesiputket, onko kosteusvaurioita, onko taloyhtiön talous kunnossa, onko tontti oma vai vuokra ja milloin päättyy vuokra-aika (= mahdollinen vuokran huomattavakin korotus). Jos ette näistä mitään itse ymmärrä, niin käyttäkää puolueetonta asiantuntijaa - se maksaa jonkun verran, mutta tulee taatusti halvemmaksi kuin esim. yllätyksenä tullut putkiremontti.

Vierailija

Kiitos hyvistä vinkeistä! Olen miettinyt ensimmäisiksi vuosiksi muuttamista vuokralle, jonka aikana saisi asp-tilille kerättyä rahaa omaan asuntoon. Onko tässä järkeä vai olisiko parempi muuttaa heti omistusasuntoon? Ap.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat