Tieteellisestä kirjoittamisesta kysymys

Vierailija

Olen kirjoittamassa maisteriopintojeni viimeisiä esseitä ja tässä tällä hetkellä käsillä olevassa vertailen omaa tutkimustani erääseen toiseen alani tutkimukseen tarkemmin. Kysymykseni kuuluukin: Voinko copy-pasteta omaa tekstiäni suoraan gradusta esseeseen vai pitääkö sitä referoida? Tietysti käytän tavanomaista viittaustapaa, mutta tuntuu hassulta kirjoittaa omaa tekstiä uudelleen eri tavoin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Kommentit (10)

Vierailija

Kiitos kakkonen ja kolmoselle - toki osaan, mutta tuntuu pöhköltä kirjoittaa asioita täysin uudelleen, kun ne kerta kävisivät ihan sellaisenaan osaksi esseetä.

ap

Vierailija

Itseäkään ei saa plagioida. Kai osaat kirjoittaa oman tekstisi "omin sanoin" uudelleen? Jos et, niin voi kyllä miettiä että mitä sitten osaat.

Vierailija

Voi hitsit teidän kanssa ihmiset. Ei ole kyse nyt osaamisesta vaan turhan työn välttämisestä. Mutta kiitos, asia selvisi, palaanpa tästä työn ääreen referoimaan.

ap

Vierailija

Itsensä plagioiminen ei ole mahdollista, koska sinulla on oikeus omiin teksteihisi. Minä copypeistaisin kylmästi, kellään ei ole siihen nokan koputtamista. On nimittäin kaksi syytä, miksi yleensä ei saa copypeistata: 1) ilman viitettä se olisi plagiointia ja 2) vaikka olisi viite eli kyseessä ei olisi plagiointi vaan suora lainaus, suorasta lainauksesta ei käy ilmi, onko lainaaja itse ymmärtänyt asiaa, ellei hän osaa selittää sitä omin sanoin.

Nyt tuossa oman tekstin lainaamisessa ei ole tuota jälkimmäistäkään ongelmaa, koska kirjoitatpa haluamasi asian millä sanoilla hyvänsä, olet asian jo ymmärtänyt. Oikea tieteellisyys ei ole pikkutyttömäisen orjallista sääntöjen noudattamista, jos säännöissä ei ole mitään mieltä. Vaatimuksille tulee olla järkevät perusteet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tieteellisistä teksteistä 80% on täyttä sontaa, joten jos luulet tekstisi kuuluvan tuohon joukkoon, älä turhaa vaivaa nää!

Aika alhaisen prosentin annoit...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itsensä plagioiminen ei ole mahdollista, koska sinulla on oikeus omiin teksteihisi. Minä copypeistaisin kylmästi, kellään ei ole siihen nokan koputtamista. On nimittäin kaksi syytä, miksi yleensä ei saa copypeistata: 1) ilman viitettä se olisi plagiointia ja 2) vaikka olisi viite eli kyseessä ei olisi plagiointi vaan suora lainaus, suorasta lainauksesta ei käy ilmi, onko lainaaja itse ymmärtänyt asiaa, ellei hän osaa selittää sitä omin sanoin.

Nyt tuossa oman tekstin lainaamisessa ei ole tuota jälkimmäistäkään ongelmaa, koska kirjoitatpa haluamasi asian millä sanoilla hyvänsä, olet asian jo ymmärtänyt. Oikea tieteellisyys ei ole pikkutyttömäisen orjallista sääntöjen noudattamista, jos säännöissä ei ole mitään mieltä. Vaatimuksille tulee olla järkevät perusteet.

Tämä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat