Synnytyksen käynnistys, "paras" menetelmä?

Vierailija

synnytyksen käynnistys mahdollisesti edessä? Mikä olisi "paras" menetelmä? Mitä tulee ottaa huomioon? 

Olisin tietysti toivonut luonnollista käynnistymistä ja ammeen käyttöä kivun lievitykseen. Repeämiä haluaisin välttää niin pitkälle kuin mahdollista, koska haavat paranevat minulla todella huonosti (paraneminen kestää vuosia). Samoin olen erittäin herkkä kaikenlaisille alapäänkautta tehtäville toimrnpiteille.

Kommentit (8)

Vierailija

Tilanteen mukaan käynnistystapa. Mulla on käynnistetty kaikki kolme synnytystä kiireellä kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla. Cytoteciin ym. verrattuna "raaka", tehokas ja nopea tapa käynnistää kun ei ole aikaa kypsytellä käynnistämistä kauempaa mutta ei vielä sellainenkaan tilanne että pitäisi vauhdilla mennä sektioon.

Vierailija

Kalvojen puhkaisulla ei voi käynnistää, jos kohdun suu ei ole edes vähäsen auki. Sillon pitää kypsytellä cytotecilla. Nykyisin käytetään myös ballonkia.

Vierailija

Kyllä se ballonki varmasti on aika hyvä, vaikka sen laittaminen on ilmeisesti ikävää. Mulla käynnistettiin Cytotecilla ensimmäinen synnytys vesien menon takia, eikä pahaa sanottavaa siitä, mutta olen myöhemmin lukenut, että tätä kys. lääkettä ei monessakaan maassa käytetä synnytyksen käynnistämiseen sen sivuvaikutusten takia.

-

Se pitää vielä huomauttaa tuosta omasta käynnistyskokemuksestani, että mä olin tainnut saada kaksi Cytotecia suun kautta ennen kuin kivuliaat supistukset alkoivat (mulla on molemmissa synnytyksissä tullut kivuliaita supistuksia vasta synnytyksen käynnistyessä), ja yövuoron kätilö oli sitä mieltä, että synnytykseni käynnistyi ns. luonnollisesti - edellisestä Cytotecista oli niin pitkä aika. Mutta en osaa itse sanoa tähän mitään.

Vierailija

Kokemuksia on yhtä monta kuin on käynnistykseen joutunutta/päässyttä äitiäkin. Lääkäri päättää, millainen käynnistys sinulle tehdään jos se tulee tarpeeseen. 

Itse voit esittää toiveen, että synnytyksen kulkuun puututtaisiin mahdollisimman vähän, esim. juuri niitä alakautta tehtäviä tutkimuksia vältellen, mutta mitä lääketieteellisempi synnytys, sitä enemmän kaikkea siihen kuuluvaa. Se on kuitenkin sinun itsesi ja vauvan parhaaksi, joten ainoa oikeasti toimiva neuvo on:

Koita rentoutua. 

Se auttaa ihan kaikkeen: sinun psyykkeeseesi, synnytyksen kulkuun ja toipumiseen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mattojen pesu käsin laiturilla.

Mun äiti antoi mulle ohjeen kun olin esikoista odottaessa tilanteessa että aika oli yli ja pian pitäisi käynnistää, että vanhan kansan keino on SSS, eli sauna, seksi ja siivoaminen. Onneksi toimi mulla :D

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat