Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peräsuolisyöpäkö? En uskalla lääkäriin

Molla

Mulla on nyt tasan kolme vuotta sattunut ulostaminen ihana kamalasti. Niin paljon, että vedet tulee silmistä.

Vertakin on ulosteessa enkä uskalla mennä lääkäriin, kun pelkään niitä tutkimuksia. Antaako ne rauhoittavia, jos ei muuten uskalla. En tosiaan halua minkäänsortin letkua sinne.

Peräpukamista ei ole kyse.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ummetus? Onko se siis veristä verta vai mustaa? (verinen tulee siitä aukolta/läheltä sitä, musta syvemmältä sisältäsi)

Vierailija

Ei kyllä miltään syövältä kuulosta. Olisihan se kolmessa vuodessa jo edennyt pahemmaksi jos joku syöpä olisi.

Jos sulla on uloste kovalla niin sitten on ihan luonnollista että sen kovan paakun työntäminen ulos sattuu, ja hankaus tekee verenvuotoakin. Toisaalta jos uloste ei ole kovalla niin kyllä se todennäköisin syy tuollaisiin vaivoihin vaan on ne peräpukamat - sisäisiä sellaisia ei itse mitenkään huomaa muuta kuin siitä että kirkasta verta tulee ja voi olla kipuja.

Vierailija

Ap on siis jo käynyt lääkärissä kun peräpukamat on poissuljettu vaihtoehto?

Tuolla kuvauksella olisin itse veikannut ekana juuri niitä peräpukamia tai sitten haavaumia ja ummetusta.

Vierailija

Ummetusta voi olla vaikka ulostaisit joka päivä. Vähän ot, mutta hauska yhteensattuma kun itse pelästyin aamulla, että ulosteeni oli veristä, mutta nyt tarkemmin tutkittuani huomasin sen olevan eilen syömääni punajuurta :'D

Vierailija

Kuulostaa kyllä ummetukselta. Tai fissuuralta, joka on peräaukon suun seudun haavauma, josta vuotelee ulostamisen yhteydessä kirkasta verta ja on kovin kivulias. Suosittelen kokeilemaan jotain apteekin peräpukamatuotetta (helpottavat myös fissuuravaivaa, jos on oikea tuote) ja ulostetta pehmittäviä lääkkeitä/ruokia (luumu, viikunat, jne), jatkoon kuitulisä säännöllisesti. 

Kyllä syöpä yleensä aiheuttaa matkan varrella koko ajan enemmän oireita ja kolme vuotta olisi jo tosi pitkä aika suolistosyövän sairastajana. Oletko laihtunut? Minkä ikäinen olet? Alle 50-vuotiailla peräsuolen syöpää toki esiintyy, mutta on hyvin harvinaista. Ko syöpä myös harvoin oireilee kipuna - sen ongelma on juuri se, että mitään kummempia tuntemuksia se ei yleensä tee vaan oireet ovat hyvin epämääräisiä. 

Lääkärissä ensi alkuun tutkitaan ihan peräaukon seutu, kokeillaan sormella peräsuolta ja kurkataan pienellä muoviputkella peräsuoleen sekä tunnustellaan tietenkin mahaa. Tämän jälkeen katsotaan tarvittaessa verikokeita ja sitten vasta harkitaan tähystystä (pidempiä letkuja peräpään kautta) jos on aihetta. 

Vierailija

Äidilläni samat oireet vuoden, lääkäri vähätteli kunnes yksi yö hän alkoi oksennella koko yön, monta päivää oli ollut ummetusta. Ambulanssilla sairaalaan. Pitkälle edennyt peräsuolisyöpä ja etäpesäkkeitä maksassa :( Aivan liian myöhään hän pääsi hoitoon :(

Vierailija

Lisään vielä, että äidilläni oli ummetusta ja sitä juuri, että moneen päivään ei tullut ulostetta jne. Jos sinulla kuitenkin uloste pääsee tulemaan säännöllisesti, ei varmaan syövästä ole kyse..

Vierailija

Ap. Mene sinne lääkäriin. Nyt.
Mun miehellä oli pari vuotta oireita - jatkuvaa ripulia ja lopulta verta ulosteessa, ennen kuin sain hänet tähystykseen. Peräsuolisyöpähän se. Verta voi olla ulosteessa pitkäänkin, kasvain voi alkaa kehittyä vasta ajan kanssa hyvälaatuiseen nystyrään tai haavaumaan. Et voi tietää jos et tutkittua.
Ps. Mieheni parani, noin 70% paranee, joten rohkeasti tutkimuksiin vain!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että äidilläni oli ummetusta ja sitä juuri, että moneen päivään ei tullut ulostetta jne. Jos sinulla kuitenkin uloste pääsee tulemaan säännöllisesti, ei varmaan syövästä ole kyse..

Ei pidä paikkaansa. Vasta hyvin pitkälle menevät peräsuolikasvaimet umpeuttavat suolen kokonaan.

Vierailija

Aluksi tuseerataan (sormi peppuun). Se ei satu. Sitten otetaan kolmena päivänä ulostenäyte. Mikäli niissä on verta, pääset tähysykseen. Sekään ei satu, lähinnä pierettää jälkikäteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aluksi tuseerataan (sormi peppuun). Se ei satu. Sitten otetaan kolmena päivänä ulostenäyte. Mikäli niissä on verta, pääset tähysykseen. Sekään ei satu, lähinnä pierettää jälkikäteen.

Kävin samasta syystä lääkärissä. Ulkoisia pukamia ei löytynyt. Lääkäri epäili sisäisiä, vaikkei niitäkään tunnustelemalla löytänyt. Passitus verikokeisiin sekä peräpuikkoja (jotka tahraavat).

Kohta on kuukausi mennyt ja pian on jo soittoaika verikokeen tuloksista.

Että se kolme ulostenäytettä taitaa olla urbaania legendaa.

Peräpuikot auttoivat, mutta en kauaa käyttänyt niitä juuri tuhraamisen takia. Reilussa viikossa veren tulo alkoi uudestaan.

Molla

Pelkään, että pyörryn tutkimuksen. Jo näiden lukeminen saa kylmän hien kasvoilleni. Mulla on ollut huonovointisuutta. Olen 40 v. En ole laihtunut, mutta syönkin kyllä aika lailla. Hoikka kyllä olen noin muuten.

Miten te muut uskallatte mennä tuseeraukseen tms.? Antaako ne rauhoittavia, jos kovasti pelottaa.

-AP

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat