Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kohtuullinen hinta työllistymisestä?

Vierailija

Mieheni on ollut työttömänä yli vuoden, itse olen viimeisen vuoden aikana tehnyt pari työpätkää, sitä ennen vanhempainvapaalla joten mitään ökytuloisia ei todellakaan olla, mutta säästöjä kuitenkin saatu kasaan jonkin verran.

Nyt mieheni saisi töitä toiselta paikkakunnalta, missä meillä ei ole sukulaisia eikä ystäviä ennestään. Välimatkaa melkein 600 kilometriä. Muutto tulisi maksamaan PALJON, pelkkä muuttoauto vähintään pari tonnia, siihen vuokravakuudet ja muut päälle.

Työsopimus vakituinen, mutta ei vastaa miehen koulutusta ja palkka huomattavasti huonompi kuin entisissä työpaikoissa eikä käteen jäisi juuri enempää kuin nytkään, kun asutaan edullisesti ja myöskin tuo kulkeminen isovanhempien ja ystävien luo tulee jatkossa maksamaan vaikkei tietenkään päästä montakaan kertaa vuodessa käymään.

Ollaan kuitenkin kallistumassa muuton kannalle, työkokemus tuntuu isolta asialta ja kun työttömyyttä kuitenkin on jo pitempään takana niin ei kauan haluaisi enää jatkaa näinkään. Kuulisin kuitenkin mielelläni kommentteja onko vaakakupissa kuitenkin liikaa asioita. Ja menee myös kauan ennenkuin muutosta johtuvat kulut on paikattu.

Kommentit (9)

Vierailija

Meille isovanhemmat ja sukulaiset ovat sen verran tärkeitä että me ei ainakaan tultais toimeen siten että nähtäis ne vaan muutaman kerran vuodessa. Kyllä siinä menis ainakin mulla mielenterveys.

Meillä tosin tilanne vähän erilainen. Miehellä vakityö ja hyvä palkka mulla taas useampi työttömyysjakso. Sillon tällöin on sijaisuuksia ja lyhyitä pätkiä töitä.

Vierailija

Itse teen duunia josta saa palkkaa kuukaudessa noin 30 euroa enemmän kuin normaali työttömyystuki. Päällä on lisäksi te-toimiston langettama 3 kuukauden karenssi, kun en vastannut muutamaan te-toimiston puheluun. Sen takia en saa siis mitään työmarkkinatukea siihen palkan päällisiksi (ilman karenssia saisin siis noin 400 euroa kuukaudessa, joten palkasta jäisi edes jotain käteen).

On hieman epäreilu olo, kun valmistuimme pari vuotta sitten tuttuni kanssa samasta paikasta ja hänen ei ole kertaakaan pitänyt käydä missään kurssilla tai tapaamisessa. Valmistumisen jälkeen vain kerran soitettiin te-toimistosta. Minulle puolestaan on soiteltu, juoksutettu te-toimiston tapaamisissa, kursseilla ja tietysti olen tehnyt aina silloin tällöin parin viikon - kuukauden pätkähommia ja hakenut töitä oma-aloitteisesti. Ja hölmönä tietysti kertonut hakemista töistä te-toimistolle, joten niiden tuloskin on sitten pitänyt ilmoittaa tai on tullut karenssi. Kaverini on vain elänyt työmarkkinatuella tekemättä mitään. Nyt minä joudun tuon karenssin takia käymään 3 kuukautta töissä samalla palkalla kuin ystäväni saa kotoa eli normaalilla työmarkkinatuella. Aktiivista hakijaa kustaan silmään.

Vierailija

Miettisin kyllä kahdesti, ihan siksi että on aivan erilaista pyörittää sitä arkea kahdestaan, kuin mitä jos siinä ois saatavilla sukulaisilta apua. Varaudu myös siihen, että kun muutatte, niin ensimmäinen vuosi voi olla vaikea, kun lapset purkavat sen ikävän ja pahan mielensä teihin. Lapsille voi olla yllättävän rankkaa muuttaa (meidän lapsille ainakin on ollut.)

Itse miettisin vielä. Miehesi on oikeutettu palkkatukeen kun työttömyyttä on noin pitkään takana. Katsoisin ensin onko siinä omalla paikkakunnalla mitään, mihin palkkatuella pääsisi ja josta voisi löytyä töitä, kun kerran ei ole niin väliä että se vastaa omaa koulutusta. Laskekaa myös ihan realistisesti, että mikä on se taloudellinen hyöty muuttamisesta. Jos muuttoon kaikkine kuluineen menisi sellaiset nelisen tonnia, niin aika paljon saa pienipalkkaisessa työssä tehdä duunia että se on katettu.

Tietenkin vakituinen työpaikka on aina vakituinen (tai toistaiseksi voimassa oleva, sekin työ voi loppua). Mut arvoa pitää antaa myös sosiaaliselle pääomalle jota teillä nyt on (usko pois, ei ole välttämättä helppoa enää aikuisena löytää ystäviä uudelta paikkakunnalta) ja siihen että arki muuten toimii. Ja lapsille pitää antaa kasvurauha, lapset tarvitsevat sen. Muuttaminen esimerkiksi kesken lukukauden altistaa lapsen yksinäisyydelle ja kiusaamiselle ihan tilastollisesti.

Vierailija

Kiitos kommenteista. Alkaa vähän kyllä itseäkin hirvittää mihin on lähdössä. Lapset ovat vielä onneksi pieniä, alle kouluikäisiä, ja kotihoidossa olleet tähänkin asti. Uskon että heille paikkakunnan vaihdos ei sinänsä ole iso juttu mutta toki ikävöivät varmasti sukulaisia ja 5-vuotiaalla muutama pitempiaikainen ystäväkin jo on. Itsekin jään kyllä melko tyhjän päälle, ei työpaikkaa tiedossa eikä ketään tuttuja, se yksinäisyys eniten pelottaa.

Työpaikkoja ei nykyisellä kotiseudulla tunnu kertakaikkiaan olevan vaikka tosiaan palkkatukeakin olisi mahdollista saada. Ja mies pelkää, että työllistymismahdollisuudet heikkenevät koko ajan kun ei kovin monta vuotta ole työkokemustakaan kertynyt vielä.

Vierailija

5,
Tosiaan monesti tuntuu että työkkärin kanssa on hankalinta niillä joilla oikeasti olisi halua päästä töihin.. Todella epäreilua touhua sinunkin tilanteessa!:(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

5,
Tosiaan monesti tuntuu että työkkärin kanssa on hankalinta niillä joilla oikeasti olisi halua päästä töihin.. Todella epäreilua touhua sinunkin tilanteessa!:(

No, pariin puhelun vastaamattomuudesta ei työttömyysturvalain mukaan tule 3 kk karenssia, joten tuo juttu ei pidä sellaisenaan paikkaansa. 3 kuuauden karenssin saa jos itse irtisanoutuu ilman pätevää syytä tai aiheuttaa työsuhteen päättymisen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat