Onko täällä muita, jotka viettävät joulua vain lasten takia?

Vierailija

Oikeasti haluaisin niin skipata koko juhlan. Lähteä pakoon ulkomaille. Vielä viitisen vuotta pitää kestää, sitten lapset toivottavasti jo ymmärtävät.

Kommentit (12)

Vierailija

Miksi lasten takia pitäisi viettää joulua?

Ei kai se sen enempää tarvitse kuin pari pakettia ja kaupasta joku valmis laatikko. Ohjelmasta vastaa telkkari.

Vierailija

Tässä on yksi hyvä puoli lapsettomuudessa. Saa tosiaankin matkustaa jouluksi ulkomaille hyvällä omallatunnolla eikä tarvitse murehtia, riistääkö nyt joltakulta arvokkaita lapsuuden kokemuksia ja perinteitä.

Vierailija

Ei, meillä tykätään jokaisesta syystä, jonka varjolla voi olla iloinen, hössöttää ja hommata hyvää ruokaa ja juomaa ja panna paikat koreaksi! Rakastan joulua ja muutenkin juhlatraditioita, enkä koe pientä organisointistressiä ikävänä - itsehän minä päätän, missä määrin hösään ja missä oikaisen mutkia.

Matkusteleminen on kivaa, mutta kuka nyt haluaa juuri jouluna olla jossain lomakohteen ankeassa tusinahotellissa, lomatkin on juuri jouluna kalleimmillaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yksi hyvä puoli lapsettomuudessa. Saa tosiaankin matkustaa jouluksi ulkomaille hyvällä omallatunnolla eikä tarvitse murehtia, riistääkö nyt joltakulta arvokkaita lapsuuden kokemuksia ja perinteitä.

Yksi monista hyvistä puolista.

Vierailija

Oikeastaan joo. Lasten kanssa on kiva laittaa joulua ja ihana nähdä kun lapset sitä innolla odottavat. Syödään hyvin, ollaan yhdessä ja odotellaan joulupukkia.

Olen myös viettänyt joulun ilman lapsia enkä silloin laittanut joulua mitenkään, sillä en ole jouluihminen yhtään

Vierailija

Ilman muksua varmaan poltettaisiin kynttilöitä, juotaisiin glögiä ja syötäisiin arkisesti... Että kyllä nuo koristeet, kuuset, lahjat, laulut, piparit, joulukalenterit, jouluruuat ja sukulaiset on meidän joulussa ihan vain lapsen vuoksi. En mä mihinkään ulkomaille menis...vaan linnoittautuisin miehen kanssa kaksin kotiin.

Vierailija

Joulu on ollut mulle aina aika evvk, ja olen viettänyt sitä, koska Suomessa on vaikea olla viettämättäkin. Mutta vuosien varrella olen oppinut jotenkin nauttimaan esim. jouluruokien laittamisesta. Mieluiten lähtisin jouluksi kuitenkin johonkin maahan jossa aurinko paistaa ja mieluiten joulua ei vietetä lainkaan. Lähtisinkin, ellei joulun aikaan olisi matkat niin kalliita..

Vierailija

Me lähdetään ensimmäistä kertaa jouluksi ulkomaille. Olen tosi helpottunut. Ei tarvitse riidellä kenenkään kanssa siitä, missä vietämme joulua. Ja lapset rakastavat paikkaa, johon olemme menossa. 

Vierailija

Mistä sinä päättelit, että se joulunvietto viidessä vuodessa loppuu. Sitten jatkossa tuovat omat lapsosensa teille ja järjestät niitä sitten vielä edelleen 30 vuotta. Nyt olemme itse tässä vaiheessa. Olen yrittänyt ideioida jotain vaihtelua, ei nyt vaan enää nappaa ainainen emäntänä oleminen.  Selityksenä tulee aina,  että teillähän on hyvää tilaa, rahaa ja aikaa ja lapset viihtyy, ja voidaan kaikki olla yötäkin, eikä tarvitse yöllä ajaa. Kuitenkin edes yhtenä jouluna haluaisin olla itse se jouluvieras pöydässä.  Mietiskelen tässä mitä se maksaisi jos lähdetään porukalla jonnekin.   Kaikki varmaan taas menee kuten ennenkin, en keksi mitään.  Jotenkin tuntuu kuin se joulunvietto on karkaamassa liiallisuuksiin, haluan pakoon, istun varmaan kellarissa aattona piilossa, kyllä ne lapset mummun aina löytää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä päättelit, että se joulunvietto viidessä vuodessa loppuu. Sitten jatkossa tuovat omat lapsosensa teille ja järjestät niitä sitten vielä edelleen 30 vuotta. Nyt olemme itse tässä vaiheessa. Olen yrittänyt ideioida jotain vaihtelua, ei nyt vaan enää nappaa ainainen emäntänä oleminen.  Selityksenä tulee aina,  että teillähän on hyvää tilaa, rahaa ja aikaa ja lapset viihtyy, ja voidaan kaikki olla yötäkin, eikä tarvitse yöllä ajaa. Kuitenkin edes yhtenä jouluna haluaisin olla itse se jouluvieras pöydässä.  Mietiskelen tässä mitä se maksaisi jos lähdetään porukalla jonnekin.   Kaikki varmaan taas menee kuten ennenkin, en keksi mitään.  Jotenkin tuntuu kuin se joulunvietto on karkaamassa liiallisuuksiin, haluan pakoon, istun varmaan kellarissa aattona piilossa, kyllä ne lapset mummun aina löytää.

Kai se monissa perheissä juuri noin menee. Mummuparka on sitten joulun jälkeen loman tarpeessa...

Jossain vaiheessa lasten tulisi ymmärtäää, että nyt käännetään homma toisin päin, on mummun (ja vaarin) vuoro olla passattavana.

Meillä on onneksi sellainen tilanne, että asumme kaikki samalla paikkakunnalla. Muutama vuosi sitten päätimme yhdessä, että aattona jokainen perhe syö kotonaan ja sitten kokoonnumme yhteiselle kahvi- ja pukki- sekä lahjahetkelle, pojan ja miniän luokse (heillä lapsia, helpompi kuulemma heille).

Näin suvussamme meneteltiin sisarustemme kanssa jo silloin, kun lapsemme olivat pukki-iässä. Mutta tämä oli mahdollista siksi, että mekin asuimme samalla tai ainakin läheisillä paikkakunnilla. Pidempi välimatka tekee asiasta hankalamman.

Vierailija

Te vanhemmat päätätte millainen joulu / joulut teillä on. Kyllä lapset sopeutuu. Ei ole vain yhtä tapaa viettää joulua tai elää elämänsä ylipäänsä. Ja joulutkin voi olla erilaisia. Meillä on vietetty joulua kotona, kylässä ja ulkomailla. Kyllä lapset ymmärtää. Ainahan lapset voi kritisoida ja valittaa mutta vanhemmat päättää. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat