Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat, tarjotaanko vanhainkodeissa D-vitamiinilisä?

Vierailija

Lueskelin hierojalla jotain terveysaiheista lehteä, missä korostettiin etenkin iäkkäiden D-vitamiinin saannin tärkeyttä. Tästä tuli mieleen, että kuuluuko ns. "normipakettiin" vanhainkodeissa, palvelutaloissa ynnä muissa D-vitamiini, jota voimakkaasti kansallisissa suosituksissa ikääntyneille suositellaan, vai onko se itse ostettava juttu? 

Kommentit (4)

Vierailija

Ei ainakaan siellä tarjottu, missä minä olin harjoittelemassa aikoinani. Vuosi oli -07, eli saattaa olla että nykyään tarjotaan, muistaakseni se uusi suositus on tullut aika vasta. 

t. sh 

Vierailija

Riippuu vanhainkodista. Yleensä jokaisella vanhuksella on lääkelistassa se ja sitten yksi purkki kerrallaan niitä jaetaan kaikille. Yhdessä paikassa tuli mieleen lasten xylitol pastillien jako ruokailun jälkeen kun kaikille annettiin imeskelytabletit suuhun.

Vierailija

Automaattisesti ei. Yleensä sen kuitenkin lääkärin määräämänä menee suurelle osalle vanhuksista. Neuvoteltavissa varmasti myös on että se lääkelistalle lisätään vanhuksen omasta tai omaisten toivomuksesta... korvausta senkään osalta ei lääkekuluista taida saada ellei kyse ole d-vitamiinin puutoksesta (todetaan lääkärin määräämällä verikokeella).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat