Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voisi vielä säästää? Paikalla pihisti elävä bloggari 13–15

Seuraa 
Liittynyt6.5.2015

Miten ruokamenoissa voisi säästää? Mistä saa hankittua halvimmat lastenvaatteet ja -tarvikkeet? Kysy, vinkkaa ja keskustele – keskustelussa mukana Lapsiperheen arkirealismia -bloggari klo 13–15.

Lue juttu bloggarin säästövinkeistä lapsiperheille.

Sivut

Kommentit (33)

Toimitus
Seuraa 
Liittynyt6.5.2015

SIIRRETTY

Mistä enää säästää kun ostaa jo halvinta ruokaa ja jatkojalostaa sitä Marttojen ohjeilla joten ruokahävikkiä ei tule, ja kaikki ostetaan kirpputorilla mitä mahdollista? Ulkomailla en ole koskaan käynyt ja huvitukset on muutenkin vähissä rahapulan vuoksi. Auto on kuitenkin pidettävä että töihin pääsee, ja katto pään päällä ja jotain syötävä, eli miten enää pienennän menoja?

Vierailija

Miten näyttää edustavalta, kun vaate ym. hankintoihin on vähän rahaa? Tai toisinpäin: miten pukeutua edullisesti ilman, että näyttää nuhjuiselta? Kirppareilta löytää runsaasti materiaalia hippi-, rokki- tai boheemityyliin, mutta entä jos arki vaatii vähän klassisempaa ja siistimpää lookia?

Vierailija

Miten saisin vaatteille mahdollisimman pitkän käyttöiän? Ostan paljon vaatteita myös käytettynä mutta tuntuu, että ne nukkaantuvat helposti ja alkavat näyttää virttyneiltä. Sitten ostan taas uusia...

Lapsiperheen arkirealismia
Seuraa 
Liittynyt3.11.2015

Hyvä kysymys.

Jos itse etsin jotain tiettyä, niin huhuilen yleensä aina ensin Facebook-kirppiksillä. Alueellisia kirppiksiä käytän eniten, jotta pääsen mahdollisuuksien mukaan testaamaan vaatetta ennen ostopäätöksen tekemistä. Esimerkiksi tarvitsin noin kuukausi sitten mustan trenssitakin hautajaisiin. Huhuilin Espoon Facebook-kirppisryhmässä ja tunnin sisällä olin saanut pinon tarjouksia. Uudenveroinen Stockman Global-takki kotiutui 10 euron hintaan.

Facebook-kirppikset ovat hyviä mielestäni juuri tässä, jos etsit jotakin tiettyä.

:) / -pp_iida

Seuraa 
Liittynyt3.11.2015

Tätä olen paljon ihmetellyt, kun olen monesti kuullut, että vaatteet nuhjaantuvat ja nyppyyntyvät käytössä. Lasten vaatteet myös, ovathan ne kovalla kulutuksella.

Itse käytän meidän lapsilla paljon ns. halpismerkkejä eli kirppiksiltä kotiutan H&M:n, Lindexin, KappAhl:in, Ciraf:in merkkejä ja vaatteiden hyväkuntoisina pysyminen on yllättänyt. Kuvat eivät ole halkeilleet, värit eivät ole haalistuneet eivätkä vaatteet ole sitä pesunyppyä lukuunottamatta nukkaantuneet. Lasten vaatteet pesen 40 asteessa ja käytän kuivausrumpua sellaisten vaatteiden kuivaamiseen, jotka pesuohjeiden mukaan sen sallivat. Muut pyykit kuivaan telineellä. Näin meillä. :)

Vierailija

Lasten kanssa kotona jaksoin juosta tarjousten perässä mutta kun menin töihin, en enää jaksanut.

Samoin mietin tuota autolla ajamista kaupasta toiseen. Meillä täällä maalla on pidemmät etäisyydet ja tuntuu bensan tuhlaukselta ajella ympäri kylää.

Seuraa 
Liittynyt3.11.2015

Meillä taas kaikki ruokakaupat ovat lyhyehköjen etäisyyksien päässä toisistaan. Itseasiassa kaksi Prismaa löytyy käytännössä saman tien pätkän varrelta (Iso Omena ja Olarin Prisma) eli tarjontaa riittää. Mielestäni on vaivan arvoista käydä useammassa kaupassa hyödyntämässä tarjoukset. Mutta toisaalta minä myös tykkään käydä ruokaostoksilla yksin ja/tai lasten kanssa, joten en koe vaivalloiseksi käydä samalla reissulla tarvittaessa kahdessa eri ruokakaupassa.

Tietysti on eria asia, jos ruokaupasta toiseen on pitkästi ajomatkaa!

Seuraa 
Liittynyt3.11.2015

Lyhyesti vastattuna: kyllä. :)

Pyrin seuraamaan miten vakuutusten vuosimaksu muuttuu vakuutuskauden vaihtuessa ja esimerkiksi meillä ensi vuodelle vakuutusmaksut pomppasivat ~250 euroa ylöspäin. Niinpä tällä hetkellä vakuutusten kilpailutus on meillä ajankohtaista. Katsotaan mihin päädytään. Tällä hetkellä meillä on vakuutukset (kaikki, koti-, henkilö-, matka- ja auton vakuutukset) Fenniassa. Keskittäminen vakuutuksissa kannattaa ja kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi liiton jäsenyys voi tuoda etunaan matkustaja- tai tapaturmavakuutuksen, jolloin jokin vakuutus voi olla tuplana.

DNA:ta puhelinoperaattorina täytyy kehua, sillä sieltä soitetaan asiakkaille vuosittain ja tarkistetaan, että kaikki on ajan tasalla. Meillä oli Elisa Viihteen kautta MTV Total-kanavapaketti, mutta sanoimme sen irti (kuukaudessa säästöä 24,95 €) ja otimme tilalle Netflixin (8,99 €/kk).

Asuntolainaa meillä ei ole, vaan asumme vuokralla, joten sinällään pankin kilpailuttaminen ei vielä ole ollut ajankohtaista.

Vierailija

Lapsiperheen arkirealismia kirjoitti:
Hei! 
Mikä on halvinta ruokaa, teetkö itse vai käytätkö valmisruokia? Olisiko mahdollista säästää työpaikkaruokailussa tekemällä eväät mukaan? Oletko kilpailuttanut auton vakuutukset ja huollot?

Teen leivän itse, suosin kausi vihanneksia ja juureksia, peruna ja syön lihaa melko vähän koska se on kallista. Auto on aikanaan 500e hankittu romu joka kuitenkin toimii ja jos jotain vikaa tulee niin mies korjaa. Uudempi auto veisi varmaan vähemmän bensaa, mutta ei ole varaa laittaa muutamaa satasta autoon. Vakuutuksista on vain pakollinen liikennevakuutus, sekin on jo aikoja sitten kilpailutettu ja bonukset täydet.

Emme käytä edes alkoholia kuin 10e edestä kuussa, baariin ei voi mennä vaikka kaverit kuinka pyytäisivät. Viime aikoina on tuntunut siltä että vaikka mitä tekisi ja yrittäisi, ei se 1000e kk palkka riitä kun bensaan menee jo 150e kuussa eikä bussit kulke edes työpaikan lähelle.

Asumme vuokralla kaksiossa, vuokran suuruus on 600e, mutta halvempaa vuokraa ei ole kuin 20 neliön yksiöissä. Lainanlyhennys ja vastike olisi 200-300e kuussa halvempi mutta tulot on niin pienet ettei pankki myönnä lainaa koska elämiseen täytyy jäädä 700e per henkilö, ja se ei täyty joten yritämme säästää lainaa varten, mutta säästöön ei kerry kuin 50e kuussa.

Hessu

Vierailija kirjoitti:
Hei! 
Mikä on halvinta ruokaa, teetkö itse vai käytätkö valmisruokia? Olisiko mahdollista säästää työpaikkaruokailussa tekemällä eväät mukaan? Oletko kilpailuttanut auton vakuutukset ja huollot?

Teen leivän itse, suosin kausi vihanneksia ja juureksia, peruna ja syön lihaa melko vähän koska se on kallista. Auto on aikanaan 500e hankittu romu joka kuitenkin toimii ja jos jotain vikaa tulee niin mies korjaa. Uudempi auto veisi varmaan vähemmän bensaa, mutta ei ole varaa laittaa muutamaa satasta autoon. Vakuutuksista on vain pakollinen liikennevakuutus, sekin on jo aikoja sitten kilpailutettu ja bonukset täydet.

Emme käytä edes alkoholia kuin 10e edestä kuussa, baariin ei voi mennä vaikka kaverit kuinka pyytäisivät. Viime aikoina on tuntunut siltä että vaikka mitä tekisi ja yrittäisi, ei se 1000e kk palkka riitä kun bensaan menee jo 150e kuussa eikä bussit kulke edes työpaikan lähelle.

Asumme vuokralla kaksiossa, vuokran suuruus on 600e, mutta halvempaa vuokraa ei ole kuin 20 neliön yksiöissä. Lainanlyhennys ja vastike olisi 200-300e kuussa halvempi mutta tulot on niin pienet ettei pankki myönnä lainaa koska elämiseen täytyy jäädä 700e per henkilö, ja se ei täyty joten yritämme säästää lainaa varten, mutta säästöön ei kerry kuin 50e kuussa.

Nimimerkki unohtui. Kiitos kuitenkin vinkeistä :)

Seuraa 
Liittynyt3.11.2015

Vuokralla asuminen on kyllä suhteettoman kallista. Hyvä kuitenkin, että jotain saa kuukausittain säästöön. Meilläkin on edessä säästökuuri asuntolainaa ajatellen, kun palaan töihin ensi keväänä.

Tämä voi nyt kuulostaa jankkaamiselta, mutta oletteko tehneet kuukausittaista seurantaa menoista ja tuloista? Eli, että konkreettisesti näkisi mihin rahaa kuluu, paljonko esimerkiksi teillä kuluu rahaa ruokaostoksiin?

Vierailija

Onko tiedossasi jotain hyvää, simppeliä tietokoneohjelmaa, appsia tms millä voisi näppärästi seurata tuloja ja menoja? Excelille en lämpeä.

Hessu

Vuokralla asuminen on kyllä suhteettoman kallista. Hyvä kuitenkin, että jotain saa kuukausittain säästöön. Meilläkin on edessä säästökuuri asuntolainaa ajatellen, kun palaan töihin ensi keväänä.

Tämä voi nyt kuulostaa jankkaamiselta, mutta oletteko tehneet kuukausittaista seurantaa menoista ja tuloista? Eli, että konkreettisesti näkisi mihin rahaa kuluu, paljonko esimerkiksi teillä kuluu rahaa ruokaostoksiin?

Joo, esimerkki viime kuusta. Tulot (verojen jälkeen) 1500e ( minä kahvilassa töissä, mies toistaiseksi työtön) vuokra 700+40e vesimaksuja ja autopaikka 5e. Bensa 150e, vakuutus+vero n. 50e/kk. Sähkö 50e/kk. Kotivakuutus 10e. Minun ja miehen puhelinlaskut 20e yhteensä. Netti 20e. Hygieenia (pesuaineet sun muut) 10e. Niin ja miehen lääkkeet 50e kuussa.

Eli ruokaan ja muuhun jää 395e kuussa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat