lyheneekö AMK jos on käynyt lukion ja amiskan?

Vierailija

Samalta alalta ja on vielä työkokemusta? Onko kellään kokemusta, eli saako hyväksilukuja ja paljonko suunnilleen?

Kommentit (10)

Vierailija

Riippuu alasta.

Merkonomit voi ainaskin tehdä tradenomitutkinnosta ekan vuoden osallistumalla "merkonomikokeeseen", jos menee läpi niin vuodella tosiaan lyhenee. Eikä vaikuta mitenkään se, että on lukio siellä alla.

Muista aloista en tiedä.

Vierailija

Lukio ei vaikuta mitenkään. Muuta kuin esim. insinöörialoilla voi joutua ottamaan extra matematiikkaa jotta pääsee siinä kärryille, jos on käynyt vain ammattikoulun.

Amk-opiskelijana toista kertaa

Lukio (tai amis) on pohjakoulutus amk-tutkintoon, eli siitä et saa hyväksilukuja. Muutenkin systeemi toimii niin, että alemmasta tutkinnosta ei yleensä saa hyväksilukuja, mutta jos sinulla on samantasoinen tutkinto (toinen amk-tutkinto),niin voit saada hyväksilukuja esimerkiksi pakollisista kielten opinnoista ja vapaavalintaisista opinnoista. Työkokemuksesta tuskin saa missään hyväksilukuja, harvoin hyväksytään korvaamaan edes opintoihin kuuluvia työharjoitteluja, vaikka työkokemus olisi samalta alalta. Jos olet opiskellut avoimessa yliopistossa tai amk:ssa alaan sopivia kursseja, niin niistä kyllä voi saada hyväksilukuja.

Vierailija

Insinööriksi lukiessa ei saa mitään etua. Vaikuttaa vain kahden ensimmäisen vuoden aineiden painotuksiin. Sai valita kumman linjan valitsee. Sen jossa vähemmän matikkaa ja kieliä (lukiopohjaisille) ja enemmän perus tekniikkaa vai amispihaisille jossa painotukset päin vastoin.

Vierailija

Ei lyhene. Ei voi saada hyväksilukuja alempitasoisista opinnoista. Meillä AMK:ssa ainakin hyväksiluetaan vain AMK- tai yliopistotason opintoja.

Vierailija

Mä olen opiskellut insinööripuolella ja viheralalla. Ainoa hyöty saman alan amistutkinnosta molemmissa oli, ettei tarvinnut osallistua kaikkiin ammattiaineiden harjoituksiin opintojen alkupuolella. Aiemmista amk-opinnoista sen sijaan sai hyväksilukuja sen verran, että opinnot lyheni.

bder

Hyväksilukuja saa tosiaan vain amk- ja yliopisto-opinnoista ja nekään ei saa olla yli 10 vuotta vanhoja (aikaraja näin ainakin HAMKissa).

Työkokemuksesta ei saa hyväksilukua mutta voit mahdollisesti suorittaa kursseja AHOT-näytöllä. Kurssit ja näytön sisältö sovitaan tapauskohtaisesti. Esim. Itse suoritin englanninkursseja näytöllä.

Terv. Työn ohessa liiketaloutta opiskeleva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei lyhene. Ei voi saada hyväksilukuja alempitasoisista opinnoista. Meillä AMK:ssa ainakin hyväksiluetaan vain AMK- tai yliopistotason opintoja.

Ei pidä paikkaansa. Itse olin hammashoitaja ja se lyhensi suuhygienisti-opintoja. Muistaakseni hyväksiluettiin 60 opintopistettä. Kyseessä oli aikuisopintolinja.

Eli riippuu varmaan alasta...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat