Mammoilta painava mielipide, kiitos. Lasu vai ei?

Vierailija

Tuttavaperheen äidin isä kuoli puolisen vuotta sitten. Isältä jäi omaisuutta joista sisarukset riitelevät. Tämän perheen oma taloudellinen tilanne on erittäin huono, molemmat työttömiä. Nyt on sähköt katkaistu, vettä ei tule eikä ole varaa lämmityspuihinkaan. Pesulla käyvät nyt vanhassa, lahoamispisteessä olevassa puusaunassa, johon perheen ystävä on lahjoittanut polttopuut.

Lapsia on neljä, iältään 7-13. Heillä ei siis ole kotonaan sähköä, lämpöä eikä vettä, ihan vaan sen takia, että perillinen (äiti) ei suostu myymään perintöään, josta on tehty tarjouksiakin.

Mitä tekisitte, arvon av-raati? Teenkö lasun vai annanko olla, tyyliin jokainen huolehtikoon omista asioistaan.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Mikä se myytävä perintö sitten konkreettisesti on? Ja eikö muilla sisaruksilla ole siihen sananvaltaa?

Kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että köyhiltä ihmisiltä pitäisi kieltää lapsenteko ruoskinnan ja vankeustuomion uhalla.

Vierailija

En oikein ymmärtänyt, mutta jos oikein ymmärsin tämä nainen saattaa olla vieläkin traumatisoitunut ja shokissa isänsä menehtymisen johdosta. Hanki hänelle muuta kautta apua tai sitten painota lasua tehdessäsi että terapia voisi olla hyväksi

Vierailija

Tekisin lasun sähköttömyydestä ja lämmöttömyydestä, jos näkisin, että se haittaa lasten kasvua ja kehitystä.

Suomen talvessa lämmöttömyys saattaa olla ihan henkeä uhkaava tilanne. 

Vierailija

Ettet vaan satu olemaan se omainen, joka haluaisi, että perintötila myydään, jotta sinä saisit rahat? Nyt liioittelet ja yrität saada tukea ajatuksillesi, että voisit hyvällä omallatunnolla uhkailla lasulla, jollei myyntiä tapahdu. Ja ootko itse jopa tehnyt tuon tarjouksen? Roimaan alihintaan tietenkin. 

Näin sitä autetaan ja tuetaan sukulaisia.

Vierailija

Ilman sähköä, sisävettä ja lämmitystä voi tulla hyvinkin toimeen. Jos lapset saavat rakkautta tarpeeksi, ei ongelmaa ole.

Tiedätkö tilanteesta tarpeeksi?

Jos säästää lämmityspuita talven varalle ja pitää siksi nyt sisälämpöä alhaisena -> ei lasuntarvetta, äitihän on rationaalinen ja ajattelee tulevaisuutta

Jos haluaa opettaa lapsille, että ilman sähköäkin tulee toimeen: pelaavat tunnelmallisten kynttilöiden valossa lautapelejä konsolipelien ja tv:n katsomisen sijaan  -> ei lasun tarvetta, tuohan on terveellistä ja ekologista

sisävettä ei tarvita, kunhan puhdasta kaivovettä on saatavilla, näin on eletty vuosisatoja

Vierailija

Ehdottamasti lasu. Ei se ole mikään pahajuttu, perhe saa apua. Ei se ole mikään rikosilmoitus, eikä se tarkoita mitään huostaanottoa. Itse opettajana ja joudumme koulussa tekemään lasuja paljon pienemmästäkin asiasta. Jos huoli lapsista, tilanne täytyy selvittää. Voitko antaa itsellesi anteeksi, jos jotakin sattuu, etkä tehnyt ilmoitusta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettet vaan satu olemaan se omainen, joka haluaisi, että perintötila myydään, jotta sinä saisit rahat? Nyt liioittelet ja yrität saada tukea ajatuksillesi, että voisit hyvällä omallatunnolla uhkailla lasulla, jollei myyntiä tapahdu. Ja ootko itse jopa tehnyt tuon tarjouksen? Roimaan alihintaan tietenkin. 

Näin sitä autetaan ja tuetaan sukulaisia.

En ole sukulainen. Tämän kuolleen naapuri. Perintö on siis vainajan omakotitalo ja kesämökki, joista on tehty ostotarjouksia. Sisaruksia on kaksi, joista veli olisi halukas myymään kaiken, mutta sisar (jolla nämä neljä lasta sähköttömässä ja vedettömässä talossa) ei suostu. Tällä naisella on ilmeisesti jonkinasteisia mt-ongelmia, joten hän ei nähtävästi itse käsitä, että edesmenneen isän omaisuuden myymällä hän saisi rahaa oman talonsa sähköön. Hän haluaa säilyttää mökinkin siitä syystä, että tarvitsee "paikan, jossa rauhoittua".  En todella ole itse hyötymässä tilanteesta millään tavalla, mietityttää vaan, että lapsilla ei siis ole sähköä eikä juoksevaa vettä kotonaan. Lämpöä on nyt ainakin vähäksi aikaa, koska ystävä lahjoitti 10 kuutiota puuta.  Ap

Vierailija

Lasu ei ole mikään kuolemaantuomio tai huostaanotto-automaatti. Lastensuojelussa pyritään auttamaan koko perhettä. Parhaassa tapauksessa perheen asiat järjestyvät. Ja he pysyvät yhdessä. Tee ehdottomasti, lapset ja vanhemmat kärsivät tuossa tilanteessa.

Vierailija

Kiitokset kaikille asiallisista vastauksistanne. Vielä löytyy (ainakin joskus) kunnon AV-meininkiä, eikä pelkkää kettuilua. Olen itse asiassa hämmästynyt ettei aloitukseeni ole tullut provo-huutoja (no, tuo yksi, joka epäili minua edunsaajaksi, mutta saattoihan aloituksestani senkin kuvan saada).

Kysyn vielä, että voiko lasun tehdä nimettömänä, esimerkiksi netissä? En halua puuttua tämän perheen perintöriitoihin, kiinteistöjen myyntiin tai mihinkään muuhunkaan. En tunne heitä kuin pintapuolisesti, mutta tuo puita lahjoittanut ystävä on minunkin ystäväni, joten ihan ensi käden tietoa. Huoleni on siis ainoastaan tuleva talvi ja  ne lapset. Olenko raukkamainen?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat