Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia "suuttumispoliisi" anopin kanssa

Vierailija

Anoppi ei ole koskaan riidellyt oman miehensä kanssa, ja hän ei ymmärrä ollenkaan että meidän perheessä myös negatiivisista asioista voi sanoa . Jos sanon vaikka miehelleni ärtyneellä äänellä että "voisitko huomenna tulla sovittuun aikaan eikä myöhässä", kokee anoppi tämänkin "riitelynä" ja alkaa puuttua tilanteeseen ja puolustaa poikaansa. Koen tämän ahdistavana , ymmärtäisin jos tappelisimme aina tai olisin joku dramaqueen jne, mutta kun meillä menee hyvin, mutta tietysti arjessa tulee välillä ristiriitaisiakin juttuja! Anoppi itse on alistunut aina kaikkeen, ja pelkää negatiivisia tunteita . Onko muilla tällaisesta kokemusta?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Minun äitini torppasi aina kaiken keskustelun, koska ei sanomansa mukaan "halua riidellä". Mykkäkoulua hän kyllä pystyi ja pystyy pitämään kevyesti vaikka kaksi viikkoa saadakseen oman tahtonsa läpi.  Voisin vaikka kirjan kirjoittaa niistä kaikista kommervenkeistä, joita äiti on vuosikymmenien mittaan keksinyt käyttää hyväkseen.

Vierailija

No vähän tollanenhan mun mies on. Jos puhun normaalisti, niin se ei vaivaudu kuuntelemaan. Kun sitten korotan ääntäni, jotta kuulisi paremmin, niin sitten minä oon kamala huutava akka. Ajattelen, että jostain lapsuudenkodista se varmasti tulee, että äänen korottaminen on heti ihan kamalaa sen mielestä.

ytm

Kuulostaa tutulle. Anoppi ja appi korostavat usein, että heillä ei ole ikinä riidelty. Tarkoittaa siis sitä, että erimielisyydet on lakaistu maton alle ja vuosikymmeniä myöhemmin jaksetaan kaivella vanhoja tyyliin olisin halunnut asua rivitalossa mutta isäsi ei. Miheni ei ole oppinut puhumaan omista tarpeistaan ja haluistaan vaan hänestä on kasvatettu liiankin kiltti mukautuja.

Vierailija

Miksi sinun mielestäsi pitää riidellä? Tai miksi puolisolle, maailman rakkaimmalle ihmiselle, pitää sanoa ärtyneesti ja provosoivasti, että "voisitko tulla sovittuun aikaan eikä myöhässä" sen sijaan että sanoisi, että "Ellalla on klo 16.30 aika lääkäriin, joten tule kotiin klo 16.00, niin ehdimme ajoissa." Nykyinen tapasi hoitaa asioita miehesi kanssa vaikuttaa siltä, että tahallasi haluat haastaa riitaa ja pahoittaa muiden mielen.

Muutenkaan en ymmärrä, miksi avioliitto tai parisuhde ylipäätään olisi mikään tunnemyrskyjen tuuletuspaikka. Ihmisille voi olla mukava, myös omale puolisolle. Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Erimielisyys ei ole riitelyä, se on keskustelua.

Vierailija

No minä en taas ymmärrä sitä, että puolisolle pitää tiuskia ja vinoilla, niin kuin aloittaja selvästi tekee. Ja varsinkaan jos kotona on vieraita, ei tulisi mieleenkään "näyttää tunteitaan" vittuilemalla puolisolle. Jos on erimielisyyksiä tai ajankäyttöongelmia, niistä puhutaan normaalilla äänellä sopivalla hetkellä, eikä tölvitä vieraiden läsnäollessa.

Vierailija

Tuo esimerkkijuttu liittyi tilanteeseen, jossa mieheni oli tehnyt monta viikkoa 12-14h työpäiviä ja itse olin kotona unihäiriöisen 10kk vauvan ja 3-vuotiaan kanssa . Mies sanoi tulevansa monta kertaa esim kuudelta, mutta tulikin kahdeksalta, jolloin kaikki hommat siis jäi minulle, myös harrastukseni väliin. Jos olisin haastanut riitaa, niin aika paljon pahemminkin olisin voinut sanoa. Enkä ole kokenut tarvetta esittää mitään appivanhemmille. Jos mies on sanonut seuraavasta työpäivästä , niin sanoin että tule ajoissa (koska monta viikkoa hän on tullut paljon myöhemmin kuin piti, koska on jäänyt tekemään eipakollisia asioita).

Anopin puuttuminen ei kuitenkaan tilannetta paranna millään tavalla! Me kuitenkin rakastetaan toisiamme ja elämme sopuisasti suurimman osan ajasta, joten minusta anoppi puuttuu liikaa ja hänellä on suuria vaikeuksia tajuta, että toisilla on luontevampi suhtautuminen ristiriitoihin jne.. Ja mies tapaa vanhempiaan viikottain , minä harvemmin, mutta väkisinkin anoppi näkee myös oikeita arjen tilanteita . Anopin mielestä on kamala riidellä mutta itse on kertonut pitäneensä miehelleen mykkäkouluja. Että sepä vasta rakentavaa!

Vierailija

Ilmeisesti anoppi asuu teillä, sillä muuten en ymmärrä, miten tämä voi olla aikuisille ihmisille mikään todellinen ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo esimerkkijuttu liittyi tilanteeseen, jossa mieheni oli tehnyt monta viikkoa 12-14h työpäiviä ja itse olin kotona unihäiriöisen 10kk vauvan ja 3-vuotiaan kanssa . Mies sanoi tulevansa monta kertaa esim kuudelta, mutta tulikin kahdeksalta, jolloin kaikki hommat siis jäi minulle, myös harrastukseni väliin. Jos olisin haastanut riitaa, niin aika paljon pahemminkin olisin voinut sanoa. Enkä ole kokenut tarvetta esittää mitään appivanhemmille. Jos mies on sanonut seuraavasta työpäivästä , niin sanoin että tule ajoissa (koska monta viikkoa hän on tullut paljon myöhemmin kuin piti, koska on jäänyt tekemään eipakollisia asioita).

Anopin puuttuminen ei kuitenkaan tilannetta paranna millään tavalla! Me kuitenkin rakastetaan toisiamme ja elämme sopuisasti suurimman osan ajasta, joten minusta anoppi puuttuu liikaa ja hänellä on suuria vaikeuksia tajuta, että toisilla on luontevampi suhtautuminen ristiriitoihin jne.. Ja mies tapaa vanhempiaan viikottain , minä harvemmin, mutta väkisinkin anoppi näkee myös oikeita arjen tilanteita . Anopin mielestä on kamala riidellä mutta itse on kertonut pitäneensä miehelleen mykkäkouluja. Että sepä vasta rakentavaa!

Marrttyyrijollotuksesi ei kiinnosta ketään. Aikuistu ja ota tilanne haltuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nyt pääsit asian ytimeen! Sinä tiuskit miehellesi, koska et kykene elämään elämääsi aikuisten tavoin siitä vastuuta kantaen.

Mies tekee pitkää päivää, OK. Siitä tulee rahaa ja sinä voit olla kotona lasten kanssa. Mutta kun se ei riitä sinulle. Haluat, että mies ei tuo rahaa eikä tee töitä, jotta sinä pääset harrastuksiin. Joihin et jostain syystä voi mennä niin, että vaikka se anoppi hoitaa lapsia sillä aikaa.

Et sinä kovinkaan rakentava kumppani ole, jos et kykene sanomaan miehelle suoraa ja asiallisesti, että sinulla on harrastusmeno ja siksi toivot miehen olevan kotona. Ja että vaihtoehtona on, että viet lapset siksi aikaa hoitoon.

Miehet eivät osaa lukea ajatuksia. Heille pitää sanoa ihan suoraa ja suomeksi, missä mennään ja mikä on asian nimi. Nyt haastat riitaa ja haluat saada kunnon rähinän aikaiseksi sen sijaan että puhuisit asian rauhallisesti.

Ei ihme, että pikkulapsiperheissä isät käy vieraissa. Kotona vaimo vaahtoaa omiaan, mutta ei saa sanotuksi, mikä on todellinen asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Seli seli. Just oikein tyypillinen pikkurouva siinä. Itsellä on oikeus vinkua ja vinoilla, ja selitystä piisaa. Keskustele asiasta miehesi kanssa asiallisesti. Tuollainen nälviminen ei aja asiaa muuhun kuin huonompaan suuntaan. Ristiriitoja ei selvitetä tuolla tavalla. Ja jos sinun mielestäsi on asiallista käyttäytyä huonosti anopin läsnäollessa, miksi anopin pitäisi käyttäytyä sen paremmin? Etkö hyväksy sitä, että anoppisikin saa näyttää tunteensa samalla tavalla kuin sinäkin?

Vierailija

Vaihtoehtoja:

1) Sanot anopille (kohteliaasti), että puhutte miehnne kanss kotonanne ihan niin kuin huvittaa

2) Pyydät miestä sanomaan äidilleen, että lopettaa teidän asioihin puuttumisen

3) heität asian vitsiksi kun anoppi seuraavan kerran paasaa riitelemisestä: onko tää sun mielestä riitelemistä? Kuulisit miten me karjutaan, kun sä et ole paikalla. 

49 annat anopin elää omassa kuvitelmassaan, tuskin sen ikäisenä enää uusia tapoja oppii

Vierailija

Miksi sinun pitää olla miehelle ilkeä siten, että muut sen kuulevat? Ihan kuin hakisit itsellesi yleisöä ja haluaisit samalla vetää anopin mukaan riitaan.

Jos haluat mennä harrastamaan, niin miksi et mene? Ei siihen miestä tarvita. Paitsi sinä, joka mieluummin haastat riitaa kuin ratkaisisit ongelman.

Ehkä anoppi oli siksi hiljaa, että ei halunnut näyttää tyhmyyttään kuten sinä nyt teet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää olla miehelle ilkeä siten, että muut sen kuulevat? Ihan kuin hakisit itsellesi yleisöä ja haluaisit samalla vetää anopin mukaan riitaan.

Jos haluat mennä harrastamaan, niin miksi et mene? Ei siihen miestä tarvita. Paitsi sinä, joka mieluummin haastat riitaa kuin ratkaisisit ongelman.

Ehkä anoppi oli siksi hiljaa, että ei halunnut näyttää tyhmyyttään kuten sinä nyt teet.

Joo ihan kamalan ilkeä on Ap ollut :,(!!! Miten kamalia vaimoja voi ollakaan "tule ajoissa älä myöhässä" on aivan järkyttävä lause , kuinka kukaan voi sanoa näin???

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo ihan kamalan ilkeä on Ap ollut :,(!!! Miten kamalia vaimoja voi ollakaan "tule ajoissa älä myöhässä" on aivan järkyttävä lause , kuinka kukaan voi sanoa näin???

No on se aika paskasi sanottu tilanteessa, jossa toinen kuluttaa kotona rahoja ja toinen joutuu tekemään ylipitkää päivää, että saa laskut maksettua. Ap voisi mennä töihin, silloin ei miehen tarvitsisi raataa mahdottomia aikoja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat