Kissan ripuli

Vierailija

Molemmalla 5-vuotiaalla (sisä)kissalla alkoi yhtäkkiä ripuli, mikä helpottaa ja mistä voi johtua? Muuten ovat eloisia omia itsejään mutta vatsa on löysällä. Markettiruokaa syövät, nyt olen vaihtanut tosin merkkiä aika tiuhaan tahtiin, voisiko olla syynä?

Kommentit (3)

Vierailija

Keitä kissoille seitiä tai kanaa. Tarjoa sitä muutama päivä ja lisäksi sitä keitinvettä. Ruuan vaihto voi kyllä aiheuttaa ripulia. Apteekista saa jotain apua, mutta olen itse kokenut tehokkaammaksi Zooplussalta tilaamani Luposan Moor Liquidin. Se ei ehdi tähän hätään mutta ehkä jatkossa jos on tarvetta.

Vierailija

Siirry ainakin kuivaruuan osalta eläinkaupan vehnättömään, maissittomaan ja soijattomaan kuivaruokaan.

Monet, siis yllättävän monet kissa reagoivat nimenomaan vehnään ripuloimalla. Tarpeeksi kauan kun syöttää vehnästä, niin oireet tulevat esiin. Vehnä, maissi ja sija eivät kuulu kissan ruokavalioon.

Meille tuli aikuinen kissa, joka oli kanssa ripuloinut tosi usein. Aloin syöttää sille samaa kuin  muillekin kissoillemme (meillä BritCare, muitakin on), niin eipä ole ripuloinut sen jälkeen.

Eläinlääkärimme sanoi, että kissan on tarkoitus syödä elääkseen. Me ihmiset haluamme antaa herkkuja ja vaihdella ruokaa, mutta teemme samalla kissalle karhunpalveluksen, koska silloin niillä usein paino nousee ja sehän ei ole hyväksi kissallekaan. En siis enää vaihda kissojemme ruokaa, saavat samaa kuivaruokaa jatkuvasti, märkäruuassahan on kyllä vaihtelua.

Tuo sei-riisi ehdotus oli toimiva, sillä saa vatsan rauhoitettua hyvin.

Eläinkaupan kuivaruoka on ostettaessa hieman kalliimpaa, mutta koska sen ravintosisält on parempi, kuluu sitä myös vähemmän.

Vierailija

Olen täysin samaa mieltä siitä, että viljatonta kissanruokaa kannattaa käyttää. Vatsa pysyy paremmassa kunnossa ja kokemukseni perusteella myös jätökset haisevat vähemmän, kun kissa pystyy hyödyntämään ruuan kunnolla. Kunnollisen ruuan hintaa on mielestäni turha kauhistella. Hyöty on kuitenkin suuri. Ruokaa todella kuluu vähemmän ja ehkäpä myös eläinlääkärikuluissa säästyy koska kissa voi paremmin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat